بیشترین خسارت کم آبی اردبیل مربوط به دشت مغان و مشکین‌شهر است


بیشترین خسارت کم آبی اردبیل مربوط به دشت مغان و مشکین‌شهر است

خبرگزاری تسنیم: معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت:‌ بیشترین خسارتی که در این زمینه متوجه ساکنان و اهالی مربوط به دشت مغان و منطقه مشگین شهر است که با کمبود منابع آب رو به رو بوده است.

بهروز محمدی در گفت  گو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار کرد: امسال به دلیل خشکسالی بی سابقه و کم آبی که در فصل بهار و یک ماهه تابستان داشتیم منابع آبی موجود در استان اردبیل به شدت کاهش یافته و در صورت تداوم این وضعیت ما با فشار و سختی بیشتر در تامین منابع آب مورد نیاز شرب و کشاورزی رو به رو می شویم.

وی با اشاره به ممنوعیت تخصیص منابع آبی به بخش کشاورزی بیان کرد: بیشترین خسارتی که در این زمینه متوجه ساکنان و اهالی منطقه است مربوط به دشت مغان و منطقه مشگین شهر است که با کمبود منابع آب رو به رو بوده و بخش عظیمی از کشت دوم امسال انجام نشده است.

محمدی با استقبال از اجرای طرح های جدید آبیاری اردبیل آن هم به شکل قطره ای گفت:‌ تاکنون 3 پروژه به این روش اجرایی و عملیاتی شده که 6 هزار هکتار اراضی در کشت دوم با روش آبیاری قطره ای که کمترین مصرف منابع آب را دارد و حتی می توان با استفاده از هدررفت آب در شبکه های زهکشی مغان به اجرای آن اقدام کرد، فرصتی استثنایی فراهم شده تا زارعان بتوانند در کشت دوم خود به ویژه سیفی جات از این منابع آب بهره برداری کرده و استفاده کنند.

معاون بهره برداری شرکت آب منطقه ای اردبیل با تشریح سرمایه گذاری های متعدد در این زمینه و آمادگی شرکت آب استان برای مشارکت در عملیاتی کردن این پروژه ها افزود: آن چه که در زمینه تامین منابع آبی برای ما مهم و ارزشمند است بهره برداری دست و اصولی از این منابع است که می تواند هم تولید را افزایش دهد وهم کاهش مصرف را در بخش کشاورزی به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: ما راه چاره ای جز بهره برداری از این طرح ها با مصرف بهینه، عقلانی و منطقی در عملیاتی شدن پروژه ها و طرح های کشاورزی با بهره وری بالا نداریم و امیدواریم به تدریج فرصت و زمینه آن فراهم آید تا با سرمایه گذاری در اجرای پروژه های آبیاری مدرن بتوانیم درصد بالایی از منابع آب استان که در بخش کشاورزی صرف می شود با افزایش راندمان آبیاری به کمتر از 50 درصد برسانیم.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon