قلب واقعیت‌ها، شاعران افغانستان را از «مقاومت» به «ضد جنگ» کشانده است+ فیلم

قلب واقعیت‌ها، شاعران افغانستان را از «مقاومت» به «ضد جنگ» کشانده است+ فیلم

خبرگزاری تسنیم: ابوطالب مظفری با اشاره به چرایی نپرداختن شاعران فارسی‌زبان به ویژه افغانستان به جریان مقاومت و فلسطین گفت: در دهه اخیر بسیاری از واقعیت‌ها در افغانستان قلب شده است؛ از همین رو شعر ضد جنگ جایگزین شعر مقاومت شده است.

ابوطالب مظفری، شاعر و کارشناس فرهنگی کشور افغانستان، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جریان شعر مقاومت در کشورهای فارسی‌‌زبان و علت رکود آن در برخی از مناطق گفت: شاعران هویت‌ساز هستند چون با زبان و مسائل فرهنگی سر و کار دارند. نوعی از هویت همان تهاجم فرهنگی و مقابله با آن است. گذشته از آنکه شاعران با روح حساس و انسانی‌ای که دارند می‌توانند در مقابله با مظالم جهان انسانی که بر آنها می‌رود، در هر گوشه جهان، چه در شرق و چه در غرب عالم، در مقابل این‌ها حساس باشند و از خود واکنش نشان دهند و بی‌تفاوت نباشد.

وی ادامه داد: پرداختن به جهان پیرامون نکته مهمی در حوزه شعر است. با نگاه به جریان ادبی کشورهای فارسی‌زبان درمی‌یابیم که هرگاه شاعر از این مسائل غافل شد و به امور نفسانی پرداخت، کارش افت کرد و در هر دوره شعر فارسی وقتی شاعران از مسائل زنده اجتماعی دور شدند، شعر به ابتذال کشیده شد، به همین خاطر شاعران باید این تعادل را حفظ کنند.

مظفری به تلاش رسانه‌ها و تهاجم فرهنگی برای تحریف و تغییر ارزش‌های اسلامی در حوزه مقاومت اشاره کرد و یادآور شد: یک‌سری اتفاقاتی در دنیای امروز رخ داده و طی آن برخی از مفاهیم قلب واقعیت شده است. در افغانستان در دهه اخیر پدیده‌ای به نام مقاومت یا جهاد و انقلاب اسلامی دچار همین موضوع شد، عده‌ای از «مقاومت» با عنوان «جنگ‌افروزی» و از «مجاهد» به معنای «جنگ‌سالار» یاد کردند.

این شاعر افغان با بیان اینکه هر جنگی منفی نیست، ادامه داد: جنگ پدیده بدی است، این یک واقعیت است اما جنگ در عین اینکه پدیده‌ای ناگوار است، خود می‌تواند جلوی پدیده‌های منفی دیگر را بگیرد. گاهی انسان‌ها ناگزیر از مقاومت در مقابل هویت خود هستند. این نوعی تحریف است که متأسفانه در دنیای امروز ما رخ داده است. در این میان این شاعران هستند که باید قدرت تفکیک را داشته باشند، اما چون در اغلب موارد شاعران قدرت این تفکیک را ندارند و تبلیغات منفی هم در این زمینه فراوان است، این مسئله خلط می‌شود تا شاعران اقبالی به آن نشان ندهند. حتی گاهی به بهانه شعر ضد جنگ گفتن، مقاومت را هدف قرار می‌دهند.

مظفری در ادامه پرداختن به شعر مقاومت و توجه به موضوعات امروز جهان اسلام را یکی از ویژگی‌های مثبت دیدار اخیر شاعران با رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: این دیدار از ویژگی‌های مثبتی برخوردار بود که از جمله آنها، شعرخوانی شاعران جوان بود. علاوه بر این، تعدادی از شاعران روی مسئله مقاومت تمرکز کرده بودند. این موضوع در چند سال گذشته از گفتمان شاعرانه دور بود، گفتمان شاعرانه در چند سال اخیر یأس آمیز بود، امسال خبری از آن نبود و این نکته مثبتی است.

 


انتهای پیام/1

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران