تسلط گروه تروریستی داعش به ۸۰ چاه نفت در عراق

تسلط گروه تروریستی داعش به 80 چاه نفت در عراق

خبرگزاری تسنیم: منابع غیر رسمی از دستیابی گروه تروریستی داعش به ۸۰ حلقه چاه در عراق خبر دادند و اعلام کردند این گروه بخشی از درآمدهای خود را از محل قاچاق سوخت تامین می کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، گروه تروریستی داعش که در جریان پیش روی های ماه گذشته خود در شمال عراق، 4 میدان نفتی کوچک را به تصرف درآورده است، اکنون در حال فروش نفت خام و بنزین به دست آمده از این میادین برای تامین مالی اقدامات تروریستی خویش است.
داعش میادین نجمه و کیاره  در نزدیکی موصل و هیمرین و آجیل در نزدیکی تکریت را در اختیار گرفته است.
این میادین در مقایسه با میادین نفتی عظیم نزدیک کرکوک و بصره که در اختیار اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق قرار دارند، بسیار کوچک هستند. بیشتر چاه های نفتی که در اختیار داعش هستند و تعداد آنها بر اساس برآورد یک مقام کرد به حدود 80 حلقه می رسد، مهر و موم شده هستند و تولید ندارند.
اما انحصاری که داعش در تامین سوخت منطقه به دست آورده است، این گروه تروریستی را نسبت به سایر گروه ها برتری بخشیده است.
مقامات عراقی می گویند در هفته های اخیر، تروریست های داعش محموله های نفت از میدان نفتی کیاره را برای پالایش به پالایشگاه های سیار در سوریه فرستاده اند تا آنها را به گازوئیل و بنزین بی کیفیت تبدیل کنند و مجددا برای فروش به شهر 2 میلیون نفری موصل باز گردانند.
آنها افزودند، محموله های بزرگتر نفت خام که برخی از آنها از میدان نجمه به دست می آیند نیز توسط قاچاقچیان به قیمتی بسیار نازل، یعنی حدود 25 دلار در هر بشکه به دلالان ترک فروخته شده اند.
هشام البرفکانی، رئیس کمیته انرژی شورای استانی موصل گفت: «ما گزارش هایی را تایید کرده ایم که نشان می دهد داعش در حال انتقال نفت خام از میدان نفتی نجمه در موصل به سوریه برای قاچاق آن به یکی از کشورهای همسایه سوریه است.»
وی افزود: «داعش در حال برداشت سودی چند میلیون دلاری از این تجارت غیرقانونی است.»
منابع آگاه در دولت عراق گفتند، به سختی می توان تخمین زد که داعش از محل فروش نفت خام یا سوخت پالایش شده در سوریه چه مقدار درآمد به دست می آورد، زیرا تعداد تانکرهایی که نفت حمل می کند، در روزهای مختلف نوسان دارد. یک منبع مطلع در این باره گفت، داعش در یک عملیات قاچاق سوخت به اقلیم کردستان و ایران در اوایل ماه جاری میلادی حدود یک میلیون دلار در روز درآمد کسب کرده است. این عملیات قاچاق اکنون متوقف شده است.
یک مقام امنیتی عراقی گفت، داعشی ها از کامیون برای قاچاق نفت خام از آجیل و هیمرین به کردستان عراق و ایران استفاده می کردند. نیروهای پیشمرگه کرد چشم خود را بر روی این عملیات قاچاق می بستند.
شهردار توز خورامتو، شهری در مسیر بین تکریت، کردستان عراق و ایران گفت، این مسیر قاچاق نفت 10 روز پیش بسته شده است.
انتهای پیام/ 99

 



 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه