اطلاعات اساتید مسلمان جهان جمع آوری می‌شود

اطلاعات اساتید مسلمان جهان جمع آوری می‌شود

خبرگزاری تسنیم: رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: اطلاعات اساتید مسلمان دانشگاه‌های جهان برای تشکیل اتحادیه اساتید مسلمان دانشگاه‌های جهان در حال جمع آوری است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید در نشست هم اندیشی روسای کانون‌های بسیج اساتید تهران بزرگ به اهم برنامه‌ها و افق نگاه سازمان بسیج اساتید اشاره کرد و گفت: خدا را شاکریم که سازمان بسیج اساتید در راستای ماموریت‌ها و رسالتی که برایش تعریف شده تاکنون با بهره‌گیری از تجربه‌های موفق مدیران پیشین و با استفاده از خرد جمعی اساتید بسیجی و روسای کانون‌های بسیج اساتید توانسته است فرازهای درخشانی را در کارنامه خود به ثبت برساند.

وی افزود: بزرگ‌ترین هدف سازمان بسیج اساتید در سطح ملی «گفتمان سازی برای تشکیل دولت در تراز انقلاب اسلامی» و در سطح بین المللی هم، «تلاش برای ایجاد تمدن نوین اسلامی» است و این دو لازم ملزوم یکدیگر هستند؛ چراکه تا دولت اسلامی تشکیل نشود تمدن نوین اسلامی هم محقق نخواهد شد.

به گفته وی یکی از شاخصه‌های دولت در تراز انقلاب این است که رئیس جمهور آن دغدغه فردی نداشته باشد و نگران منافع جناح‌ها، آینده کابینه و قوام قدرت خویش نباشد و در مسیر اهداف و دغدغه‌های نظام و رهبری حرکت کند. گفتمان، راهبردها و مسیر عملیات کابینه دولت در جهت اهداف کلان نظام باشد.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه یکی از الزامات تحقق دولت در تراز انقلاب اسلامی محقق شدن دانشگاه اسلامی است. اضافه کرد: تشکیل دولت در تراز انقلاب نیازمند کادرسازی است و وظیفه دانشگاه‌ها کادرسازی و تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد است و چون دانشگاه‌ها امروز نتوانستند این وظیفه را محقق سازند بسیج اساتید با درک شرایط و ظرفیت‌ها و به حسب تکلیف و پیگیری مطالبه نظام و رهبری با طراحی ساختار حلقه‌های علمی و گسترش حلقه‌های صالحین در سطوح دانشگاه‌ها که مورد نظر مقام معظم رهبری است در زمینه کادرسازی ورود کرده است.

وی تصریح کرد: برای کادرسازی و تربیت نیروی انسانی شایسته و پاسخگویی به خلاء‌ها و ضرورت‌ها، ساختار حلقه‌های علمی و برای عمق بخشی بینش اساتید دانشگاه‌ها تشکیل حلقه‌های صالحین بهترین راهکار است.

صلاحی با اشاره به ضرورت اجتناب ناپذیر کادرسازی و تعلیم و تربیت اساتید موثر، خلاق و کارآمد و دغدغه‌مند تاکید کرد: ساختار حلقه‌های علمی پاسخگویی به نیازها و خلاء‌های موجود است و اگر ساختار بهتری ارائه شود بسیج اساتید قطعا از آن استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: حلقه‌های صالحین وظایف ویژه‌ای را بر عهده دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بتواند نهاد بسیج را در راستای حرکت سریع در آرمان‌های انقلاب و نظام کمک کنند. ارتقاء سطح علمی، شیوه‌های مهارتی فهم، بصیرت، تحلیل سیاسی و اعتقادی اساتید بسیجی، تقویت روحیه جمع‌گرایی در خصوص فعالیت‌های علمی، فرهنگی و پژوهشی و عمق بخشی به بینش اساتید از برکات ساختار حلقه‌های صالحین است و خوشبختانه سازمان بسیج اساتید کشور در میان اقشار مختلف بسیج، مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

صلاحی با تاکید به اهداف بلند انقلاب اسلامی در کشور و جهان تاکید کرد: قصد ما مرجعیت علمی جهانی است و این نیازمند دغدغه و روحیه انقلابی و خودجوش اساتید است. اگر همت‌مان را بلند کنیم خدای متعال هم کمک خواهد کرد.

وی گفت: تشکیل دولت در تراز انقلاب اسلامی صرفا با حرف و شعار محقق نمی‌شود. یکی از رسالت‌های بزرگ سازمان بسیج اساتید و دانشگاهیان گفتمان‌سازی برای تشکیل دولت در تراز نظام اسلامی است. مشکل در حال حاضر فقدان این گفتمان است.

رئیس سازمان بسیج اساتید در خصوص فعالیت‌های علمی و طرح‌های در حال انجام اظهار داشت: از جمله کارهای مهم بسیج اساتید در سال جاری موضوع تحول در علوم انسانی است که حدود یکسال از آغاز این طرح می‌گذرد و قرار است در بهمن ماه امسال در طی نیم سال دوم دانشگاه‌ها این نظریات وارد گروه‌های علمی مربوطه شود و مورد نقد قرار گیرد.

وی افزود: در موضوع تحول در علوم انسانی ابتدا باید ما بتوانیم علوم رایج را به طور دقیق مورد نقد قرار دهیم تا بعد از آن به سراغ تولید نظریه برویم که این در حال پیگیری است و بعد از برگزاری جلسات و دوره‌های نقد علوم انسانی به سراغ نظریه پردازی در این حوزه مبتنی بر اصول و قواعد اسلام می‌رویم که این خود بخش مهمی از تحول در علوم انسانی محسوب می‌شود.

صلاحی در رابطه با سایر فعالیت‌های در حال انجام در این سازمان گفت: پیگیری برای شناسایی و جمع آوری اطلاعات از اساتید مسلمان دانشگاه‌های جهان دیگر کاری است که در حال انجام آن هستیم و این مقدمه‌ای خواهد بود برای تشکیل اتحادیه اساتید مسلمان دانشگاه‌های جهان که به‌صورت یک سازمان مردم نهاد بین‌المللی توسط اساتید مسلمان شکل خواهد گرفت و به نظر می‌آید این یک کار مهم و اساسی برای انسجام اساتید مسلمان جهان خواهد بود که عزیزان همکار ما در سازمان بسیج اساتید متولی ایجاد چنین اتحادیه‌ای شده‌اند و در حال رایزنی برای این منظور با دانشگاه‌های سراسر دنیا هستند.

رئیس سازمان بسیج اساتید ادامه داد: در مسئله اتحادیه اساتید مسلمان دانشگاه‌های جهان امیدواریم در خصوص نقشه راه تمدن نوین اسلامی و تدوین این نقشه که یک کار اساسی و مهم بوده و چندین سال طول خواهد کشید، با تشکیل این اتحادیه این امر در آینده نزدیک‌تر محقق شود.

صلاحی افزود: در بحث اقتصاد مقاومتی نیز در نظر داریم کارگاه‌های آموزشی در استان‌ها برای آموزش مفاهیم و شاخص‌های اقتصاد مقاومتی برگزار کنیم تا اساتید در استان‌ها زمینه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده و به مسئولان استان‌ها کمک کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور کارگاه‌های پیوست نگاری فرهنگی را از جمله مفاهیم جدیدی عنوان کرد که در پی واژگان راهبردی دیگری نظیر «مهندسی فرهنگی»، «مدیریت فرهنگی» و «مهندسی فرهنگ» قرار دارد که ابتدا از سوی رهبر معظم انقلاب وارد ادبیات ما شد و اذهان بسیاری از صاحبنظران حوزه فرهنگ را به خود مشغول کرد.

به اعتقاد وی، پیوست فرهنگی می‌تواند به عنوان ابزاری کارساز پیوند میان مدیریت راهبردی با مدیریت اجرایی را فراهم کند و طرح‌های مهم اقتصادی، عمرانی، پولی و مالی، فرهنگی و آموزشی و ... را در مسیر اهداف متعالی معنوی و فرهنگی جمهوری اسلامی هدایت کند و از آثار منفی طرح‌های توسعه در حوزه فرهنگ جلوگیری کند. از این‌رو بر اساس تفاهمات صورت گرفته تهیه و تدوین پیوست فرهنگی در حوزه‌های مختلف به دانشگاه پیام نور واگذار شده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: ذره‌ای تردید ندارم که انقلاب اسلامی جهان اسلام را نجات خواهد داد و تمدن نوین اسلامی را برای نجات بشریت محقق خواهد ساخت. باید تلاش کنیم عقب نمانیم و ناممان در این دفتر ثبت شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی در سیطره غرب و یکه تازی استکبار بر جهان چالش افکند و واقعا آمریکا امروز در برابر ایران فاقد راهبرد است. به فضل الهی نظام اسلامی با قدرت پیش می‌رود و هرکاری تا الان دشمن کرده سودش به جیب انقلاب اسلامی رفته است. بزرگ ترین شکست آمریکا در سیاست خارجی در عراق از دست جمهوری اسلامی خورد و هرچه تلاش می‌کند ضربه بزند به خودش بر می‌گردد و شک نکنید حرکتی که آمریکایی‌ها اخیرا در عراق راه انداخته‌اند جریانی خواهد شد تا عناصر حزب بعث از بدنه دولت عراق پاکسازی شوند.

صلاحی در پایان با اشاره به لزوم تغییر رویه در وزارت علوم تصریح کرد: اساتید بسیجی و دلسوزان نظام تمام قد ایستاده‌اند و به هیچ وجه اجازه نخواهند داد دانشگاه‌ها به مثابه مراکز اقتدار نظام اسلامی جولانگاه نااهلان و معاندان نظام و ولایت شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon