بسته منتشر شده دولت گزارشی از مشکلات بود/صرف گفتن آسیب‌ها دردی را دوا نمی‌کند

بسته منتشر شده دولت گزارشی از مشکلات بود/صرف گفتن آسیب‌ها دردی را دوا نمی‌کند

خبرگزاری تسنیم: یک عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن با اشاره به اینکه دولت باید از گذشته درس بگیرد و به هیچ عنوان آن خطاها را تکرار نکند، گفت: بسته خروج از رکود تورمی که دولت اخیرا منتشر کرده گزارشی از دلایل بروز مشکلات بدون ارائه راهکار منسجم بود.

آرمان خالقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه هنوز برنامه دولت برای خروج غیرتورمی از رکود نهایی نشده است، اظهار داشت:دولت هفته گذشته فقط یک گزارش منتشر کرده است که درآن با توضیح شرایط فعلی اقتصاد، دلایل بروز مشکلات کشور را در دوره های مختلف مورد ارزیابی قرار داده است.

وی با بیان اینکه از نظر کلی این گزارش به موضوعات مختلف اقتصادی توجه کرده است، افزود: دولت در بسته خروج غیر تورمی از رکود تلاطم ارزی، محدودیت ارائه تسهیلات بانکی، مشکلات اجرای قانون هدفمند سازی یارانه‌ها و بسیاری از موضوعات دیگر را مورد توجه قرار داده است اما به اعتقاد بنده فقط گفتن آسیب های اقتصاد کشور دردی را دوا نکرده و باید به فکر یک راهکار منسجم برای اجرایی شدن برنامه ها بود.

خالقی با اشاره به اینکه باید از گذشته درس گرفت و به هیچ عنوان آن خطاها را تکرار نکرد، تصریح کرد: در اجرای طرح تحول اقتصادی که ارتباط نزدیکی با 8 حوزه مهم اقتصادی کشور داشت رهبری تأکیدات زیادی را بر پیاده سازی برخی از زمینه ها برای اجرایی شدن این طرح داشتند اما علی رغم تمام این توصیه ها طرح تحول اقتصادی بدون ایجاد هیچ زمینه سازی در اقتصاد کشور اجرا شد.

وی اضافه کرد: نادیده گرفتن برخی از زیر ساخت ها در طرح تحول اقتصادی باعث شد تا نتوانیم به اهداف این طرح دست پیدا کنیم. در همین راستا در بسته خروج غیرتورمی از رکود هم به دولت توصیه می کنم تا با درنظرگرفتن بعد زمانی و مکانی اولویت بندهای لازم را انجام و با همزمانی برخی از سیاست ها تلاش کنند تا در این مسیر به نتایج مناسب دست پیدا کنند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید ضمن شناسایی دلایل بروز مشکلات گذشته مانع تشدید اشکال در اجرای برنامه خود شود، افزود: اگر شرایط حاکم بر فضای کسب و کار کشور درست نیست دولت باید برای آن تدبیر جدی را اتخاذ کند.

این عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن با اشاره به اینکه در نظر گرفتن برخی از عوامل مشکلات اجرای بسته خروج غیرتورمی از رکود را کاهش خواهد داد، تصریح کرد: تا زمانی که شرایط برای فضای کسب و کار و سرمایه گذاری در بخش تولید مهیا نشود نمی توان توقع رشد تولید را در اقتصاد کشور داشت .

خالقی  ضمن بیان این که برخی از مردم معتقدند رکود بدتر از تورم است، اظهارداشت: افراد حقوق بگیر در شرایط رکود می توانند به فعالیت خود بپردازند اما در زمان افزایش تورم حقوق مردم جوابگوی نیازهای آنها نیست و به همین واسطه شرایط زندگی برای آنها سخت می شود. در طرف دیگر فعال اقتصادی نیز در شرایط رکود امکان فعالیت نخواهد داشت و همین امر باعث می شود تا گروه های مختلف مردم در زمان رکود و هم تورم با مشکلات متعددی درگیر باشند و در نهایت رشد اقتصادی کشور ایجاد نشود.

وی افزود: دولت باید در تدوین یک بسته جامع برای حل مشکلات اقتصادی کشور شرایط فعالان اقتصادی و مردم به عنوان مصرف کنندگان را در بخش تقاضا را با توجه به منافع کل کشور در نظر گرفته و سپس اقدام به تدوین سیاست گذاری ها کند.

این عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن با بیان این که دولت گذشته با افزایش تزریق نقدینگی گردش مالی را در سطح جامعه سرعت بخشیده و در نهایت منجر به افزایش تورم شد، گفت: خوشبتانه دولت یازدهم دو موضوع تورم و رکود را با یکدیگر در نظر گرفته است اما باید این نکته را متذکر شوم که نباید با اعمال سیاست ها  تقاضا را در سطح جامعه تحریک کرد.

 خالقی با اشاره به اینکه دولت نباید در تدوین بسته خروج غیرتورمی از رکود بخش خصوصی را نادیده بگیرد، خاطرنشان کرد: شنیده شده دولت ظرف چند هفته آینده بسته نهایی خود را در خروج غیرتورمی از رکود اعلام می کند که بنده امیدوارم در این زمینه از همفکری تمام بخش ها به ویژه اصناف،اتاق بازرگانی ، خانه صنعت و معدن و تولیدکنندگان نیز استفاده کند.

وی تصریح کرد: باید در برنامه دولت در خروج غیرتورمی از رکود تکلیف هر بخش به صورت مشخص عنوان شود تا هرکس وظیفه خود را دانسته و براساس آن فعالیت کند.

 انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه