رقابت پرهیجان عیدفطر؛خون تازه در رگ‌های سینمای داستان‌گوی اجتماعی

رقابت پرهیجان عیدفطر؛خون تازه در رگ‌های سینمای داستان‌گوی اجتماعی

خبرگزاری تسنیم: از امروز،چهارشنبه اول مردادماه ۴ فیلم جدید به روی پرده می روند تا در کنار فیلم «ردکارپت» که از ابتدای ماه رمضان آمده است، ترکیب پنج فیلم اکران عید فطر را کامل کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از امروز، چهارشنبه، 4 فیلم جدید به روی پرده رفتند و ترکیب اکران عید فطر را مشخص کردند. اصولا بهترین اکران سینمایی مربوط به نوروز است و دومین اکران طلایی سال نیز در اختیار عید فطر. بنابراین تلاش اکثر تهیه کنندگان و سرمایه گذاران بر آن است که بتوانند فیلم‌های خود را در اکران عید فطر بگنجانند.

«آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»، سینمای داستانگو جان می‌گیرد

فیلم جدید «بهروز افخمی» تحت عنوان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» فیلم بسیار خاصی  است. یک فیلم 120 دقیقه‌ای که معنای دقیقی از سینمای داستانگو در سینمای دهه 90 ایرانی است. تماشای فیلم افخمی؛ البته تجربه منحصر به فردی است و نیاز به حوصله و دقت فراوانی دارد. درست در لحظاتی که مخاطب از ادامه تماشای فیلم ناامید می‌شود، اتفاقی رخ می‌دهد که بیینده را به هیجان می آورد و وی را دوباره به تماشا تشویق می‌کند و این روند، تا انتهای اثر ادامه می‌یابد. تماشای «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» به همه مخاطبان امروز سینمای ایران توصیه می‌شود، نه فقط به دلیل ویژگی‌ها ذاتی این فیلم، که به دلیل اهمیت آن در جریان امروز سینمای ایران.

از «امروز»؛ تجربه جدید و خاص میرکریمی استقبال می‌شود؟

فیلم دوم اکران عید فطر، «امروز» است که «سیدرضا میرکریمی» آن را ساخته است. «امروز» فیلم متفاوتی در کارنامه میرکریمی است، میرکریمی مخاطب را با داستانی مواجه می‌کند که در 85دقیقه‌اش، بدون هیچ گونه اتفاق کلاسیک هیجان‌برانگیزی، یک داستان ساکن را روایت می‌کند.میرکریمی البته همیشه فیلمساز دقیقی بوده است، اما به نظر می‌رسد این بار تماشای فیلمش، به حساسیت، مراقبت و دقتی حداکثری دارد. مخالفان و موافقان «امروز» میرکریمی احتمالا همان موافقان و مخالفان همیشگی میرکریمی نیستند. «امروز» مسیر جدید میرکریمی را باز کرده است؟

تاکید میرکریمی بر سینمایی که چندان متکی به عطف‌های داستانی نیست، آن هم در روزگاری که مخاطبان، به فیلم‌هایی با تم داستانی غلیظ و ریتمی تند علاقمند هستند، یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود که البته کارگردان توانسته به مدد تمرکز بر روی لوکیشنی تقریبا ثابت و کاراکترهایی محدود، تا حد امکان، به بسط موضوع مطروحه پرداخته و کنترل لازم برای عدو ورود به جریان حشو و داستانک‌های مرتبط را رعایت کند.  تجربه‌ای که با «یه حبه قند» آغاز شد و می‌رکریمی از آن، جواب مناسبی گرفت و اکنون با «امروز» روند متکامل تری را به خود می‌بیند. این فیلم به لحاظ نگارشی، درست در‌‌ همان مسیری روایت می‌شود که آثار قبلی کارگردان روایت می‌شدند. در این فیلم، پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی، حسام محمودی، اشکان جنابی، آسیه ضیایی و روزبه حصاری به ایفای نقش می‌پردازند.

فرشته‌ها با هم می‌آیند» اولین ساخته بلند سینمایی «حامد محمدی» فرزند «منوچهر محمدی»، تهیه کننده معروف سینما است. فیلمی که در عین بی‌ادعایی، یکی از فیلم‌های جالب توجه امسال  خواهد بود. فیلمی که به زندگی طلبه جوانی می‌پردازد که در زایمانی زودرس، صاحب 3 فرزند می‌شود و طبیعتا مشکلاتی برای وی به وجود می‌آید. گرچه فیلم تلاش نمی‌کند تا پیچش‌های دراماتیکی را به خود ببیند اما تماشای دست و پنجه نرم کردن کاراکتر اصلی فیلم با سیل مشکلات و مقابله با آن‌ها، لحظات تلخ و شیرین اما نزدیکی  را برای مخاطب فراهم می‌آورد؛ در رسانه‌ها زیاد تکرار می‌شود که این فیلم ادامه‌ای موفق بر فیلم «طلا و مس» است. که در آن فیلم نیز محمدی، تهیه کننده بود. در این فیلم بی‌ادعا، جواد عزتی، نازنین بیاتی، الهام کردا و رضا ناجی بازی می‌کنند

ددیگر فیلم اکران عید فطر، «کلاشینکف» است که «سعید سهیلی» آن را ساخته است. زمانی که قرار بود فیلم، نخستین نمایش خود را در جشنواره سی و دوم فجر داشته باشد، انتظارات اهالی فن از سهیلی به دلیل ساخت چند کمدی موقعیت موفق، بسیار بالا رفته بود اما تمایل فیلم به فتح افراطی گیشه، به شدت به فیلم ضربه زده بود. «کلاشینکف» البته ته مایه عدالت اجتماعی قابل توجه و مثبتی دارد، اما به شدت مغشوش و آشفته از آب درآمده است. شاید گزارشی از وضعیت آشفته این روزهای حاشیه شهر بزرگی به نام تهران. ساعد سهیلی، رضا عطاران، اندیشه فولادوند، جمشید هاشم‌پور، فرهاد اصلانی، شقایق فراهانی و شهرام حقیقت دوست، بازیگران این فیلم به شمار می‌روند.

قرار بود در کنار این 4 فیلم، «شهر موش‌ها 2» نیز به عنوان پنجمین فیلم اکران عید فطر نمایش داده شود؛ فیلمی که تخمین زده می‌شود رقم فروش آن به چند میلیارد تومان برسد اما بدلیل اینکه هنوز پروانه نمایش این فیلم صادر نشده است اکران این فیلم در دستور کار شورای صنفی نمایش قرار نگرفته است. بنا به گفته تهیه کنندگان این فیلم، «شهر موشها 2» پس از فیلم «رضا عطاران» اکران می‌شود یعنی حدود یک ماه دیگر که آن زمان، کف فروش فیلم عطاران می‌افتد و فیلم «مرضیه برومند» می‌تواند سرگروهی را از این فیلم بگیرد و اکران شود گرچه در‌‌ همان زمان نیز بعید است تعداد سینماهای «رد کارپت»، افت چندانی داشته باشد اما برای عدم همزمانی دو فیلم خیلی بفروش، این تصمیم اتخاذ شد که منطقی به نظر می‌رسد.

با این وضع، ترکیب اکران عید فطر، چیدمان خوبی دارد. تنوع ژانر، تقریبا در آن مشهود است و احساس می‌شود تمام فیلم‌ها بتوانند فروش‌های خود را به مرز یک میلیارد و حتی چند میلیارد تومان برسانند و خون تازه‌ای را در رگ نمایش فیلم جریان دهند.

انتهای‌پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل