مسیر عبودیت انسان در دفاع از دین مشخص می‌شود

مسیر عبودیت انسان در دفاع از دین مشخص می‌شود

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه مشهدمقدس گفت: انسان باید مسیر عبودیت خود را در دفاع از دین پیدا کند و این دفاع باید در قلب و روح و روان فرد تجلی پیدا کند، افراد باید دل های خود را برای پذیرش این موضوعات آماده کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در درس قرآن خود در مهدیه مشهد با اشاره به اینکه در این روزها تفسیر سوره لیلاف را مورد توجه قرار داده‌ایم اظهار کرد: امیدواریم در روزهای آتی و باقی مانده ماه رمضان از این فرصت به وجود آمده استفاده کنیم و این تفسیر را به پایان برسانیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به برخی از موضوعات روزهای گذشته خود گفت: انسان باید مسیر عبودیت خود را در دفاع از دین پیدا کند و این دفاع باید در قلب و روح و روان فرد تجلی پیدا کند، افراد باید دل های خود را برای پذیرش این موضوعات آماده کنند.

وی خاطرنشان کرد: افراد بسیار زیادی در طول تاریخ بوده‌اند که از گذشته درس نگرفته‌اند ، در حالی که قرآن داستان های تاریخی بسیار زیادی را عنوان می‌کند که مردم با مراجعه با آن‌ها می‌توانند درس بگیرند.

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان اینکه بت‌پرستان منکر خدا نیستند ولی مشرک خدا هستند، اظهار کرد: بت مظهر بنده‌ای یا فرشته‌ای بود که مقرب درگاه خداوند است و یا جد اکبریه آنها که منشا نزول رحمت خدا بر این قوم است نامیده می‌شود.

وی افزود: آنها بت را مظهری از خدایی می‌دانند که خداوند متعال به وسیله آن مخلوق خودش را موکل کرده به عنوان مثال برای بارش باران و یا رویش گیاه به بت پناه آورند و او را میانجی قرار دهند.

امام جمعه مشهد مقدس تاکید کرد: حضرت ابراهیم(ع) قهرمان توحید است چرا که مظهر زندگی ایشان توحید و یکتاپرستی است. حال یک سوال پیش می‌آید که چگونه شد که اولاد او بت‌پرست شدند. منشاء‌ بت‌پرستی اهل مکه و یا عرب ابنانی که فرزند ابراهیم خلیل‌الله این بود که علاقه آن‌ها به کعبه بود؛ چرا با فضیلت‌ترین معبد پرستش پروردگار در جهان کرده است.

‌اصل کعبه از زمان حبوط حضرت آدم‌البشر بنیان نهاده شده است

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: کعبه نخستین خانه‌ای است که برای عبادت خداوند بنا شده ابراهیم خلیل‌الله کعبه را نساخت بلکه آن را تجدید بنا کرد؛ ‌اصل کعبه از زمان حبوط حضرت آدم‌البشر بنیان نهاده شده است.

وی افزود: حضرت آدم با ساخت کعبه اینگونه از خدا خواست که خداوندا یک مکان برای دستیابی به آرامشی الهی برای من فراهم آورد تا در آنجا به این آرامش دست یابم، ‌نخستین خانه‌ای که برای مردم بر روی زمین وضع شد تا معبد دستیابی به عشق و آرامش الهی باشد معبد آدم و یا همان کعبه است که هر ساله از تمام نقاط کره زمین این مکان بیشترین عبادت خدا را در خود جای می‌دهد و لذا ما مسلمانان هم باید این مکان را عبادت کنیم.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: شدت علاقه اولاد ابراهیم بدین شکل بود که در سفرهای خود یک سنگ از مسجدالحرام به عنوان نمونه‌ای از کعبه برای عبادت خود در طول سفر به همراه می‌بردند تا آن را به عنوان یک نماد از کعبه عبادت کنند. لذا بت‌پرستی از آن‌جایی شروع شد که آنها یک سنگ را به عنوان نماد کعبه و محلی برای عبادت خود قرار دادند.

وی افزود: این روند تا به جایی پیش رفت که نماز و عبادت آنها در کنار خانه خداوند همراه با حرکات سخیف مانند کف و سوت زدن بود که در ادامه با همین هیبت به طواف خانه خدا مشغول می‌شدند.

تامین معیشت باید در خط خداوند قرار گیرد

امام جمعه مشهد مقدس بیان کرد: یک عده زمانی که پای تجارت و سود به میان می‌آید چشمان خود را روی هم می‌گذارند و تبدیل به کسی می‌شوند که همه امور زندگی را از دید مادیات می‌بیند، ما باید به شکلی فعالیت اقتصادی انجام دهیم که درآمدزایی مصادف با جنگ با خدا قرار نگیرد، اگر بنا شود پول و سرمایه در مقابل چشمان ما قرار گیرد به طور قطع تمام این درآمدها با یک اشاره خداوند نابود می‌شود.

سیری شکم و شهوت دو جریان نابودگر انسان‌ها است

آیت‌الله علم‌الهدی خاطرنشان کرد: دو جریان اگر به سیری برسد انسان‌ها با انحطاط روبه‌رو می‌شوند، یکی سیری شکم و دیگری سیری شهوت است، اگر کسی به دنبال سیری شکم رود با خداوند درمی‌افتد و همچنین باید یادآور شد که پرخوری انسان را بیمار می‌کند.

وی افزود: اگر کسی به دنبال غرایض خود به راه بیفتد به طور قطع به سمت حرام کشیده می‌شود و به مرزی می‌رسد که به فساد محسنه و یا دیگر فسادها گرفتار می‌شود.

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: مسئله عقد موقت در زمان خلاء‌ اقتصادی و خلاء‌غرایض شکل می‌گیرد. این مسئله جا و زمان خاص خود را دارد و نباید از آن در مسیر لذت‌جویی استفاده کرد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon