رضوی:شورای امنیت برای رسیدگی به مسئله اوکراین ۱۷ جلسه و برای غزه ۲ جلسه برگزار کرده

رضوی:شورای امنیت برای رسیدگی به مسئله اوکراین 17 جلسه و برای غزه 2 جلسه برگزار کرده

خبرگزاری تسنیم:معاون پژوهشی موسسه ندا گفت: شورای امنیت برای اوکراین این روزها تلاش بسیاری کرده است و این روزه ۱۷ جلسه برای آن برگزار کرده اما با وجود آنکه آمار کشت‌ها و مجروحین غزه قابل مقایسه نیست تنها دو جلسه بی نتیجه تشکیل داده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست بررسی ابعاد حقوقی رسانه‌ای حوادث غزه با حضور خالد قدومی نماینده دفتر سیاسی جنبش حماس و رضوی معاون پژوهشی موسسه ندا امروز چهارشنبه اول مردادماه در موزه صلح برگزار شد.

رضوی معاون پژوهشی موسسه ندا در ابتدای سخنانش گفت: جنگی که امروز 16 روز را پشت سر می‌گذارد جنگ میان دو قدرت نابرابر است یک طرف با پیشرفته ترین صلاح‌های نظامی می‌جنگد و حمایت دولت‌های بسیاری را پشت سر دارد و طرف دیگر با جمعیتی یک و نیم میلیون نفره بدون تجهیزات و سلاح‌های نظامی در صورتی محاصره شده است که راه فراری ندارد. جز کشته شدن هیچ فرضیه دیگری براین معادله حاکم نیست.

وی چند نکته را از زاویه حقوق انسانی بشری در نوار غزه مورد بررسی قرار داد و افزود: کشتار روز یک شنبه به جهت شکل و سیستم حکم بر آن شبیه کشتار صبرا و شتیلا بود چرا که توپخانه صهیونیست‌ها با نشانه گیری دقیق منطقه‌ای کاملا مسکونی را با صد هزار نفر بمباران شد و این درحالی بود که 80 درصد جمعیت آن زنان، کودکان و کهنسالان بودند که به شهادت رسیدند. اسرائیلی‌ها گفتند ما قبل از حمله بیانیه تخلیه دادیم در صورتی که آنچه که می‌گفتند با حقیقت مطابقتی نداشت. آنجا جایی برای فرار نداشتند که با اطلاعیه آنها دشمن کوچ کند. حدود صد هزار نفر تا به حال آواره شده‌اند و مناطق بسیاری به طور کامل تخریب شده است. برق، آب، و تأسیسات از بین رفته‌اند.

معاون پژوهشی موسسه ندا در خصوص سازمان‌های حقوق بشری نیز به بررسی نکاتی پرداخت و گفت: شورای حقوق بشر سازمان ملل برای مسائل جزئی جلسات بسیاری می‌گذارد اما می‌بینیم بعد از 16 روز امروز قرار است تازه یک جلسه برگزار کند که اسرائیلی ها نیز از این نشست ابراز نگرانی کرده‌اند یکی از پیامدهای این نشست می‌تواند تشکیل کمیته تخصصی حقیقت یاب باشد که مستمسکی برای تعقیب جنایت‌کاران اسرائیلی واقع شود.نهادهای حقوقی اسرائیل بعد از جنگ 22 روزه و جنگ هشت روزه توصیه به خودشان داشتند چون انها می‌دانستند بعد از پایان جنگ برایشان کمیته حقیقت یاب تشکیل می‌دهند بهتر دیدند خودشان در تشکیل این کمیته پیش دستی کنند و اگر قرار است افرادی را به عنوان مجرم در دادگاه‌های جهانی معرفی کنند این افراد پیش از وقت موعد توسط خودشان انتخاب شوند و بتوانند با تسلط کامل بعد از معرفی به دادگاه‌ها تبرعه شوند.

شورای امنیت تا کنون برای رسیدگی به مسئله اوکراین 17 جلسه و برای غزه تنها 2 جلسه برگزار کرده است

رضوی ادامه داد: شورای امنیت برای اوکراین این روزها تلاش بسیاری کرده است و این روزه 17 جلسه برای آن برگزار کرده اما با وجود آنکه آمار کشت‌ها و مجروحین غزه قابل مقایسه نیست تنها دو جلسه بی نتیجه تشکیل داده که در یکی از آنها فقط یک پیشنویس تهیه شده است.

وی در خصوص استفاده از سلاح‌های ممنوعه و اقدامات ضد بشری در این جنگ اظهار داشت: در این جنگ از سلاح‌های شیمیایی و ممنوعه‌ای استفاده می‌شود که می‌تواند کل منطقه را مسموم کند و در این راستا بیمارستان‌ها را نیز مورد حمله خود قرار می‌دهند تا نتوانند پذیرای مجروحین باشد و به بهانه حمله به سران مقاومت منازل فلسطینی‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند و اماکن مذهبی مانند مساجد را تخریب می‌کنند تا کنون به 40 مسجد حمله کرده‌اند و 20 مسجد به طور کامل تخریب شده‌انداین حملات حتی در ساعت‌های آتش بس نیز ادامه داشته است.

گاز گرفتن سوآرز بازیکن اروگوئه‌ای بیشتر از اخبار غزه انعکاس داشت

معاون پژوهشی موسسه ندا این جنگ را از ابعاد رسانه‌ای نیز مورد بررسی قرار داد و افزود: اسرائیل که خود را تنها دموکراسی خاورمیانه قلمداد می‌کند سانسور شدید دولتی را حکمفرما کرده است. آنها می‌گویند رسانه‌های‌شان هیچ اختیاری در اعلام تعداد کشته ها و مجروحین رژیم صهیونیستی ندارند سایت‌هایی که تعداد کشته‌ها و مجروحین را اعلام کرده‌اند توسط اسرائیل بسته شده اند و می‌بینیم که برخی روزنامه‌ها به رغم برچسب‌های صلح طلبی مطالبی را در حمایت از جنگ علیه غزه منتشر می‌کنند.

رضوی ادامه داد: عمده خبرنگارانی که از کشورهای دیگر برای پوشش جنگ غزه به آنجا رفته‌اند در مناطقی محصور شده و اجازه رفتن به مناطق دیگر را ندارند و این رژیم آنها را مجبور می‌کند تا جنگ را از زاویه دید اسرائیلی‌ها روایت کنند. همچنین رسانه‌هایی که از نوار غزه فیلم عکس و خبر تهیه می‌کنند مورد هدف قرار می‌گیرند اخبار در همه جای جهان وقتی جام جهانی به پا بود تحت الشعاع فوتبال قرار داشت اخباری مانند گاز گرفتن سوآرز بازیکن اروگوئه‌ای بیشتر از اخبار غزه انعکاس داشت.

اسرائیل با شروع حمله زمینی در عرصه افکار عمومی شکست خورد/کشورهای عرب با ورود جراحان اروپایی به غزه مخالفت کردند

وی به شکست نیروهای اسرائیلی در عرصه اخبار عمومی اشاره کرد و گفت: جنگ اسرائیل به دو مرحله 9 روزه و هفت روزه تقسیم می‌شود مرحله او قبل از آغاز حمله زمینه بود و حملات خود را با عنوان پاسخ به موشک‌های مقاومت توجیه می‌کرد ولی وقتی مرحله دوم یعنی حمله زمینی را شروع کرد دیگر برای حمایت خود توجیهی نداشت و اسرائیل در عرصه افکار عمومی شکست خورد. جام جهانی هم تمام شده بود و اتمام آن به کمک فضای رسانه‌ای جهان آمد. در این میان از جایگاه سران کشورهای عرب نیز نباید غافل شد که چقدر کوتاهی کردند دولت مصر با هواپیماهایی که برای کمک از تونس آمده بود مقابله کرد و همچنین با جراحان و پزشکان اروپایی که می‌خواستند برای کمک به تیم های پزشکی غزه اضافه شوند مقابله کرد.

اسرائیل خسارات خود را تا کنون 600 میلیون دلار اعلام کرده

معاون پژوهشی موسسه ندا ادامه داد: اسرائیل خسارت خود را در این جنگ 600 میلیون دلار اعلام کرده است و تعداد کشته‌های خود را حدود 20 الی 30 نفر می‌داند اما گروه‌های مقاومت تعداد این کشته‌ها را 50 نفر و تعداد زخمی‌ها را 600 نفر اعلام کرده است.عمده کشته‌های اسرائیلی نظامی هستند در صورتی که عمده کشته‌های غزه زن و بچه هستند 10 روز اول این جنگ نسبت کشته‌های غزه به رژیم صهیونیستی یک به 150 بود اما خداروشکر الآن این نسبت یک به 15 شده است.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران