درآمد پائین خانوارها دلیل اصلی مهاجرت نخبگان از کردستان

درآمد پائین خانوارها دلیل اصلی مهاجرت نخبگان از کردستان

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان مهاجرت نخبگان از استان را عدم امکان انباشت سرمایه و پایین بودن درآمد خانوارها برای سرمایه گذاری در نیازهای غیر ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حامد قادرزاده شامگاه دوشنبه در دیدار نخبگان استان با نماینده ولی فقیه با اشاره به وجود ارتباط تنگاتنگ بین سطح معیشت و پایبندی به ارزش ها اظهار کرد: فقر سبب گرایش به اعمال زشت شده و رسیدگی به سطح معیشت مردم ضروری است.

وی با بیان این که امروزه تمامی کشورها تلاش می کنند با معرفی شاخص های ملی خود از قبیل درآمد ناخالص ملی و داخلی، توزیع درآمد و شاخص های توسعه انسانی را به گونه ای به دیگران معرفی می‌کنند گفت: کشورها بدین وسیله سعی دارند که جایگاه و شخصیت اجتماعی خود را در میان ملل جهان حفظ کرده و بتوانند در معادلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دنیا حرفی برای گفتن داشته باشند و سهم شان کاهش پیدا نکند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان با یادآوری تجربه دوران های اقتصادی مختلف در دنیا تصریح کرد: روی دادن این دوران های اقتصادی تابع فاکتور اصلی تشکیل دهنده درآمد ناخالص ملی خانوارها است اگر در جامعه‌ای خانوارها از سطح معیشت بالایی برخوردار باشند مسلما بهره وری در آن جامعه بالا بوده و انباشت سرمایه صورت می گیرد.

وی گفت: در صورت پایین بودن سطح درآمد، بیشتر درآمد صرف پاسخگویی به نیازهای اولیه و ضروری می‌شود و هرچه سهم درآمد بیشتر به مواد خوراکی اختصاص یابد نشان از فقر آن جامعه است که این مسئله در استان کردستان به وضوح مشاهده می شود.

قادرزاده درآمد یک خانوار شهری در استان کردستان در سال 92 را نسبت به کل کشور 76 درصد و سرانه هزینه را 80 درصد اعلام کرد که نه تنها درآمد پایین است بلکه هزینه بالاتر از آن است.

وی از نبود برنامه توسعه جامع و کامل جهت ارتقاء جایگاه سطح معیشت خانوارها به ویژه در حاشیه های کشور انتقاد کرد و تامل در این موضوع را بسیار ضروری دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان گفت: متاسفانه مشکل اصلی کشورهای توسعه نیافته وجود فقر معیشتی در حاشیه های کشور است که این مسئله لبیک به سیاست ها اجتماعی، زیستی و فرهنگی را کم می کند.

وی مباحث اقتصادی را محدود به دخل و خرج و درآمد ندانست بلکه آن را مرتبط با تمام حوزه ها دانست که در صورت عدم توجه به آن می تواند آسیب های جبران ناپذیری به جامعه وارد کند.

قادرزاده افزود: توزیع برابر در مباحث اقتصادی مورد نظر نیست بلکه توزیع عادلانه ثروت و درآمد صرف نظر از تفاوت ها و تاکید بر تفاوت های بین نسلی مورد نظر است.

وی به عدم توازن در کشور به ویژه در استان های حاشیه نشین اشاره کرد و از برنامه دولت که رونق دادن به گفت‌وگوی خارج از مرکز در جهت تکمیل اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و تحقق اهداف اسلامی که  توجه به تمامی اقشار را به دنبال دارد ابراز خرسندی کرد.

این استاد دانشگاه مهاجرت نخبگان از استان را عدم امکان انباشت سرمایه و پایین بودن درآمد خانوارها برای سرمایه گذاری در نیازهای غیرضروری دانست.

وی بر توسعه زیر ساخت ها و انباشت سرمایه تاکید و خاطر نشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بنا بر احساس نیاز حرکت های مناسبی در استان انجام شد و به لحاظ توسعه نیروی انسانی رتبه نخست را کسب کرده اما در زمینه های دیگر متاسفانه از جایگاه مناسبی برخوردار نیست.

قادرزاده به آمار مددجویان تحت پوشش کمیته امداد که بیش از 117 هزار نفر و بهزیستی که بیش از 9 هزار نفر در استان است  اشاره کرد و آن را با توجه  به پایین بودن درآمد ناخالص داخلی استان و درآمد سرانه بسیار نگران کننده دانست.

وی استفاده از ظرفیت های استان را به منظور رفع این مشکلات ضروری دانست و در این زمینه به وجود بیش از 3 هزار فارغ‌التحصیل مقطع فوق‌لیسانس در رشته‌های مختلف در کردستان اشاره کرد که در صورت سازماندهی آنها می توان بخش قابل توجهی از مشکلات را برطرف کرد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
triboon