خالد قدومی: رسانه‌های جهان عرب، فاجعه غزه را به سکوت گذراندند

خالد قدومی: رسانه‌های جهان عرب، فاجعه غزه را به سکوت گذراندند

خبرگزاری تسنیم:نماینده دفتر سیاسی جنبش حماس گفت: عملیات کمین که توسط نیروهای زبده قسامی انجام شد ۲۰ رزمنده با نفوذ به پشت خطوط دشمن طی عملیات خود ۱۴ سرباز صهیونیستی را به هلاکت رساندند که اغلب آنها افسران عالی رتبه رژیم صهیونیستی بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی رسانه‌ای  حوادث غزه امروز چهارشنبه اول مردادماه با حضور خالد قدومی نماینده دفتر سیاسی جنبش حماس و رضوی معاون پژوهشی موسسه ندا برگزار شد.

طبق قوانین بین المللی ملتی که در اشغال به سر می‌برد حق دفاع از خود را دارد

خالد قدومی نماینده دفتر سیاسی جنبش حماس در این برنامه گفت: ابوعبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام همیشه بر قوانین اصلی و محوری بشردوستانه یا اصول انسانی تأکید داشت. او می‌گفت جابجایی مردم و انتقال کالا در منطقه جغرافیایی برای مردم فلسطین محیا نیست. نوار غزه هم اکنون هم درحال محاصره به سر می‌برد و هم توسط نیروهای رژیم اشغالگر غصب شده است.و از راه‌های مختلف دریایی، هوایی و زمینی مورد محاصره و هجوم است. لذا طبق قوانین بین المللی ملتی که در اشغال به سر می‌برد حق دفاع از خود را با هر وسیله‌ای دارند.

وی ادامه داد: ما داریم از دفاع در مقابل دشمن حرف می‌زنیم و داریم در مقابل تجاوز‌ها و تعدی‌هایی که به ما شده است دفاع می‌کنیم. در عملیات‌های نظامی همواره از رسیدن به اهداف غیرنظامی دوری کرده‌ایم و صرفا مقابله ما به خاطر اهداف نظامی است من به دو نمونه از سخنان سخنگوی گردان‌های عزالدین قسام اشاره می‌کنم در راستای اینکه فلسطینی‌ها به عملیات غیرنظامی نپرداختند. برای مثال عملیات کمین که توسط نیروهای زبده قسامی انجام شد 20 رزمنده با نفوذ به پشت خطوط دشمن در میان آن‌ها رخنه کردند و به دروازه شهرک‌های صهیونیست نشین رسیدند. می‌توانستند به راحتی ساکنان شهرک را مورد حمله خود قرار داده و به قتل برسانند اما آنها همواره تأکید دارند که باید با سربازان درگیر شوند نه ساکنان غیرنظامی و شهرک‌ها.

مجاهدان قسامی حتی وقتی در قالب نیروهای مقاومت به مبارزه می‌پردازند به شکل انسان دوستانه‌ای رفتار می‌کنند

خالد قدومی در ادامه سخنانش افزود: آن‌ها طی عملیات خود 14 سرباز صهیونیستی را به هلاکت رساندند که اغلب آنها افسران عالی رتبه رژیم صهیونیستی بودند. اگر چه غیرنظامیان صهیونیستی هم در محل سکونت خود سلاح به همراه دارند و همین شهرک نشین‌ها یک فلسطینی را ربودند و او را زنده زنده در آتش سوزاندند. مثال دوم بمباران تل‌اویو است. اسرائیلی‌ها همیشه مدعی‌اند ما قبل از حمله اخطار می‌دهیم اما چه اخطاری؟ این اخطارها همیشگی نیست و آنها 5 دقیقه فرصت می‌دهند تا منطقه مورد حمله تخلیه شود. درصورتی که وقتی ما خواستیم تل‌اویو را بمباران کنیم دو ساعت به آنها فرصت دادیم و طی آن دو ساعت همه آن‌ها متواری شده و به پناه‌گاه‌ها رفتند. پس مجاهدان قسامی حتی وقتی در قالب نیروهای مقاومت به مبارزه می‌پردازند ببینید که به شکل انسان دوستانه‌ای رفتار می‌کنند.

نماینده دفتر سیاسی جنبش حماس به سخنان نتانیاهو در کنفرانسی اشاره کرد و توضیح داد: نتانیاهو مدعی است که نظامی‌ها را مورد حمله و هدف قرار می‌دهند و به اشتباه غیرنظامی‌ها هدف قرارگرفته شده‌اند اما این اشتباه و خطا چگونه ممکن است از رژیمی که از امکانات زیادی برخوردار است رخ دهد؟

صهیونیست‌ها از سلاح‌هایی استفاده می‌کنند که بدون تخریب محیط پیرامونی هدف را مورد اصابت قرار می‌دهند

وی ادامه داد: در خصوص سلاح‌هایی که دشمن در این جنگ نابرابر به کار می‌گیرد نیز باید نکاتی را متذکر شد ابوعلی یک شخصیت فلسطینی در صورتی به شهادت رسید که در داخل دفتر کارش و پشت میزش مشغول بود موشکی از پنجره به داخل آمد و بدون تخریب محیط‌های پیرامون تنها شیشه‌ها را خرد کرد و به داخل آمد. مستقیم بدون اشتباه فرد پشت میز را هدف قرار داد و بی آنکه به محیط آسیبی برسد فرد به شهادت رسید.آنچیزی که صهیونیست‌ها و سران آنها مطرح می‌کنند دورغ محض است آنها از سلاح‌هایی استفاده می‌کنند که به دقت بدون تخریب محیط پیرامونی هدف را مورد اصابت قرار می‌دهند. اسرائیل از بدو تجاوز به غزه انواع قوانین بین المللی را نقض کرده و از  نقض کردن آن ابایی ندارد.

خالد قدومی تصریح کرد: اسرائیل به عنوان یک دولت اشغالگر به غزه حمله کرده است و غزه به عنوان یک منطقه تحت اشغال می‌تواند به دفاع بپردازد. در طول این تجاوز آتش بارها از هوا زمین و از راه دریا بلاانقطاع برسر غزه فرود آمده است رژیم اشغالگر از کلیه تسلیحات ممنوعه و مجاز در این جنگ استفاده می‌کند و این جنایت‌ها آشکار است.هدف قراردادن نوجوانان و کودکان شاهد عینی جرایم جنگی و ضد بشری است. نمونه این کشتار به شهادت رساندن کودکانی بود که مشغول بازی فوتبالی بودند و یا کشتاری که در منطقه الشجاعه اتفاق افتاد که مناطق مسکونی پیش رو با توپخانه 155 میلی متری مورد هدف قرار داده شد.

نماینده دفتر سیاسی جنبش حماس اظهار داشت: امروز صبح ساعت شش به وقت غزه منطقه خضائه مورد حمله قرار گرفت و به طور کلی ویران گشت و دیگر منطقه‌ای به این نام وجود ندارد مساجد بیمارستان‌ها و خانه‌ها همگی تخریب شدند. این مراکز طبق قوانین، تحریم شده هستند و کسی اجازه تجاوز به آن را ندارد و از حمایت بین المللی در طول جنگ برخوردار هستند.جا دارد مسئولان مانند دیوان بین المللی لاهه این گونه موارد را بررسی کرده و به وظایف خود در این راستا عمل کند.قانونی بین مناطق نظامی و غیرنظامی باید مورد توجه قرار گیرد و یک اصل اخلاقی است همه آیین های آسمانی هم آن را تضمین کرده‌اند و آن رعایت اصول انسانی و اخلاقمداری جنگجویان است.

متاسفانه در جهان اسلام و جهان عرب رسانه‌های اندکی به کشتار غزه پرداختند

وی با تأکید براینکه از دولت‌های غربی نمی‌توان در راستای حمایت از مردم غزه انتظاری داشت، افزود: آنها ارزشهایی که خود پایگذاری می‌کنند زیرپا گذاشته و نفی می‌کنند.اما ما این حق را داریم که از جهان اسلام و جهان عرب انتظار داشته باشیم آیا پذیرفتنی است که این تحریم‌ها هم از جانب اسرائیل اتفاق بیفتد و هم از سوی مصری‌ها اعمال شود؟ آن هم به بهانه تهدیدات امنیتی علیه مصر. آیا در غزه تسلیحات هسته‌ای و f16 وجود دارد که مصر نگران بمباران باشد؟ با هیچ منطقی سازگار نیست وقتی دو کشور با هم به جنگ می‌پردازند می‌توانند مرزهای غیرنظامی را باز کنند تا مردم از آن خارج شوند اما این هم از مردم فلسطین گرفته شده است.

خالد قدومی با اظهار تأسف از عملکرد رسانه‌ای گفت: در جهان اسلام و جهان عرب رسانه‌های اندکی به این کشتار پرداختند متأسفانه تا جام جهانی در حال جریان بود به آن می پرداختند و حالا هم انگار در کره دیگری به سر می‌برند.دکتر لاریجانی در اجلاس دیروز گفت ملت فلسطین نیاز به اعلام سوگواری و تعطیل عمومی ندارد آنها سلاح و تجهیزات نظامی نیاز دارند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران