احیای گردشگری روستایی آذربایجان غربی نیازمند تلاش رسانه‌ها + تصاویر

احیای گردشگری روستایی آذربایجان غربی نیازمند تلاش رسانه‌ها + تصاویر

خبرگزاری تسنیم: آذربایجان غربی با برخورداری از حدود ۵۰ روستای هدف گردشگری شناخته شده ظرفیت بالقوه ای در این زمینه دارد که به تازگی تلاش ها برای احیای آن آغاز شده و تعدای روستای گردشگری به عنوان محور فعالیت ها مشخص شده اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، آذربایجان غربی از جمله استان هایی به شمار می رود که به علت شرایط آب و هوایی مطلوب و طبیعتی بکر و دلنشین مورد توجه گردشگران به ویژه در فصول بهار و تابستان قرار می گیرد.

این استان به سبب واقع شدن در دروازه های اروپا در تمام فصول سال میزبان توریست های خارجی است که اغلب نمی توانند از طبیعت زیبای آذربایجان بگذرند بنابراین در مسیر سفر خود به مرکز ایران چند روزی را در مناطق دیدنی این دیار می گذرانند.

چند سال گذشته از جمله مناطقی که توجه گردشگران را به خود جلب می کرد دومین دریاچه شور جهان و جزیره های اطراف آن بود اما اکنون تنها گذری از کنار دریاچه، آن هم به دلیل این که مسیر این گونه پیش می رود کفایت می کند و در حقیقت یکی از اصلی ترین عوامل جذب گردشگر در این منطقه از بین رفته است.

در آذربایجان غربی 49 روستا دارای اولویت برای گردشگر پذیری شناخته شده اند و بتازگی 6 روستا از بین آنها مورد تایید قرار گرفته تا بصورت دقیق تر کار توسعه گردشگر روستایی انجام پذیرد.

در بین این روستاها می توان به بسطام اشاره کرد.

دژ بسطام در 44 کیلومتری غرب بخش قره ضیاء الدین از توابع شهرستان خوی, در بالای کوهی در اطراف روستای بسطام واقع گردیده و دارای مساحتی به وسعت 32 هکتار است.

روستای محمود آباد به عنوان یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری در 5 کیلومتری شمال غرب شاهین دژ قرار داشته و دارای طبیعتی زیبا و دوست داشتنی با عبور رودخانه هایی در اطراف خود هرساله گردشگران زیادی مجذوب خود می کند.

سهولان از معروف ترین و پر بازدیدترین روستاهای آذربایجان در بخش مرکزی مهاباد است که دارای غار آبی تاریخی با ارتفاع 50 متر و با عمق 30 متر  در آن واقع شده و زمستان و تابستان آغوش خود را برای گردشگران طبیعت و روستاگردی گشوده است.

امسال درآمد کسب شده از روستای سهولان در اختیار فرمانداری مهاباد قرار گرفته تا در راستای ارائه امکانات بیشتر و تجهیز سازی روستا غار سهولان صرف شود.

روستای بند در نزدیکی ارومیه از جمله مناطق مشهوری است که کمتر کسی پیدا می شود تا برای دیدن طبیعت و باغ توت ها, تفرجگاه های طبیعی, سد شهرچایی و خانه های پلکانی آن از این روستای دیدنی صرف نظر کند.

روستای بند در 3 کیلومتری جنوب غربی ارومیه واقع شده و از هر طرف خود به روستاهایی زیبا و کلیسایی به نام سیر در "جانویسلو" متصل می شود، آب و هوای این منطقه در هر فصلی از سال متعادل بوده و گردشگران در هیچ فصلی از رفتن به این منطقه با شکوه دریغ نمی کنند.

روستای نصرت آباد تکاب به عنوان یکی دیگر از روستاهای هدف گردشگری از توابع بخش تخت سلیمان بوده و به جز مناطق طبیعی دارای تنوع خاص پوششی و صنایع دستی ویژه است که قالی بافی، گلیم بافی و انواع زیرانداز صنایع دستی مردم این روستا به شمار می رود.

روستای مارمیشو نیز در 45 کیلومتری شمال غرب ارومیه قرار داشته و دارای آبزیان مختلف چون ماهی قزل آلا بوده و در درازای زمان دریاچه ای بسیار زیبا در این منطقه شکل گرفته که آب های مرزی ایران و ترکیه در ان سرازیر می شوند.

کاخ باغچه جوق ماکو در روستایی به همین نام از کهن ترین مناطق گردشگری آذربایجان غربی و مربوط به دوره قاجار است.

این کاخ دارای سالن هایی 7 گانه بوده که معماران برجسته 30 سال از عمر خود را برای مرمت و تزئین آن کنار گذاشته اند و از سال 1364 به عنوان موزه ای زیبا برای بازدید عموم مردم آماده شده است.

در این میان به دور از انصاف است که تنها این مناطق را ازجمله مکان های گردشگری آذربایجان غربی بدانیم و تنها آن ها را بازگو و شناسایی کنیم.

سیرداغی در 12 کیلومتری غرب ارومیه دارای کلیسایی به نام مارسرکیس که قدمت آن به دوره ساسانیان برمی گردد و اغلب مردم این منطقه از اقشار مسیحی هستند.

دره شهداء و یا به زبان ترکی خان دره سی نیز از جمله مناطق دیدنی و زیبایی است که در محور جاده اشنویه - ارومیه قرار داشته و دارای طبیعتی بکر بوده و جزو مناطق شکار ممنوع ارومیه به شمار می رود.

خوشاکو  نیز از جمله روستاهایی است که در توابع بخش سیلوانه محسوب شده و در زمستان های سرد توریست و گردشگران علاقه مند به اسکی را به خود می کشاند.

گزارش از فرخنده امیری

انتهای پیام/ ب

 

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon