تجاوزات اسرائیل باید متوقف شود/ کشورهای اسلامی عزای عمومی اعلام کنند

تجاوزات اسرائیل باید متوقف شود/ کشورهای اسلامی عزای عمومی اعلام کنند

خبرگزاری تسنیم: رئیس مجلس کشور ترکیه گفت: کشورهای عضو اتحادیه مجالس اسلامی باید یار ملت فلسطین باشند و بدون مانع‌تراشی به ملت فلسطین کمک کنند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، جمیل چیچک رئیس مجلس ترکیه عصر امروز سه‌شنبه در نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که به ریاست ایران و به دلیل حملات اخیر اسرائیل به فلسطین و غزه برگزار شده است، طی سخنانی اظهار داشت: ما در حال حاضر در شرایط حساسی به سر می‌بریم و در منطقه خاورمیانه شاهد تشنج‌های رو به رشدی هستیم و این کنفرانس تروئیکا به این دلیل تشکیل شد و به بررسی تهاجم اسرائیل به غزه و محکوم کردن چنین تهاجماتی می‌پردازد.

وی با تاکید بر اینکه محکوم کردن جنایات اسرائیل در تهاجم به غزه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، گفت: ما به عنوان نمایندگان مجالس عضو اتحادیه با کمال تاسف شاهد تجاوزات اسرائیل هستیم که روز به روز هم این تجاوزات دامنه بیشتری می‌یابد و اسرائیل در این جنایات علیه مردم بی‌دفاع غزه، غیرنظامی را از نظامی تمیز نمی‌دهد و همین موضوع سبب نگرانی است.

چیچک با بیان اینکه کنفرانس ویژه‌ای در ترکیه برای بررسی این موضوع تشکیل شد، گفت: اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی اهمیت ویژه‌ای به این موضوع می‌دهد و مسئله قدس و فلسطین برای کشورهای اسلامی بسیار مهم است و به همین دلیل ما کمیته دائمی فلسطین را تشکیل دادیم و در ماه فوریه نیز چندین کنفرانس در این رابطه تشکیل شد.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه همه کشورهای اسلامی باید از مردم مظلوم فلسطین حمایت کنند، گفت: ما همگی باید تلاش کنیم تا فلسطین بتواند خاک خود را در حدود مرزهای سال 67 باز یابد و این تحرکات در کرانه باختری و غزه پایان یابد چراکه این اقدامات سبب نارضایتی مسلمانان جهان است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اقدامات ددمنشانه اسرائیل به صورت بسیار وحشیانه‌ای علیه مردم مظلوم فلسطین صورت می‌گیرد و ما این اقدامات را محکوم می‌کنیم؛‌ اسرائیل باید به این جنایت غیر انسانی خود پایان دهد و همه کشورهای جهان در مقابل این اقدام بایستند اما متاسفانه در حالیکه فلسطین از سوی اسرائیل مورد تجاوز قرار گرفته، هیچ واکنشی از سوی کشورهای دیگر دیده نمی‌شودد.

رئیس مجلس ترکیه حملات اسرائیل به فلسطین را سبب ایجاد خسارت‌های مالی و معنوی بسیاری دانست و گفت: اسرائیل رفتارهای بسیار وحشیانه‌ای علیه مردم مسلمان فسطین دارد و آنها را از ورود به مسجدالاقصی منع می‌کند که این اقدامات او نقض قوانین بین‌المللی است. در واقع اسرائیل تمام قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و رفتار و عملکرد او موجب نقض حقوق بشر می‌شود.

چیچک با اشاره به حملات سال‌های گذشته اسرائیل علیه فلسطین، این حملات را سبب بوجود آمدن خسارت‌های انسانی و مالی شدیدی برشمرد و این جنایات را خارج از چارچوب انسانیت و حقوق بشر دانست.

وی با اشاره به زندگی سخت مردم فلسطین و محاصره آنها گفت: مردم مظلوم فلسطین زیر محاصره شدید اسرائیل به زندگی خود ادامه می‌دهند و دچار گرفتاری‌های بسیاری هستند. همچنین حملات اخیر اسرائیل سبب شهادت 600 فلسطینی و زخمی شدن 3 هزار و 500 نفر شده است. همچنین بمباران و موشک‌باران اسرائیل علیه مردم فلسطین سبب از بین رفتن کودکان و زنان زیادی در غزه شده و این نشانه روشنی است که جنایات فلسطین دامنه پیدا کرده و باید اسرائیل این حملات نظامی را متوقف کند.

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه جامعه جهانی تجاوزات اسرائیل علیه فلسطین را متوقف کند، گفت: ما در ترکیه بسیار تلاش کردیم تا فلسطین مورد کشتار و تجاوز قرار نگیرد و باید به این نکته توجه کرد که اگر آتش‌بس صورت نگیرد، اسرائیل به تهاجمات خود ادامه می‌دهد البته باید این آتش‌بس همیشگی باشد و اسرائیل هم باید مجازات شود و کشورهای دیگر هم باید کنش‌های جدی در مقابل اقدامات وحشیانه اسرائیل از خود نشان دهند.

چیچک با بیان اینکه کشورهای اسلامی باید یک کار مشخص و مستدل برای اطلاع‌رسانی از کشتار مردم غزه توسط اسرائیل به جهانیان انجام دهند، گفت: همه کشورها باید با یکدیگر همکاری کنند تا این ظلم متوقف شود چراکه اگر توقف در آن صورت نگیرد، به یک فاجعه جهانی می‌انجامد البته من در پیامی که به سران کشورهای اسلامی داشتم، تاکید کردم که باید از این تهاجمات جلوگیری شود و همه کشورها به خصوص کشورهای مسلمان در برابر یک امتحان بزرگ قرار گرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه اسرائیل به هیچ کدام از شرایط آتش‌بس 2011 و 2012 پایبند نخواهد بود، گفت: اسرائیل باید به تعهدات خود پایبند باشد و اسرای فلسطینی را آزاد کند البته ما هم به عنوان کشور ترکیه تلاش‌های زیاید برای جلوگیری از تجاوزهای اسرائیل انجام دادیم و از مردم مظلوم فلسطین حمایت می‌کنیم، همچنین در سفارت‌های ترکیه، 3 روز عزای عمومی اعلام شد و همین‌جا پیشنهاد می‌کنم ما کشورها یک برنامه عزای عمومی تنظیم کنیم و در همه کشورهای خود انجام دهیم.

رئیس مجلس ترکیه افزود: در حال حاضر در ماه مبارک رمضان و در آستانه عید فطر قرار داریم و باید تلاش کنیم تا این حملات وحشیانه پایان یابد چراکه شکی نیست در این جنایات اسرائیل هزاران مسلمان کشته و زخمی شده‌اند و در شرایط بدی زندگی می‌کنند، همچنین خانه‌ها و بیمارستان‌ها و پناه‌گاه‌های آنها نیز ویران شده لذا باید به آنها کمک کرد و این کمک‌ها هم باید بدون مانع‌تراشی باشد.

چیچک با تاکید بر اینکه سازوکاری برای کمک‌رسانی به مردم فلسطین تشکیل شود، از سازمان‌های بین‌المللی و سازمان ملل خواست تا از نفوذ خود استفاده کرده و به جنایات اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه پایان دهند.

وی با ابراز خرسندی از سازش و مصالحه حماس و فتح گفت: این سازش و مصالحه بین گروه‌های مختلف فلسطینی برای ما اهمیت بسیاری دارد و امیدواریم که این وحدت ادامه یابد و هیچ چیزی مانع وحدت بین این دو گروه نشود، همچنین ما به کمک‌های خود ادامه می‌دهیم و امیدواریم این اجلاس مایه خیر و برکتی برای مسئله با اهمیت فلسطین باشد و کشورهای عضو اتحادیه مجالس اسلامی، همگی یار ملت فلسطین باشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon