بدهی ۳۰ میلیارد تومانی دستگاه‌های دولتی استان همدان به سازمان اوقاف


بدهی 30 میلیارد تومانی دستگاه‌های دولتی استان همدان به سازمان اوقاف

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان با اشاره به اینکه تعدادی از دستگاه‌های اداری همدان در‌باره پرداخت اجاره موقوفه‌هایی که در اختیار دارند، اقدامی نکرده‌اند، گفت: تعدادی از دستگاه‌های اداری ۳۰ میلیارد تومان به اوقاف بدهکار هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، حجت‌الاسلام و المسلمین رضا حاجی زین العابدینی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ما رسانه را از مجموعه وقف جدا نمی دانیم چراکه معتقدیم رسانه می تواند در جلب مشارکت مردم در وقف اثر گذار باشد.

زین العابدینی بیان کرد: در موقوفات دو برنامه اصلی که برنامه اول شامل، رسیدگی به موقوفات جدید، به روز رسانی اجارات، احصاء موقوفات و سرمایه گذاری در موقوفات موجود و برنامه دوم نیز ایجاد وقف های جدید طبق نیازهای جامعه است.

2581 موقوفه در استان همدان وجود دارد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان اظهار کرد: تعداد 2 هزار و 581 موقوفه در سطح استان همدان وجود داردکه شامل دو نوع انتفاعی و منفعتی است.

زین العابدینی افزود: 681 موقوفه با 163 موقوفه منتفعی در شهرستان همدان، 512 موقوفه با 159 منتفعی در ملایر، 324 موقوفه با 105 منتفعی در تویسرکان، 439 موقوفه با 90 منتفعی در نهاوند، 267 موقوفه با 27 منتفعی در کبودراهنگ، 215 موقوفه با 26 منتفعی در شهرستان بهار، 67 موقوفه با 19 منتفعی در اسدآباد و شهرستان رزن نیز دارای 69 موقوفه با 28 موقوفه منتفعی است.

‌استان همدان رتبه سوم کشور در تأیید وقف نامه ها را دارد

حاجی زین العابدینی با بیان اینکه در ماه های پایانی سال گذشته تمام وقف نامه های استان بازخوانی شد، گفت: استان همدان در تأیید وقف نامه ها در کشور رتبه سوم کشور را دارد.

وی با بیان اینکه تعداد 60 هزار موقوفه در کشور به ثبت رسیده است، گفت: تعداد 700 نوع وقف در کشور وجود دارد، ضمن اینکه اعتبارات اوقاف در هر شهرستان به صورت مجزا به ثبت می رسد. 

‌بدهی 30 میلیارد تومانی ادارات و نهادها به اوقاف و امور خیریه

حاجی زین العابدینی اظهار کرد: تعدادی از دستگاه ها و نهادها مثل فرمانداری ها، ادارات ثبت اسناد و ثبت احوال، اطلاعات و سپاه از جمله اداراتی هستند که مطالبات خود را به موقع پرداخت می کنند اما برخی دستگاه ها حساب خوبی ندارند و اکنون 30 میلیارد تومان به اوقاف بدهکارند.

وی افزود: بیشترین بدهی ها مربوط به آموزش و پرورش همدان با حدود 1100 ملک که در اراضی وقف قرار دارد، وزارت بهداشت، ورزش و جوانان همدان و غیره است.

‌ طرح انتشار اوراق وقفی برای عوام مردم

زین العابدینی با اشاره به ذهنیت اشتباه مردم مبنی بر اینکه وقف کننده باید از نظر مالی در سطح بالایی قرار داشته و ملک و یا زمینی را وقف کند، گفت: بر این اساس طرح انتشار اوراق وقفی در ابتدا در دو استان تهران و فارس به عنوان پایلوت به اجرا درآمد.

وی افزود: به موجب این طرح واقف با خرید هر برگ سهم به مبلغ 100 هزار تومان به اوقاف اجازه می دهد تا طبق نیازهای روز این مبلغ را در جایی سرمایه گذاری کند.

‌20 سند مالکیت در سه ماهه امسال در همدان اخذ شد

زین العابدینی با بیان اینکه برای تحقق یک وقف چندین ملاک و معیار وجود دارد تا وقف شرعی باشد، تصریح کرد: تعدادی از اسناد موقوفات در اختیار اوقاف نیست و یا از ان بی اطلاع هستیم، در راستای شناسایی موقوفات سال 92 تعدادی از موقوفات مجهول در استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات ما نبود سند مالکیت است، اظهار کرد: بر این اساس طرح شناسایی اسناد را فعال کردیم و از ابتدای امسال تا کنون 20 سند مالکیت اخذ شده است.

‌4 هزار متصرف در موقوفه های همدان

زین العابدینی تصریح کرد: تعداد 3 تا 4 هزار متصرف در استان همدان وجود دارد که با اوقاف رابطه استیجاری ندارند و بدون اجازه متولی وقف در موقوفه دخل و تصرف کرده اند.

وی همچنین در‌باره وجود پرونده های دعاوی در دادگاه ها گفت: اوقاف به عنوان شخص ثالث در این گونه پرونده های دادگاهی حضور می یافت و شاکی تعداد قابل توجهی از این پرونده ها اداره منابع طبیعی بود، چرا که هم اوقاف و هم منابع طبیعی در قانون این موضوع را دارند.

زین العابدینی گفت: بر این اساس تفهم نامه ای بین منابع طبیعی همدان و اوقاف به امضاء رسید که استان همدان در اجرا و تنظیم این تفاهم نامه در کشور رتبه برتر یرا کسب کرد.

‌47 هزار رقبه در همدان وجود دارد

وی بیان کرد:  در مورد اجارات تعداد 47 هزار رقبه در همدان داریم که تاریخ استیجاری 22 هزار از رقبه های ما منقضی شده و فاقد اعتبار است که بیشتر این این نوع رقبه ها مربوط به روستاها و روستاییان است که به دلیل نداشتن محصول خوب و غیره برای تمدید و به روز رسانی اجاره نامه به اوقاف مراجعه نکردند.

زین العابدینی اظهار کرد: در بخش سرمایه گذاری برای موقوفات اگر تنها به درآمد موقوفات بسنده کنیم برای نیازهای روز جامعه این درآمد کافی نیست که بر این اساس در چندین پروژه شامل، مطاب، بهشت باغ ایرانی، نگین چهاراه حبیبی، میدان سرو ، جاده سلامت ملایر و غیره سرمایه گذاری کرده ایم.

وی در ادامه به اجرای طرح GIS در موقوفات اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حد و حدود قرار داد اجارات مساحات موقوفات به صورت دقیق مشخص نبود تصمیم بر اجرای این طرح گرفتیم که بر اساس آن، حدود و مساحت رقبه ها به ویژه عرصه و اعیان در سامانه ما ثبت شده است.

‌ برنامه های فرهنگی اداره کل اوقاف همدان

وی با اشاره به برنامه های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه همدان اظهار کرد: طرح آرامش بهاری، خیمه های معرفت، سوگواره یاس نبوی، نشاط معنوی، ضیافت الهی، جشن ولایت علوی، وصیت عاشورایی، مهر تندرستی، دست های مهربانی، طرح پیوند آسمانی، طرح زائران حرم رضوی، مهر تحصیلی، سفره های آسمانی و زائران حرم حسینی از جمله مهمترین ویژه برنامه های فرهنگی ما به شمار می رود.

وی با اشاره به  تربیت حافظان و قاریان قرآن استان همدان در سال 93، بیان کرد: امسال 7 هزار و 680 سهمیه نفر سهمیه به استان همدان ابلاغ شده است که تا کنون بخش عمده ای انجام شده و در سال گذشته نیز اوقاف  مازاد از سهمیه ابلاغی را به انجام رساند.

حاجی زین العابدینی با اشاره به تبدیل به احسن شدن اراضی وقفی محدوده خدمات شهری لالجین و کبودرآهنگ گفت: جلساتی در این خصوص در سال گذشته در کمیسیون اصل90 مجلس برگزار و صورت جلسه ای مبنی بر تبدیل به احسن شدن موقوفات تدوین شد که بر این اساس هیئتی سه نفره از کارشناسان ضمن در نظر گرفتن حقوق مردم اراضی را قیمت گذاری و سند اجاره را تنظیم می کنند.

حاجی زین العابدینی اظهار کرد: در آمد حاصل از اجارات املاک وقفی کبودرآهنگ صرف راه اندازی پروژه ای صنعتی در خود آن شهرستان می شود.

‌پرونده بانک ملی و شاهزاده حسین اعمال ماده 18 شده است

وی با اشاره به تصرف زمین وقفی بقعه شاهزاده حسین شهر همدان توسط بانک ملی، بیان کرد: موقوفه بودن زمین بانک ملی شعبه میدان امام همدان قطعی است که مسئولان این بانک نیز بر این موضوع اذعان دارند.‌

زین العابدینی گفت: هم اکنون با پیگیری های انجام شده توسط دفتر نمایندگی ولی فقیه در استان، قرار بر این شد با اعمال ماده18 شود یعنی این موضوع در اختیارات رئیس قوه قضاییه قرار می گیرد.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon