شرایط غزه یک تراژدی انسانی است/ هدف اسرائیل نابودی دولت وحدت ملی فلسطین است

شرایط غزه یک تراژدی انسانی است/ هدف اسرائیل نابودی دولت وحدت ملی فلسطین است

خبرگزاری تسنیم: سفیر فلسطین در اتریش شرایط در غزه را یک تراژدی انسانی دانسته و با تاکید بر اینکه هدف اسرائیل نابودی دولت وحدت ملی فلسطین بود گفت که این رژیم قوانین بین المللی را بدون اینکه پاسخی به آن بدهد زیر پا می گذارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، "صلاح عبدالشافی" سفیر فلسطین در اتریش در گفتگو با روزنامه "وینر سایتونگ" درباره شرایط در نوار غزه اظهار داشت: این یک تراژدی انسانی است. هر روزه شمار غیر نظامیان مجروح و کشته شده و ویرانی ها بالا می رود. ما نمی توانیم با کلام چگونگی این تراژدی انسانی را توصیف کنیم. شما خودتان تصاویر اجساد سوخته در خیابان ها را می بینید. انسان ها نمی توانند از نوار غزه فرار کنند. در هر درگیری دیگری در دنیا انسان ها به کشورهای همسایه فرار می کنند، اما در نوار غزه این امر ممکن نیست چرا که این منطقه توسط اسرائیل محاصره شده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: ما مدت نه ماه با اسرائیل مذاکره کردیم. پس از آن البته وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اسرائیل مسئول شکست مذاکرات است. آمریکا خدا را شکر برای اولین بار این حرف را زد. پس از آن ما یک دولت وحدت ملی ساختیم. اروپا و آمریکا از این مسئله استقبال کردند اما نخست وزیر اسرائیل احساس کرد که در تنگنا قرار گرفته است.

وی افزود: اسرائیل تا امروز هیچ مدرکی مبنی بر این ارائه نداده است که حماس پشت قتل اخیر سه شهرک نشین صهیونیست قرار گرفته است. اما اگر چه اسرائیل بعد از روز دوم ربوده شدن این شهرک نشینان می دانست که آن ها مرده اند، نتانیاهو از این مسئله به عنوان بهانه ای استفاده کرد تا یک عملیات بزرگ را در کرانه باختری به راه اندازد. شش فلسطینی به قتل رسیدند. سربازان اسرائیلی به نهادهای دولتی و خانه های خصوصی فلسینیان هجوم بردند و نمایندگان دستگیر شدند. این همه بلافاصله قبل از شروع جنگ غزه اتفاق افتاد و هیچ کس در دنیا کلامی حرف نزد. هیچ کس از نتانیاهو سوال نکرد که وی واقعا چه انجام می دهد و کدام هدف را دنبال می کند. برای وی مسئله پیدا کردن قاتل مطرح نبود بلکه او یک هدف سیاسی داشت. نتانیاهو می خواست دولت وحدت ملی را نابود کند، وی می خواست شرایط را متشنج کرده و بتواند بگوید که با تروریست ها طرف است و تحت این شرایط هیچ صلحی نمی تواند بسته شود.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا آتش بس پیشنهادی مصر پذیرفته نشد گفت: از آنجایی که در آن به بقیه مشکلات نوار غزه پرداخته نشد. این تنها یک مسئله دو هفته اخیر نیست. ما نه تنها به یک آتش بس نیاز داریم، بلکه به یک راه حل سیاسی نیاز داریم که چنین تراژدی دوباره تکرار نشود. مسئله این گونه است که ما یک منطقه ای داریم که کوچک تر از وین است و در آن 1.8 میلیون نفر در فضایی بسیار محدود زندگی می کنند که در آن نود درصد آب مورد نیاز و مناسب برای انسان ها وجود ندارد و در آن انسان ها نمی توانند آزادانه تردد کنند و در آن همه چیز جیره بندی بوده و برق به اندازه کافی وجود ندارد. در این جا مسئله پایان دادن به یک تراژدی انسانی مطرح است که سال ها به طول انجامیده.

سفیر فلسطین در اتریش در ادامه در پاسخ به این پرسش که چگونه این تراژدی انسانی پایان می یابد گفت: راه حل سیاسی روی میز قرار دارد. در سطح جهانی یک طرح درباره راه حل این مسئله وجود دارد و آن این است که فلسطینیان حق داشته باشند در آزادی، شرف و استقلال در کشور خود زندگی کنند و البته در منطقه ای که اسرائیل در سال 1967 اشغال کرده است. این راه حل مسئله است که اروپاییان، آمریکایی‌ها، روس ها، ژاپنی ها و چینی ها و تمام دنیا آن را می گویند. سوال این است که چرا این راه حل محقق نشده است. پاسخ من این است که اسرائیل یک رفتار ویژه را از طرف جامعه جهانی دریافت می کند. اسرائیل حقوق بشررا زیر پا می گذارد بدون اینکه پاسخگو باشد. در غرب با علاقه درباره ارزش ها، اخلاق و حقوق بشر صحبت می شود اما ظاهرا این ها مربوط به قبل از مرزهای اسرائیل است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد شدید به سازش ناپذیری اسرائیل گفت: دوستان اسرائیل و از جمله اروپا وقتی هر چه را که این رژیم انجام می دهد تحمل می کنند به آن آسیب می رسانند. با چنین دوستانی اسرائیل به هیچ دشمنی نیاز ندارد. ما نمی توانیم به سادگی همواره به دوستانمان بگوییم که همه چیز را درست انجام می دهند.

وی در بخش پایانی این گفتگو تصریح کرد که اروپا ییان از حق اسرائیل برای دفاع از خود سخن می گویند و فراموش می کنند که اسرائیل یک قدرت اشغالگر است. چه انتظاری از اسرائیل می رود زمانی که 1.8 میلیون انسان را محاصره کرده و وسایل زندگی را برای آن ها جیره بندی کرده است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان