واردات گازوئیل صفر شد

واردات گازوئیل صفر شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت اعلام کرد:سیاست جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در نیروگاه های کشور سبب شد میزان واردات گازوییل به کشور از ابتدای امسال به صفر برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از سایت رسمی وزارت نفت، محسن مظلوم فارسی باف با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون گازوییل وارد کشور نشده است، اظهار کرد: سیاست جایگزینی گاز طبیعی با سوخت مایع در نیروگاه های کشور منتج به تحقق مفاهیم و سیاستهای مندرج در اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری می شود.

 وی با اشاره به اینکه اتخاذ تدابیر و جایگزینی گاز با سوخت مایع سبب شد واردات گازوییل (نفت‌گاز) در قیاس با سال گذشته به طورچشمگیری کاهش یابد، افزود: در ماه های اخیر میزان واردات این فرآورده به صفر رسیده است.

وی گفت: در صورتی که تغییر راهبردی در سیاستهای وزارت نفت رخ نمی‌داد و نیاز به افزایش میزان ذخیره‌سازی در نیروگاههای کشور متناسب با عملکرد سالیان پیش بود، هم اکنون باید روزانه بیش از ١ میلیون لیتر گازوئیل وارد کشور می‌شد همچنین شاهد افزایش مصرف حداقل ٢ میلیون لیتر نفت کوره در نیروگاههای کشور (نسبت به میزان مصرف کنونی) بودیم که علاوه بر آثار منفی اقتصادی، چالشهای بسیار زیاد زیست محیطی ناشی از افزایش وزن سوخت مایع در سبد سوخت نیروگاهی را نیز ایجاد می‌کرد.

** وزارت نیرو پول سوخت مصرفی خود را  نمی‌دهد

مظلوم با اشاره به اینکه مسئولان وزارت نیرو نگران تامین سوخت نیروگاهها نباشند، به آنها پیشنهاد کرد همسو با سیاست کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی، برای افزایش راندمان تولید برق، کاهش اتلاف برق در شبکه‌های انتقال، توزیع  و توسعه تولید برق از طریق منابع تجدیدپذیر گام بردارند.

وی افزود: در صورت انجام بهینه سازی لازم و استاندارد سازی آلاینده های خروجی از نیروگاه ها مانند، نصب فیلترهای مخصوص در نیروگاه های بخاری علاوه بر امکان مصرف نفت کوره بیشتر و کاهش مصارف نفت گاز در سبد اجتناب ناپذیدر سوخت مایع نیروگاهی(٢ درصد کنونی) منجر به کاهش وابستگی کشور به مصارف نفت گاز و سبب ارتقا در راندمان تولید برق در نیروگاه ها و در نتیجه کاهش حجم سوخت معادل مصرفی نیز خواهد شد.

مدیر کل برنامه ریزی انرژی وزارت نفت درباره اینکه  وزارت نیرو برای سوخت چقدر پرداخت می کند، گفت: هیچ رقمی به وزارت نفت پرداخت نمی کند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه