برهم صالح و فواد معصوم دو رقیب جدی؛ صالح بخت اول ریاست جمهوری

برهم صالح و فواد معصوم دو رقیب جدی؛ صالح بخت اول ریاست جمهوری

خبرگزاری تسنیم: با انتشار خبرهایی درباره احتمال حذف فواد معصوم از نامزدی برای تصدی ریاست جمهوری عراق، منابع خبری از شانس بالای برهم صالح یکی دیگر از رهبران اتحادیه میهنی کردستان برای تصدی ریاست جمهوری خبر داده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، با توجه به نامزد شدن بیش از 100 نفر برای تصدی ریاست جمهوری غیر از نامزدهای اتحادیه میهنی، به نظر می رسد پارلمان عراق راه طولانی برای انتخاب جانشین مام جلال در پیش داشته باشد.

شناسنامه برهم صالح

برهم احمد صالح سیاستمدار کُرد عراقی متولد سال 1960 در شهر سلیمانیه است، دو بار از سوی رژیم بعثی سابق به اتهام وابستگی به جنبش رهایی بخش کردی دستگیر شد و 43 روز در بازداشتگاه های امنیتی صدامی درمعرض شکنجه قرار داشت.

برهم صالح در کارنامه خود عنوان نخست وزیر سابق منطقه کردستان عراق را به خود اختصاص داده است، وی از ژانویه 2001 تا اواسط سال 2004 نخست وزیر دولت منطقه کردستان عراق را برعهده گرفت و پس از سقوط رژیم بعثی صدام، مسئولیت های متعددی در دولت فدرال عراق در بغداد از جمله معاون نخست وزیر در دولت ایاد علاوی در سال 2004، معاون نخست وزیری در دولت نخست نوری المالکی طی سال های 2006 تا 2009، وزیر برنامه ریزی در دولت ابراهیم الجعفری در سال 2005 داشته است. برهم صالح پیش از سال 2003(سرنگونی صدام) ریاست دولتی محلی در استان سلیمانیه در شرق منطقه کردستان عراق را برعهده داشت.

گفته می شود برهم صالح با آداب و رسوم عراقی ها در مناطق مختلف به سبب آنکه پدرش عهده دار مسئولیت قضاوت در بسیاری از استان های عراق از جمله در مرکز و جنوب بوده است، به خوبی آشناست.

برهم صالح هم مانند بسیاری از رهبران کردها در زمان رژیم دیکتاتوری صدام مجبور شد از ترس اقدامات سرکوبگرانه رژیم وی با ترک سلیمانیه به کوه ها و در ادامه اروپا پناه برد، آنجا به تحصیل پرداخت و دکترای خود را در رشته آمار و کامپیوتر از دانشگاه لندن در سال 1983 اخذ کرد و در طول مدت حضورش در اروپا یک فعال غیرنظامی و سیاسی صرف بود به طوری که مدیریت برنامه ها و طرح های اتحادیه میهنی به عنوان یکی از احزاب اصلی کردها را برعهده داشت.

وی در سال 1976 به صورت سری به اتحادیه میهنی کردستان پیوست و پس از آن عضو تشکل های اروپایی و مسئول دفتر روابط خارجی اتحادیه میهنی در لندن پایتخت انگلیس شد، آنگاه در اولین کنفرانس حزب در سال 1992 به عنوان یکی از اعضای رهبری حزب انتخاب شد به طوری که ماموریت اداره دفتر اتحادیه میهنی کردستان در آمریکا به وی واگذار شد، وی اولین نماینده دولت منطقه کردستان عراق در آمریکا شد.

برهم صالح شخصیت توافقی و تاثیرگذار!

اگر طالبانی، کاریزمای خود را از مبارزه علیه دیکتاتوری صدام در کوه ها و خارج از عراق برای دهه های طولانی کسب کرده است، حرفه ای گری صالح و تحصیلات دانشگاهی و انعطاف پذیری فکری و روابط گسترده اش، می تواند وی را به عنوان یک شخصیت توافقی و میانه آشکار کند که در این صورت منصب ریاست جمهوری به یک قدرت تاثیرگذار در صحنه عراق تبدیل خواهد شد که در تحکیم روابط برابر به نفع همه اعراب و هم کردها سهیم خواهد شد.

صالح از سیاستمداران قلمداد می شود که شیوه تفاهم و گفت‌وگو را برای حل مشکلات به کار می گیرد که این ویژگی در تفاهم بر سر حل معضلات و مشکلاتی که وی چه با طرف های رقیب حزب اتحادیه میهنی یا با دولت فدرال عراق در بغداد برعهده گرفت، متمایز است.

ویژگی مثبت دیگر برهم صالح تسلط وی به زبان های عربی و انگلیسی در کنار زبان مادری اش یعنی کُردی است، وی ارتباطات گسترده ای در سطح بین المللی و عراقی دارد، وی همچنین فعالیت های متعددی در محافل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جهانی داشته است.

مواضع و دیدگاه های برهم صالح درباره مسائل مهم عراق

برهم صالح یکی از مطرح ترین نامزدهای تصدی ریاست جمهوری عراق اخیرا در گفت‌وگویی با شبکه ماهواره ای در منطقه کردستان عراق گفته است : حق تعیین سرنوشت مردم کردستان یک حق مشروع است و آنچه نیروهای پیشمرگه کردی انجام داده اند، وظیفه ای بر دوش آنها و برای حمایت از مردم آن مناطق در برابر گروه داعش بوده است.

وی افزود: من یقین دارم که رهبران سیاسی کُرد شرایط واقعی را به دقت پیگیری می‌کنند و هیچ گاه حق تعیین سرنوشت ملت کردستان را انکار نکرده اند، ما تمام تلاش های خود را در حال حاضر و رایزنی با طرف های ذیربط چه در صحنه بین المللی یا منطقه ای و عراق برای دفع خطراتی که ما با آن روبرو هستیم، با حکمت و دوراندیشی به کار گرفته ایم

برهم صالح افزود: کردها بخشی از حوادث و بحران‌هایی که عراق اخیرا با آن روبرو شده، نبوده اند، حوادث اخیر فرصت بسیار خوبی برای کردها فراهم کرد و در عین  حال خطرات بزرگی نیز به وجود آورد، اما فرصت خوب این بود که کردها از اداره حکومتی موفقیت آمیز و اقلیم باثبات و امن بهره مند هستند و اینکه بخش‌های دیگر در مرکز و جنوب عراق از آن برخوردار نیستند، تاسف بار است.

ما امیدوار بودیم که ثبات و امنیتی که در اقلیم کردستان وجود دارد، در مناطق دیگر عراق هم برقرار بود، ما امروز مرزهایی به طول هزار کیلومتر با گروه افراطی عقب مانده ای به نام داعش داریم و نباید گمان کنیم که این آتش از ما دور است، بلکه در آستانه خانه های ما قرار دارد و اگر آن را مهار نکنیم و محتاط و هوشیار نباشیم، خطر بزرگی برای اقلیم کردستان ایجاد خواهد کرد.

برهم صالح اظهار داشت: کردها از رنج و مشکلاتی که ملت عراق با آن روبر هستند، بسیار تاسف می خورند، کردها همواره بخشی از راه حل مشکلات و بحران ها خواهند بود و همانند گذشته یاری رسان و کمک کننده دیگر طیف ها خواهند بود.

موضع برهم صالح در قبال شیعیان و تمجید از مرجعیت عالی دینی عراق

نامزد تصدی ریاست جمهوری عراق اظهار داشت کردها روابط تاریخی و ائتلاف هایی با شیعیان و حتی اهل سنت دارند، ما روابط تاریخی با مرجعیت نجف داریم و نباید فراموش کنیم که این ائتلاف ها عامل سرنگونی رژیم سابق و برچیدن رژیم صدام بود.

به گفته وی، کردها در مقابل شرایط و بحران های امنیتی و اقتصادی امروز عراق دست بسته نیستند و تمام کمک های لازم را به 500 هزار آواره که از مناطق موصل، فلوجه و مناطق دیگر به اقلیم کردستان به سبب شرایط به وجود آمده پناه آورده اند، ارائه کرده اند.

وی از اقدامات نیروهای پیشمرگه در مناطق خورماتو، الحمدانیه و مناطق همجوار گروه داعش و مقابله با این گروه ها حمایت کرد و آن را در راستای حمایت از شهروندان شبک(طایفه ای از کردها که اغلب شیعه هستند)، ترکمان ها و مسیحیان دانست.

وی در خصوص حضور نیروهای پیشمرگه در مناطقی همچون کرکوک اظهار داشت نیروهای پیشمرگه برای پر کردن خلاء امنیتی که پس از عقب نشینی نیروهای عراقی از آن مناطق به وجود آمد، در این مناطق حضور یافته اند.

برهم صالح اظهار داشت من به مسئولان عراقی اعلام می کنم که به دقت به این مساله نگاه کنند که اگر نیروهای پیشمرگه در این مناطق حضور نمی یافتند، فاجعه و رنج ها بیشتر از حال حاضر بود، این وظیفه نیروهای پیشمرگه بود و بغداد باید با نیروهای پیشمرگه برای حمایت از آن مناطق در برابر داعش و افراد مسلح همکاری کند و به آنها و دشمنان اجازه سیطره بر این مناطق را ندهد.

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود به اختلافات و تناقض در مواضع و دیدگاه های گروه های سیاسی منطقه کردستان در خصوص حوادث اخیر عراق اذعان کرد و در عین حال گفت گروه های سیاسی اصلی در اقلیم کردستان متحد بوده و درباره مسائل اصلی با وجود برخی دیدگاه های متضاد، موضع یکپارچه ای دارند، مرحله ای که اقلیم کردستان در آن به سر می برد، مرحله حساسی است.

این نامزد تصدی ریاست جمهوری عراق درباره مشکلات مربوط به نفت میان دولت مرکزی عراق و منطقه کردستان گفت سیاست نفتی اقلیم برای اقلیم کردستان و عراق مهم است و امیدوارم که دولت برای تامین حقوق و راه های زندگی شهروندان منطقه کردستان گام بردارد و مشکلات هم به زودی حل و فصل شود

موضع جالب برهم صالح درباره داعش

وی در خصوص داعش و سیاستمداران اهل سنت موضع جالبی اتخاذ کرده و می گوید شکستی که سیاستمداران اهل سنت متحمل شدند، منجر به بروز گروه تروریستی مانند داعش در مناطقشان شده است و به نفع میانه  روهای اهل سنت است تا در مقابل این گروه ها ایستادگی و با آنها مقابله کنند.

برهم صالح افزود مردم مناطق سنی نشین باید برای حمایت از مناطق خود با یکدیگر همکاری کنند.

منافع مشترک کردها، شیعیان و اهل سنت ازنگاه برهم صالح

این نامزد تصدی ریاست جمهوری عراق و یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان عراق می گوید ، شیعیان، کردها و اهل سنت باید وجود منافع مشترک خود در مقابل با تروریسم را درک کنند.

وی در خصوص تقسیم پست های کلیدی و اعطای ریاست جمهوری عراق به کردها هم گفته است اکثر طرف های سیاسی درباره مساله تقسیم مناصب کلیدی و اعطای ریاست جمهوری به کردها اتفاق نظر دارند.

دستاوردهای انتخاب برهم صالح

تحلیلگران سیاسی معتقدند انتخاب برهم صالح54 ساله برای ریاست جمهوری عراق ضربه ای به سیاست های افراط گرایانه و تنش آمیز مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان به شمار می رود که سبب وحشت و نگرانی وی از تبدیل شدن صالح به نقطه محوری برای حل مشکلاتی است که سیاست های سلطه جویانه و غیر ملی بارزانی به اعتقاد بسیاری از عراقی ها آنها را به وجود آورده است.

سایت المسله که از دولت نوری المالکی نخست وزیر عراق حمایت می کند، در گزارشی آورده است منابع عراقی می گویند انتخاب برهم صالح به عنوان رئیس جمهور جدید عراق قطعا سبب خواهد شد تا وی از تجارب و میانه روی خود برای اصلاح مسیر روابط میان اربیل و دولت مرکزی در بغداد و در پیش گرفتن سیاست واضح و صریح در قبال گروه تروریستی داعش، مناطق مورد اختلاف به ویژه کرکوک و اجرای راه حل های برگرفته شده از قانون اساسی در حل مشکلات و مسائل مهم بهره ببرد که در نهایت به نفع تمام عراقی ها اعم  از اعراب و کردها و تمام طوایف و قومیت ها خواهد بود.

صالح المطلک معاون نخست وزیر عراق و رئیس ائتلاف العربیه گفته است کردها باید صریح و شفاف باشند و به صراحت اعلام کنند که آیا به عراق یکپارچه و مبارزه با تروریسم و تاسیس کشوری بر اساس مشارکت اعتقاد دارند یا خیر، یا اینکه هنگامی که عراق ضعیف می شود، از فرصت ها استفاده می کنند و اهداف خود را به پیش می برند.

وی اعلام کرد از هر نامزد ریاست جمهوری استقبال می کند، اما به شرطی که به وحدت عراق ایمان داشته باشد، زیرا این منصب در انحصار هیچ کس نیست.

شناسنامه فواد معصوم

"محمد فواد معصوم خضر" سیاستمدار کرد عراقی در سال 1950  میلادی در شهر اربیل واقع در شمال عراق به دنیا آمد،  وی از رهبران حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی به شمار می رود. اولین بار در اولین انتخابات پارلمانی پس از صدام معدوم در سال 2005 از حوزه انتخابیه بغداد در چارچوب فهرست اتحادیه میهنی کردستان به پارلمان عراق راه یافت.

معصوم به همراه طالبانی و عادل مراد پس از جدایی از حزب دموکرات کردستان، اتحادیه میهنی را تشکیل دادند. وی عضو یک خانواده مذهبی معروف و از مطرح ترین رهبران کردها به شمار می رود، او فارغ التحصیل دانشگاه الازهر است و تز دکترای وی هم مربوط به فلسفه اخوان الصفا بوده است.

وی با وجودی که از نسل دوم رهبران پیشمرگه به شمار می رود، با این حال وی همانند دوستش، جلال طالبانی روابط نزدیکی با رهبران و جنبش های رهایی بخش عربی به ویژه گروه های چپگرای آنها دارد.

 

 

اولین نخست وزیر دولت کردستان عراق در اوایل دهه نود، اولین رئیس شورای ملی عراق پس از سقوط رژیم صدام، رئیس کمیته تدوین قانون اساسی دائمی عراق، رئیس ائتلاف میهنی کردستان در داخل پارلمان عراق از سال 2006 از جمله مسئولیت های فواد معصوم به شمار می رود.

بسیاری از سیاستمداران کردی، فواد معصوم را سایه مام جلال طالبانی می خوانند، حتی اگر از دایره خانوادگی نزدیک به وی نباشد، ناظران می گویند رابطه گرم و بسیار نزدیک معصوم با طالبانی به حدی بوده است که وی نیز پس از بیمار شدن طالبانی، دچار مشکلات جسمانی شده است.
ناظران سیاسی به افول ستاره فواد معصوم با غیبت طولانی جلال طالبانی از صحنه سیاسی اشاره می کنند و البته از کاهش شانس وی برای تصدی جانشینی مام جلال سخن می گویند.

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از یکی از رهبران منطقه کردستان عراق اعلام کرد فواد معصوم حتی با وجود برهم صالح از بیشترین شانس برای تصدی ریاست جمهوری برخوردار است.

این منبع گفته است نامزد کردها تا روز چهارشنبه، ممکن است فقط فواد معصوم باشد و در صورتی که رقابت باقی بماند، شانس وی در داخل فضای ملی عراق بیشتر از برهم صالح خواهد بود.

عبدالعزیز حسین عضو پارلمان عراق از ائتلاف کردستان هم به الشرق الاوسط گفته است اضافه شدن نام برهم صالح به عملیات رقابت چه بسا در چارچوب مقبولیت وی قرار داشته باشد، همچنین فواد معصوم هم از مقبولیت نزد گروه های عراقی برخوردار است، در نتیجه پیروزی هر یک از این دو رضایت گروه های کردستانی را به دنبال خواهد داشت.

اخبار ضد و نقیض درباره حذف نام فواد معصوم برای نامزدی ریاست جمهوری

در حالی که رسانه ها، برهم صالح و فواد معصوم را نامزدهای اتحادیه میهنی کردستان برای تصدی ریاست جمهوری معرفی کرده بودند، یک رسانه عراقی به نقل از منابعی در منطقه کردستان اعلام کرد پرونده های فساد باعث کنار گذاشته شدن فواد معصوم از نامزدی برای تصدی ریاست جمهوری شده است.

این منابع گفتند نشستی صبح سه شنبه برای بررسی معرفی یک نامزد برای تصدی ریاست جمهوری برگزار شد که طی این نشست پرونده فسادی که ممکن است موضع فواد معصوم را در این زمینه تضعیف کند، مطرح شد.

به گفته این منابع، نکته دیگر سن بالا و وضع جسمانی و سلامتی بی ثبات فواد معصوم است مانع تکمیل ماموریت ریاست جمهوری به بهترین وجه می شود و تجربه ریاست جمهوری طالبانی و وخامت وضع جسمانی وی به مدت دو سال، سبب شد تا کردها به عنوان یک عنصر شرکت کننده  در روند سیاسی  خسارت های زیادی متحمل شوند .

این منابع از برگزاری نشستی در شامگاه سه شنبه میان جلال طالبانی با سه نفر از رهبران اتحادیه میهنی کردستان به نام های کوسرت رسول، هیرو خان و برهم صالح برای دستیابی به نامزد واحد برای تصدی ریاست جمهوری خبر داده بودند.

این در حالی است که در دوره گذشته یعنی در سال 2010 تنها یک نامزد در مقابل جلال طالبانی قرار گرفت که نام وی حسین الموسوی از رهبران ائتلاف ملی بود که او در آخرین لحظات کناره گیری کرد تا طالبانی به عنوان تنها نامزد با اجماع برای دومین بار به ریاست جمهوری عراق انتخاب شود، اما در دوره فعلی بیش از 100 نفر علاوه بر دو نفر از رهبران اتحادیه میهنی کردستان، نامزد ریاست جمهوری شده اند تا کار دشوارتر از دوره قبل شود.

بخت صالح بیشتر از دیگر رقبا

به گزارش تسنیم، یک رسانه سعودی نوشت حزب اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی در آستانه نشست پارلمان عراق نتوانست درباره نامزد نهایی برای تصدی ریاست جمهوری به توافق برسد و در نهایت تصمیم رفت دو نفر از رهبرانش به نام های فواد معصوم و برهم صالح را نامزد تصدی ریاست جمهوری عراق کند.

این رسانه نوشت بیشتر اطلاعات موجود تصریح می کند که برهم صالح از بیشترین شانس برای انتخاب به سبب داشتن روابط قوی در داخل و خارج عراق برخوردار است و مخالفان نخست وزیر عراق هم به وی رای خواهند داد.

این رسانه افزود بیش از 50 عراقی از داخل و خارج پارلمان نیز خود را نامزد ریاست جمهوری کرده اند که تلاشی برای در هم شکستن توافقاتی قلمداد می شود که مناصب را در میان گروه های سیاسی و احزاب توزیع کرده است که بر اساس این توافقات، حزب طالبانی این منصب را در اختیار خود قرار داده است.

با وجودی که بیشتر گروه های سیاسی از تایید یکی از نامزدها امتناع کرده اند، الحیات سعودی ادعا کرده است که با اطلاعاتی که از رهبران فراکسیون های مختلف پارلمانی کسب کرده است، رای گیری در نشست پارلمان عراق به نفع برهم صالح خواهد بود، اما نخواهد توانست سقف قانونی که دو سوم تعداد نمایندگان یعنی 218 نفر است، کسب کند که به این ترتیب به احتمال زیاد دور دیگری که طی آن برهم صالح با فرد پیروز دیگر رقابت می کند، برگزار می شود که در این دور باید 180 رای کسب کند تا به پیروزی برسد.

این رسانه سعودی می نویسد نقشه رای گیری تاکید می کند که برهم صالح بیش از 150 رای را در دور نخست کسب خواهد کرد که 40 رای مربوط به نمایندگان کردستان عراق، 50 نماینده اهل سنت و حدود 50 رای از فراکسیون های مقتدر صدر و عمار حکیم و 10 رای هم مربوط به اقلیت ها و دیگران خواهد بود.

این رسانه سعودی تلاش کرده است تا اینگونه القا کند که فواد معصوم نامزد مورد حمایت نوری المالکی نخست وزیر عراق و ائتلاف دولت قانون به رهبری وی است، الحیات در این زمینه نوشت فواد معصوم حدود 100 رای را کسب خواهد کرد که بیشتر آن مربوط به ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی و بقیه مربوط به نمایندگان حزب اتحادیه میهنی خواهد بود.

این رسانه افزود برهم صالح روابط گسترده ای با طرف های عراقی، عربی و بین المللی دارد، وی مناصب وزارتی مختلفی را در کارنامه خود دارد، همچنین نخست وزیری منطقه کردستان را برعهده داشته باشد و وی فردی نزدیک به محافل لیبرالی قلمداد می شود.

الحیات ادعا می کند که مالکی مخالفت خود با نامزدی برهم صالح را به اطلاع حزب بارزانی رسانده و اعلام کرده است از نامزدی فواد معصوم یا نجم الدین کریم استاندار کرکوک حمایت می کند.

جلال طالبانی اخیرا از سفر درمانی طولانی مدت خود در آلمان که بیش از یک سال و نیم طول کشید، به عراق بازگشت و در هفته جاری هم نشستی با رهبران حزبش برگزار کرد که نوار ویدئویی کوتاهی از این نشست منتشر شد.

الحیات ادعا می کند که مقتدی صدر و عمار حکیم به نوری المالکی پیشنهاد کرده اند تا در مقابل انصراف از سومین نخست وزیری، منصب معاون رئیس جمهوری را بپذیرد و همین امر باعث شده تا نوری المالکی، تلاش کند رئیس جمهوری که انسجام بیشتری با وی داشته باشد، انتخاب شود.

با وجود تصور عمومی مبنی بر اینکه منصب ریاست جمهوری در عراق تشریفاتی است، اما قانون اساسی اختیاراتی را به وی داده است که با اختیارات نخست وزیری رقابت می کند به ویژه اینکه رئیس جمهور حق ارسال قوانین را به پارلمان همانند نخست وزیر دارد و همچنین نظارت بر اجرای قانون اساسی را هم برعهده دارد و نکته دیگر اینکه قوه مجریه از ریاست جمهوری و نخست وزیری تشکیل شده است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان