پایان شرط‌گذاری خارجی‌ها برای حضور در پروژه‌های عمرانی ایران

پایان شرط‌گذاری خارجی‌ها برای حضور در پروژه‌های عمرانی ایران

خبرگزاری تسنیم:درحالی معاون وزیر راه و شهرسازی از استقبال دولت از حضور چینی‌ها در پروژه های عمرانی خبر داده که دولت در اقدامی یکطرفه فاینانس چینی را برای این پروژه‌ها قطع کرده است، تصمیمی که پایانی بر شرط‌گذاری خارجی‌ها در پروژه‌های عمرانی خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اعمال تحریم‌های بی‌سابقه علیه ایران در سال‌های اخیر باعث شد تا به دلیل یک سری محدودیت‌ها انتقال پول‌های حاصل از فروش نفت به کشور با موانعی روبرو شود. به‌عبارت دیگر تحریم سوئیفت (شبکه ارتباطات بانکی بین‌المللی) انتقال ارزهای نفتی را به ایران دشوار کرد تا برخی از کشورهای خریدار نفت (چین) پیشنهاد اجرای پروژه‌های عمرانی از طریق منابع بلوکه شده کشورمان را بدهند.

بر این اساس قرارداد پروژه‌های زیرساختی حمل‌ونقل با تامین فاینانس چینی منعقد شد. البته این قبیل قراردادها یک مشکل بسیار اساسی یعنی "شرط‌گذاری" دارد،  این شرط اجرای پروژه‌های عمرانی کشور توسط شرکت‌های کشور تامین کننده فاینانس است.

مسئله که واکنش پیمانکاران داخلی راه به‌دنبال داشته است، چه آن‌که رئیس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران در این‌باره به تسنیم، گفت: از این روش دولت برای وصول مطالبات از یک سری شرکت‌ها استفاده کنند به این صورت که پروژه‌های ما را خارجی‌ها انجام دهند. این درست است باید مطالبات را وصول کنیم اما این‌که با شیوه مذکور انجام شود خیلی جالب نیست. چراکه دولت منابع محدودی دارد و پروژه‌های عمرانی فعالی در کشور نداریم.

حسن سعادتمند با تاکید بر این‌که شرکت‌های پیمانکاری توانمندی در کشور داریم که با بیکاری خیلی شدید و گسترده‌ای روبرو هستند به تسنیم گفت: در چنین شرایطی پیمانکار خارجی پروژه‌های عمرانی کشور را اجرا کند خیلی جالب نیست.

وی با اشاره به این‌که مخالف حضور شرکت‌های خارجی در پروژه‌های عمرانی نیستیم، گفت:‌ اتفاقا از این رویکرد استقبال هم می‌کنیم اما به شرطی که شرکت‌های توانمندی کشورهایی باشند که تکنولوژی روز را ایران بیاورند. این مسئله باعث پیشرفت و ارتقای سطح پیمانکاری در کشور می‌شود.

رئیس کانون سراسری پیمانکاران عمرانی ایران افزود:‌ نباید این‌گونه باشد که کشورهایی پروژه‌های عمرانی ما را اجرا کنند که به لحاظ تکنولوژی نسبت به شرکت‌های ایرانی در سطح پایین تری قرار دارند. چین چه در بحث کالا، خدمات و اجرای پروژه‌های عمرانی قطعا به اندازه به پیمانکاران ایرانی نیستند و از این حضور پیمانکاران این کشور کمکی به ما نمی‌کند و باعث سطح کمی و کیفی پروژه‌های عمرانی نمی‌شود.

سعادتمند خاطرنشان کرد:‌ باید راهکارهای مناسب‌تری را پیدا کنیم و پروژه‌هایی که چینی‌ها اجرا کنند قطعا کیفی نخواهد بود و ما در این زمینه متضرر می‌شویم.

وی با بیان این‌که نباید شرایط فابنانس چینی‌ها را بپذیریم، اظهار کرد: با توجه به این‌که خدمات ارائه شده از سوی چینی‌ها در بخش پروژه‌های عمرانی به ازای مطالبات ما کیفی نیست و کشورمان زیان خواهد دید.

دولت فاینانس چینی را یکطرفه قطع کرد

این در حالی است که که اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از قطع یکطرفه فاینانس چین از سوی ایران خبر داده و گفته احتمالا فاینانس روسیه، هند و کره جایگزین فاینانش چینی‌ها می‌شود.

جعفر قادری در ارتباط با وضعیت فاینانس چین و چرایی عدم تأمین اعتبار آن از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: براساس گزارش‌های دریافتی، بانک مرکزی ایران یک‌طرفه این فاینانس را قطع کرده است.

وی با بیان اینکه چین از شرایط پیش‌آمده سوءاستفاده می‌کند، تصریح کرد: چین حتی در بسیاری از موارد پول خودمان را هم نمی‌دهد چه رسد به اینکه مبلغ اضافه‌تری را در قالب فاینانس به ایران پرداخت کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: بانک مرکزی ایران فعلاً فاینانس چین را متوقف کرده تا مشکلات حل شود و در صورت عدم رفع این مشکلات ایران کشورهای دیگری را جایگزین چین خواهد کرد.

دولت از حضور چینی‌ها در پروژه‌های عمرانی استقبال می‌کند

این در حالی است که روز گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سفیر چین در ایران با تاکید بر گسترش همکاری با این کشور ، گفت: هشت پروژه مهم حمل‌ونقل آماده سرمایه‌گذاری چینی‌هاست.

علی نورزاد ابراز امیدواری کرد تا در پروژه های زیرساختی حمل و نقل به خصوص ساخت راه آهن با شرکت های چینی همکاری های گسترده‌ای صورت گیرد.

وی گفت:  حضور شرکت های خارجی و مخصوصا چین در پروژه های عمرانی کشور ایران مورد استقبال دولت بوده و زمینه های لازم برای مشارکت در این حوزه فراهم شده است.

وی راه‌آهن سریع السیر قم-اصفهان را یکی از پروژه های اولویت دار وزارت راه اعلام و ابراز امیدواری کرد: با طی شدن مراحل اجرایی این قرارداد سفارت چین اقدامات و همکاری های لازم برای تسریع در آغاز عملیات اجرایی این پروژه را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به پروژه های آماده سرمایه گذاری در بخش زیرساخت‌های حمل و نقل گفت: هم اکنون 8 پروژه مهم زیرساختی حمل و نقل در کشور آماده جذب سرمایه گذار است که سفیر چین می‌تواند زمینه را برای سرمایه گذاری در این پروژه ها از سوی سرمایه گذاران چینی فراهم کند.

به گزارش تسنیم، شرایط بیرونی ایران به واسطه توافق ژنو و مذاکرات پس از آن در حال بهبود است، این وضعیت باعث شده تا دیگر دولت تمایلی به استفاده از راهکار اجرای پروژه‌های عمرانی توسط چینی‌ها برای وصول بخشی از مطالبات نداشته باشد.

این رویه به‌طور قطع می‌تواند چرخ تقریبا متوقف شده 80 درصد از پروژه‌های عمرانی دوباره به حرکت درآورد و به تبع آن رونق اقتصادی کشور را باعث شود. البته به نظر می‌رسد شماری از مسئولان زیرمجموعه‌های برخی وزارتخانه‌ها از سیاست‌های کنونی دولت اطلاع چندانی ندارند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه