۶۵ درصد از اماکن عمومی بیرجند مناسب‌سازی نشده است

65 درصد از اماکن عمومی بیرجند مناسب‌سازی نشده است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۳۵ درصد از اماکن عمومی در سطح بیرجند برای عبور و مرور معلولان مناسب‌سازی شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا دوسال آینده ۶۵ درصد دیگر مناسب سازی شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، محمدحسن اکبری‌مطلق ظهر امروز در جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی خراسان جنوبی، اظهار کرد: معلولیت یک موضوع جدید نیست که امروز در مباحث مهم قرار گیرد، بلکه معلولیت در طول تاریخ با زندگی انسان‌ها گره خورده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: معلولیت موضوعی غیرقابل اجتناب است و همه اشخاص سالم در دوره سالمندی به نحوی گرفتار معلولیت به طور متوسط و یا شدید می‌شوند.

اکبری‌مطلق افزود: مهم‌ترین مشکل معلولان، مشکل حضور آن‌ها در عرصه‌های متفاوت و فعالیت‌های اجتماعی است که محدودیت‌های محیطی برای آن‌ها ایجاد می‌شود و سبب سلب ایفای نقش در اجتماع می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع مناسب‌سازی معابر، مبلمان شهری و فیزیکی اگر در شرایط و زمان به موقع اجرا شود، هزینه‌بر نیست و باید در سطح شهرها مبلمان شهری به گونه‌ای طراحی شود که ساختمان‌ها برای معلولان مشکلاتی ایجاد نکنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بر اساس قانون تمامی سازمان‌ها و شرکت‌ها موظف هستند ساختمان‌ها، معابر و مکان‌های عمومی را به گونه‌ای طراحی کنند که فضایی مناسب برای معلولان در نظر گرفته شود.

اکبری‌مطلق افزود: در آیین‌نامه‌های اجرایی در چند بند قید شده که مناسب‌سازی‌های معابر و سطح شهرها بر عهده شهرداری‌ها است و شهرداری‌ها موظف هستند از صدور پروانه برای احداث ساختمان‌هایی که در طراحی آن مکانی برای معلولان در نظر گرفته نشده، خودداری کنند.

وی اظهار کرد: تمامی دستگاه‌ها موظف هستند به هنگام بودجه‌بندی، مبلغی را برای فراهم‌سازی مکان‌ها برای عبور و مرور معلولان در نظر گرفته شود و تا به حال بودجه و اعتباری مناسب برای فراهم کردن اماکن برای معلولان در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: تا به حال 35 درصد از ساختمان‌های عمومی و مکان‌ها در سطح بیرجند مناسب‌سازی شده است و 65 درصد معابر و مکان‌ها هنوز مناسب معلولان نیست.

اکبری‌مطلق افزود: بر اساس قانون باید معابر عمومی نزدیک به تقاطع و پارک‌ها، نصب علائم و نصب چراغ، علائم راهنمایی و رانندگی، برجسته‌سازی محل عبور و مرور معلولان باید انجام شود.

وی تصریح کرد: تمامی ناوگان‌های عمومی و شرکت‌های حمل و نقل باید نسبت به حمل و نقل معلولان مناسب‌سازی کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان این‌که ستاد هماهنگی مناسب ‌سازی برای پیگیری و هماهنگی لازم باید تشکیل شود، تصریح کرد: سازمان صدا و سیما موظف است با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد، فرهنگ عبورومرور افراد معلول در اجتماع را ترویج دهد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon