پاک کردن ۷ روزه اثر اعتیاد به مواد مخدر زیر سایه قانون + عکس

پاک کردن 7 روزه اثر اعتیاد به مواد مخدر زیر سایه قانون + عکس

خبرگزاری تسنیم: این روزها پیامکی با مضمون «تست اعتیاد منفی با مصرف داروی B» در حالی دست به دست می‌شود که گویا مصرف این دارو که به عنوان داروی درمان اعتیاد به کار می‌رود، در آزمایشات و تست‌های استخدام و ازدواج تشخیص داده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، این روزها پیامکی با مضمون «تست اعتیاد منفی با مصرف داروی «B»» در حجمی انبوه برای برخی از کاربران یکی از اپراتورهای تلفن همراه ارسال شده است؛ پیامکی که مضمون عجیب و متفاوت آن باعث شد تا این پیامک دست به دست شود و این سوال در ذهن بسیاری نقش ببندد که این جمله کوتاه تا چه اندازه می‌تواند به واقعیت نزدیک شود؟!

در اولین تلاش خود برای سنجش صحت موضوع، با شماره تماس ثبت شده در انتهای پیامک تماس می‌گیریم و به عنوان مشتری جویای شرایط دریافت داروی ذکر شده در پیامک می‌شویم. خانم خوش اخلاقی با حوصله، شروع به شرح شرایط استفاده از این دارو می‌کند و در پاسخ به چگونگی امکان «منفی شدن تست اعتیاد با مصرف این دارو» می‌گوید: «تست اعتیاد شما پس از گذشت یک هفته از زمان ترک مصرف، خواه ناخواه منفی می‌شود ولی نباید فراموش کرد که شما در طول درمان خود نباید مواد دیگری را مصرف کنید که البته با مصرف این دارو شما دیگر نیازی به مصرف مواد دیگری از این دست ندارید؛ یعنی برای خروج مرفین یا هر ماده دیگری از بدنتان به یک هفته زمان نیاز دارید و ما در طول این مدت،‌ داروی «B» را جایگزین ماده مخدر فعلی شما می‌کنیم و پس از یک هفته، نتیجه تست اعتیاد شما منفی خواهد شد.»

او مدت دوره مصرف این دارو را نیز وابسته به میزان مواد مخدری که فرد معتاد مصرف داشته عنوان می‌کند و در خصوص هزینه این دارو می‌گوید: میزان و دُز داروی تجویز شده برای افراد مختلف متفاوت است و هزینه تهیه هر عدد از این قرص‌ها که بر اساس سهمیه از سوی وزارت بهداشت در اختیار ما قرار می‌گیرد، یک هزار تومان است.

دکتر حمید صفاتیان کارشناس و مدیرکل پیشین ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص داروی «B» می‌گوید: این دارو، خود دارویی دارای مواد مخدر است که به عنوان دارویی برای درمان اعتیاد شناخته می‌شود و در دسته آگونیست، آنتاگونیست‌ها قرار دارد که هم در سم زدایی و هم به عنوان نگهدارنده در درمان اعتیاد در دُزهای 2 و 8 میلی‌گرم تجویز می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف این قرص در درمان اعتیاد به صورت زیر زبانی انجام می‌شود، در خصوص تبلیغات انجام شده پیرامون منفی شدن تست اعتیاد با مصرف این دارو می‌افزاید: وقتی فردی مصرف مواد مخدر را قطع می‌کند و با استفاده از این دارو سم زدایی را انجام می‌دهد، طبعتاً بدن وی از مواد مخدر تخلیه می‌شود و این به معنای آن است که در صورت انجام تست مرفین، نتیجه آزمایش منفی خواهد بود.

این کارشناس با انتقاد از شیوه تبلیغات اینچنینی، این تبلیغات را فریبنده عنوان کرد و معتقد است که تبلیغات این دارو با این شیوه و شگرد به نوعی تبلیغات کاذب است.

گرچه صفاتیان منفی شدن نتیجه تست‌های اعتیاد را با وجود مصرف این دارو نگران کننده نمی‌داند و معتقد است با تست‌های دقیق‌تر، مصرف این دارو نشان داده می‌شود و مثبت بودن این تست‌ها از این رو که نشان دهنده قرار گرفتن فرد معتاد در چرخه درمان است جای خوشبختی دارد ولی از سوی دیگر مسئول یکی از آزمایشگاه‌های شهر تهران در خصوص آزمایش‌های تشخیص اعتیاد می‌گوید: معمولاً در آزمایشگاه‌ها، برای آزمایش ازدواج و استخدام، اعتیاد فرد به مرفین، ترکیبات آمفتامین، متامفتامین و THC (حشیش) از طریق آزمایش ادرار مورد تست و ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در این تست‌ها اعتیاد فرد به حشیش، ماری‌جوانا، تریاک، هروئین،‌ شیشه، کدئین و مواردی از این دست قابل تشخیص است، افزود: گرچه با رشد دانش پاتوبیولوژی، اعتیاد به بسیاری از مواد مخدر و محرک، قابل بررسی است ولی در آزمایشات متداول ازدواج و استخدام، مصرف موادی همچون داروی «B» تشخیص داده نمی‌شود و این نقیصه در خصوص مصرف دُزهای بسیار پایین داروی «M» نیز تا اندازه‌ای صادق است. لذا مصرف داروهای «M» و «B»، تست ازدواج و استخدام را مثبت نمی‌کند.

این کارشناس علوم آزمایشگاهی ادامه می‌دهد: البته در صورت درخواست دقیق‌تر، آزمایشات مربوط به مشتقات مرفین نیز صورت می‌گیرد که در این آزمایشات امکان تشخیص مصرف داروهای «M» و «B» وجود دارد که مصرف این مواد تا یک هفته قبل از انجام آزمایشات را نیز مشخص می‌کند.

اما آنچه در پایان باید بر آن توجه داشت آن است که آیا استفاده از چنین روش‌هایی همچون «منفی شدن تست اعتیاد با مصرف داروی B» برای تبلیغ کلینیک‌های ترک اعتیاد مناسب است؟ همچنین آیا منفی شدن تست اعتیاد با استفاده از این دارو و عدم مشخص شدن مصرف این دارو نمی‌تواند باعث سوءاستفاده‌های خاصی شود؟ آیا عدم مشخص شدن مصرف داروی «B» در تست‌ها و آزمایشات ازدواج و استخدام باعث فریب خوردن برخی نهادها و خانواده‌ها نمی‌شود و اعتماد و تکیه بر نتایج این آزمایشات نمی‌کاهد؟ آزمایشاتی که در موضوعاتی همچون استخدام و خصوصاً‌ ازدواج از چنان اهمیتی برخوردار هستند که وارد شدن کوچکترین خدشه به آن و بی اعتبار شدنش می‌تواند نگرانی‌های بسیاری را از جمله در کانون خانواده‌ها رقم بزند.

گزارش از محمد قربانی

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon