ام تی وی لبنان: اسرائیل هرگز نمی‌تواند جلوی حملات موشکی حزب الله را بگیرد

ام تی وی لبنان: اسرائیل هرگز نمی‌تواند جلوی حملات موشکی حزب الله را بگیرد

خبرگزاری تسنیم: شبکه ام تی وی لبنان با ارائه تحلیلی احتمال رویارویی بین حزب الله و رژیم صهیونیستی را در حال حاضر بعید دانست و با اشاره به توانمندی‌های مقاومت لبنان تاکید کرد،اسرائیل با حمله هوایی هرگز نمی‌توان جلوی حملات موشکی حزب الله را بگیرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه خبری ام تی وی؛ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در گفت وگوی تلفنی با خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس و رمضان عبدالله شلح دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین از ایستادگی مقاومت لبنان در کنار مقاومت غزه خبر داد و از این رو از آمادگی حزب الله برای همکاری و تعامل جهت تحقق اهداف مشترک مقاومت و خنثی سازی اهداف دشمنان تاکید کرد.

آیا این سخنان به این معنی است که حزب الله آمادگی بازگشایی مجدد جبهه جنوب را دارد؟ و آیا نشانه هایی بر احتمال آغاز جنگ بین حزب الله و اسرائیل در جنوب لبنان دیده می شود؟

البته هیچ چیزی تاکنون وجود ندارد که این امر را ثابت کند و در حال حاضر هم به نظر نمی رسد اسرائیل و حزب الله بخواهند باهم به صورت مستقیم درگیر شوند، چرا که برخی از مسائل بین المللی و منطقه ای وجود دارد که مانع چنین رویدادی می شود و به مذاکرات آمریکایی و ایرانی هم مربوط می شود، این در حالی است که اسرائیل هم در حال حاضر در غزه درگیر است و حزب الله هم در نبرد سوریه مشغول شده است.

آن چه که اکنون قابل بیان است این مطلب است که هم اکنون اسرائیل از طریق جنگ در غزه سعی دارد میزان توانایی خود را بیازماید، و اکنون در حال بررسی تاکتیک های نظامی در غزه است و از سوی دیگر تل آویو و مقامات نظامی اسرائیلی نیم نگاهی هم به نزاع کنونی حزب الله در داخل خاک سوریه دارند، اکنون حزب الله در سوریه در حال افزایش تجربه های نظامی خود می باشد، و در مقابل هم حزب الله در حال بررسی توانایی های نظامی اسرائیل در جنگ غزه است این دو خود را برای جنگ آینده آماده می کنند.

اما اسرائیل به خوبی می داند لبنان غزه نیست، و در نتیجه حماس هم حزب الله نخواهد بود، از این رو اگر جنگی هم آغاز شود در نوع و نتیجه بسیار متفاوت خواهد بود و میزان مرگباری این جنگ برای اسرائیل به مراتب بیش از نتایج آن در جنگ غزه خواهد بود، توان نظامی حزب الله با توان نظامی حماس و تاکتیک های این حزب با جنبش حماس بسیار متفاوت است.

در این باره ذکر موارد ذیل در خصوص توانایی حزب الله لازم به بیان است:

1-  حزب الله اندوخته بسیار بالایی از موشک ها را در اختیار دارد، از نظر مقدار و اندازه و پیشرفت موشکی هم باید گفت حزب الله موشک هایی با برد بالاتری دارد که از توان موشکی رزمندگان مقاومت اسلامی حماس در فلسطین بسیار بالاتر است.

2- حزب الله از خطوط پشتیبانی و امداد رسانی بسیار بهتر و کاراتری از حماس در غزه دارد و توان انسانی و میدانی و نظامی و عمق راهبردی عملیاتش در مبارزه با اسرائیل بسیار وسیع تر و گسترده تر از حماس است.

3- حزب الله را نمی توان از طریق سرویس های اطلاعاتی اسرائیل مورد نفوذ قرار داد این درحالی است که نفوذ مزدوران اسرائیل در بین گروه های فلسطینی بسیار زیاد است.

4- سپر موشکی که گفته می شود توانسته است شماری از موشک های مقاومت اسلامی را در فلسطین هدف قرار دهد نمی تواند موشک ها و حملات حزب الله به اسرائیل را سد کند، چرا که موشک های حزب الله پیشرفته تر و برخی از این موشک ها بالستیک هستند.

اما سناریوی رویارویی اگر در خاک لبنان حاصل شود، اگر چه در حال حاضر احتمال رویداد آن بسیار کم است باید اسرائیل شکست های سال 2006 را هم در نظر گرفته باشد و تجربه جنگ در غزه خیلی برای اسرائیل در جنگ با حزب الله مثمر ثمر نخواهد بود.

از این رو باید گفت اسرائیل با حمله هوایی هرگز نمی‌توان جلوی حملات موشکی حزب الله را بگیرد ولو این که جنوب لبنان را با خاک یکسان کند و تجربه جنگ مرداد ماه سال 2006 ثابت کننده این مساله است.

براساس گفته تحلیگران غربی اسرائیلی ها تلاش خواهند کرد بیشتر وقت خود را صرف کشف سکوهای پرتاب موشک کنند این درحالی است که حملات حزب الله ادامه خواهد داشت و باید گفت در این مدت خطر دیگری هم اسرائیلی ها را تهدید خواهد کرد و آن خطر تونل هایی است که حزب الله شبکه ای از آنها را در جنوب لبنان ایجاد کرده که در صورت حرکت و پیش روی نظامیان اسرائیلی به جنوب لبنان رزمندگان مقاومت خواهند توانست با استفاده از آن خود را به عقبه دشمن برسانند.

در این بین منطقه بقاع از هر گونه نفوذ نیروهای اسرائیلی به دور و مصون باقی خواهد ماند و اسرائیلی ها هرگز به این منطقه مستحکم نمی توانند برسند.

در این بین باید گفت حزب الله میزان ذخایر خود را از موشک‌ها به مراتب افزایش داده است و در مقابل هم اسرائیل سیستم پدافند موشکی خود را تقویت کرده است و حتی تانک های خود را پیشرفته ساخته تا بار دیگر هدف موشک های حرارتی حزب الله قرار نگیرند و آثار این اقدام را در جنگ کنونی غزه به وضوح می توان مشاهده کرد.

جنگ آینده اگر بخواهد شروع شود، کسی نمی‌تواند در خصوص نتایج آن اظهارنظر کند، چرا که دو طرف بر حجم و توان خود افزوده‌اند و تنها در این بین مسائل غافلگیرکننده ای که در لحظه آخر هرکدام از دو طرف مورد پردهبرداری قرار خواهند داد سرنوشت جنگ را تغییر خواهد داد.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان