چرا صهیونیست‌ها به علت جنایاتشان محاکمه نمی‌شوند؟

چرا صهیونیست‌ها به علت جنایاتشان محاکمه نمی‌شوند؟

خبرگزاری تسنیم: رژیم صهیونیستی در حالی در سالروز جنایت‌های خود در لبنان، کشتار جمعی دیگری در غزه را رقم زد که گویا جامعه جهانی از محکوم کردن این رژیم در دادگاه‌های بین‌المللی ناتوان است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العهد، همانطور که اهالی غزه امروز در اثر حمله وحشیانه صهیونیست‌ها کشته می‌شوند و منازل و دارایی‌های آنان از بین می‌رود، هشت سال پیش در چنین روزهایی جنگ 33 روزه یا جنگ دوم لبنان در اوج خود بود. صهیونیست‌ها در آن جنگ نیز ثابت کردند که هیچ فرقی بین زنان و کودکان و سالخوردگان با عناصر مقاومت و مبارز قائل نیستند.

در آن جنگ نیز صهیونیست‌ها انواع جنایت‌ها و اقدامات غیر قانونی را مرتکب شدند که شاید اگر آن زمان به علت این جنایت‌ها محاکمه می‌شدند، الان شاهد تکرار این تجاوزات و جنایت‌ها نبودیم.

اول: حمله به غیر نظامیان

در جنگ لبنان و رژیم صهیونیستی وحشیگری بی‌سابقه‌ای را از خود نشان داد. این رژیم به شدت عناصر غیر نظامی و شهروندان را هدف قرار داد، جنایت‌ها و کشتارهای مروحین و قانا در جنوب و ضاحیه بیروت و الرویس تنها نمونه‌ای از این جنایت‌ها بود که در اثر آنها صدها شهروند لبنانی و تعداد زیادی کودک جان خود را از دست دادند.

این تجاوز به آواره شدن یک میلیون نفر منجر شد و زیرساخت‌های لبنان تخریب شد. اشغالگران همه چیز را هدف قرار دادند، آمبولانس‌ها، امدادرسانان، مطبوعاتی ها، عبادتگاه ها و اماکن باستانی و تاریخی و فرهنگی همگی هدف تجاوزات اسرائیل با سلاح‌های غیر قانونی قرار گرفتند. بمب‌های خوشه‌ای دشمن در مناطق لبنان نیز همچنان به عنوان ابزار قتل این رژیم علیه شهروندان استفاده می‌شود.

حسن جونی استاد حقوق بین‌المللی در دانشگاه لبنان اعلام کردند که سازمان‌های بین المللی از جمله عفو بین‌الملل اعلام کردند که غیر نظامیان لبنانی بیشترین هزینه‌های حمله اسرائیل را پرداخت کردند. از میان 1190 نفری که در این حملات شهید شدند، اکثریت قریب به اتفاق آنها غیر نظامی بودند.

دوم: اقدامات غیر قانونی صهیونیست‌ها در جنگ جولای

دشمن اسرائیلی در طول این جنگ تمامی منشورهای بین المللی را نادیده گرفت و از هیچ جنایتی علیه ملت لبنان فروگذار نکرد. صهیونیست‌ها سعی کردند بیشترین خسارت ها را به ملت لبنان و دارایی های آنها وارد کنند و به همین علت منازل مسکونی و املاک عمومی را در راستای جنایت‌های جنگی هدف قرار دادند.

جونی تصریح کرد که دشمن اسرائیلی هیچ یک از مبانی قوانین بین‌الملل را رعایت نکرد و ماده 2 از منشور سازمان ملل را که استفاده از زور را ممنوع اعلام کرده است، نادیده گرفت.

این استاد حقوق بین الملل ادامه داد که دشمن اسرائیلی حتی به قوانین انسانی نیز پایبند نماند، قوانینی که بر اساس آن ها باید بین عناصر نظامی با غیر نظامی تفاوت قائل شد و در استفاده از زور متناسب عمل کرد. این رژیم زنان و کودکان و افراد سالخورده را هدف قرار داد و تجاوز به لبنان را نیز همین رژیم آغاز کرد.

جونی این اقدامات را تجاوز آشکار به توافقنامه‌های بین‌المللی از جمله توافق ژنو و پروتکل الحاقی در سال 1977 و معاهده مربوط به آثار باستانی و عبادتگاه‌ها و توافق ژنو سال 1989 در خصوص منع استفاده از سلاح‌های اورانیوم و بمب‌های خوشه‌ای دانست.

دشمن اسرائیلی همچنین بر اساس ماده 8 از منشور دادگاه بین‌المللی و ماده 85 از پروتکل اول توافقنامه ژنو و ماده 50 از ژنو اول و ماده 51 از توافق دوم ژنو و ماده 136 از توافق سوم و147 و 146 از توافق چهارم ژنو جنایت جنگی مرتکب شده است.

جونی تصریح کرد که بر اساس ماده 7 از توافقنامه دادگاه جنایی تجاوزهای اسرائیل حتی تا جنایت‌های ضد انسانی نیز پیش رفته است. جنایت‌های کشتار جمعی اسرائیل نشان می‌دهد که این رژیم به دنبال از بین بردن کامل ملت لبنان است.

چرا اسرائیل محاکمه نمی‌شود؟

مسئولیت ارتکاب جنایت‌های جنگی بر عهده کابینه اسرائیل است، اما این رژیم تاکنون نسبت به این جنایت‌ها محاکمه نشده است. نظرات مختلفی در مورد دادگاه شایسته محاکمه اسرائیل وجود دارد، برخی دادگاه عدالت بین‌المللی را مرجع این موضوع می دانند و برخی دیگر دادگاه جنایی بین المللی را بهترین مرجع معرفی می‌کنند. برخی نیز دادگاه‌های محلی دارای اعتبار جهانی را برای این کار مناسب می‌دانند.

دکتر جونی تصریح کرد که مراجعه به دادگاه عدالت بین المللی درست نیست، چرا که این دادگاه دولت ها را محاکمه می‌کند، در مورد محاکمه اشخاص می‌توان به دادگاه بین المللی جنایی مراجعه کرد، اما با گذشت زمان مراجعه به این دادگاه نیز مشکل شده است. از سوی دیگر هیچ کدام از طرف‌ها نه لبنان و نه رژیم صهیونیستی عضو این دادگاه نیستند. در سازمان ملل و شورای امنیت نیز به علت وتوی آمریکا نمی‌توان کار جدی انجام داد.

به این صورت دکتر جونی دادگاه‌های معتبر محلی را تنها گزینه باقیمانده می‌داند که ممکن است بتواند این محاکمه ها را دنبال کند، اما وی اعتقاد دارد که این دادگاه‌ها نیز قطعا به علت ارتباطی که با اسرائیل دارند، این کار را نخواهند کرد.

وی تاکید می کند که برای محاکمه اسرائیل باید فضای این محاکمه را با استفاده از ابزارهای سیاسی و تبلیغاتی و حقوقی فراهم کرد تا جنایت های این رژیم بیشتر به چشم آید. بهترین راه محاکمه صهیونیست‌ها محاکمه در دادگاه‌های مردمی است. در بروکسل چنین دادگاهی وجود دارد، و ما با ارائه شکایت به آنها اسرائیل را به علت این جنایت‌ها محکوم کرده‌ایم.

اما در نهایت می‌توان گفت که به علت سیطره سیاست‌های آمریکا در جامعه جهانی دادگاه‌های بین المللی تاکنون هیچ کس نتوانسته صهیونیست‌ها را به علت جنایت‌های غیرانسانی در لبنان یا فلسطین محاکمه کند.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان