نحوه انتخاب نماینده مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات/ مکانیزمی که پارسال خوب بود امسال "مبهم"؟

نحوه انتخاب نماینده مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات/ مکانیزمی که پارسال خوب بود امسال "مبهم"؟

خبرگزاری تسنیم: در حالی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کامران و مطهری را سال گذشته و نبویان و رسایی را امسال برای عضویت در هیئت نظارت به صحن علنی معرفی کرده که علی مطهری مکانیزمی را که پارسال خوب بود امسال مبهم می‌خوانند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برابر ماده 218 آئین‌نامه داخلی مجلس حمید رسایی و محمود نبویان را برای عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات به صحن علنی مجلس معرفی کرد تا نمایندگان مجلس از طریق رأی‌گیری، یکی از این 2 را به عنوان نماینده قوه مقننه به هیئت نظارت بر مطبوعات معرفی کند.

بنا به ر‌أی‌گیری‌ای که در کمیسیون فرهنگی صورت گرفته، علی‌مطهری رأی لازم را از سوی کمیسیون کسب نکرد و نبویان و رسایی به عنوان گزینه‌های کمیسیون فرهنگی برای عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات انتخاب شدند.

اما پس از این انتخاب کمیسیون فرهنگی مجلس، علی مطهری در اعتراض به عدم انتخابش طی تذکری با استناد به ماده 218 آئین‌‌نامه در صحن علنی مجلس گفت که کمیسیون فرهنگی "غفلت" و به حداقل نفرات پیشنهادی "اکتفا" کرده است. مطهری همچنین پیشنهاد کرد که غیر از این 2 نفر، افراد دیگری هم در صحن علنی کاندیدا شوند تا "دست مجلس باز باشد".

پس از علی مطهری، کمال‌الدین پیرمؤذن نماینده اصلاح‌طلب مجلس نیز با این بیان که کمیسیون فرهنگی حق علی مطهری را "حیف" کرده است، گفت که کمیسیون باید بیشتر از 2 نفر را به صحن علنی مجلس معرفی می‌کرد.

هرچند احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به این تذکرات پاسخ داد و گفت علت عدم معرفی مطهری به صحن علنی، رأی‌نیاوردن وی در کمیسیون و استفاده این کمیسیون از حق طبیعی خود برای معرفی "2 نفر" به صحن بوده است، اما علی لاریجانی در واکنش به این تذکرات و پاسخ سالک، ضمن تصریح بر اینکه "کمیسیون تخلفی نکرده است"، با این حال این موضوع را "مبهم" خواند و گفت که "آیین‌نامه قدری ابهام دارد".

بر همین اساس بود که طبق آنچه نصرالله پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به تسنیم گفته است، علی لاریجانی علی‌رغم اینکه کارت‌های انتخاب نماینده مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات در صحن علنی توزیع شده بود، مانع از رأی‌گیری شد، اقدامی که اعتراض شدید اعضای کمیسیون فرهنگی را به‌دنبال داشت.

* قانون چه می‌گوید؟

اما سؤالی که در این بین وجود دارد این است که نص صریح آئین‌نامه در این باره چه می‌گوید و تا به حال روال بر چه اساسی بوده است؟

نگاهی به آئین‌نامه مجلس گواه آن است که تخلفی توسط کمیسیون فرهنگی در این باره اتفاق نیفتاده و کمیسیون فرهنگی مجلس از اختیار خود برای معرفی تنها 2 نماینده استفاده کرده است. بند یک ماده 218 آئین‌نامه داخلی مجلس در این زمینه به‌صراحت می‌گوید: برای انتخاب ناظران کمیسیون­‌های تخصصی و یا مجلس شورای اسلامی، کمیسیون ذی‌ربط موظف است حداقل به‌تعداد دو برابر مورد نیاز از نمایندگان داوطلب واجد شرایط را به مجلس معرفی نماید تا مجلس نسبت به انتخاب تعداد مورد نیاز اقدام کند.

همچنین بررسی روند سال‌های گذشته نیز نشان می‌دهد که سال گذشته نیز کمیسیون فرهنگی مجلس فقط دو نفر یعنی حسن کامران نماینده اصفهان و علی مطهری را برای رأی‌گیری به صحن علنی مجلس پیشنهاد کرد. و این در حالی است که اقدام مذکور کمیسیون فرهنگی در سال گذشته هیچ‌گاه مورد اعتراض علی مطهری واقع نشد و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز سال گذشته هیچ‌گاه این بند از آئین‌نامه را "مبهم" نخوانده بود. ضمناً سال گذشته آقای کمال‌الدین‌ پیرمؤذن نیز هیچ‌گاه در صحن علنی مجلس به این روند اعتراض نکرده و خواهان اضافه شدن افراد پیشنهادی کمیسیون به صحن علنی نشده بود.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon