نهادینه شدن فرهنگ کار راه توسعه کردستان را هموار می‌کند


نهادینه شدن فرهنگ کار راه توسعه کردستان را هموار می‌کند

خبرگزاری تسنیم: رئیس اتاق تعاون کردستان با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه توسعه کردستان گفت: نهادینه شدن فرهنگ کار راه توسعه کردستان را هموار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، رحمت‌الله برزنجه عطری ظهر امروز در دهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی که با حضور استاندار کردستان، مدیران دستگاه‌های دولتی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان از لحاظ جمعیتی در رده چهارم و از نظر آماری در رده نخست اتاق بازرگانی ایران قرار دارد.

وی گفت: بررسی مسایل و مشکلات صادرات و واردات مبتنی بر بازارچه‌های مرزی، گمرکات و مرزبانی حساس ترین موضوعی است که در این شورا می‌توان روی آن کار کرد.

رئیس اتاق تعاون کردستان از توسعه به عنوان یک امر پذیرفته شده جهانی نام برد و تصریح کرد: اکنون که وارد برنامه ششم توسعه می‌شویم از نظر حاکمیتی هیچ گونه مشکلی وجود ندارد بلکه باید از نظر بخش خصوصی بیشتر وارد عمل شویم.

وی باور به توسعه و ایجاد این فرهنگ در بین مردم را در توسعه و سرمایه‌گذاری مهم ارزیابی کرد و گفت: در طول 5 برنامه توسعه گذشته بخش خصوصی به یک باور در بین مردم تبدیل شده است.

برزنجه عطری با تاکید بر تفکیک نقش دولتی، خصوصی و تعاونی از همدیگر، افزود: اقتصاد کشورمان بر سه اصل بخش دولتی، خصوصی و تعاونی شکل گرفته و باید نقش نظارتی نیز در این راستا ایجاد شود.

وی گفت: سرمایه معمولا در جایی زندگی می‌کند که بتواند در کمال امنیت، ثبات مداوم احساس کند و زایش داشته باشد.

رئیس اتاق تعاون کردستان تصریح کرد: ما باید سرمایه‌های ملی مردم را به جنبش در بیاوریم و اگر تحریک دولتی ایجاد نشود پول‌ها در گاوصندوق‌ها سرگردان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی خواهان آگاهی باشد نه طلبکار، افزود: باید تلاش شود موانع توسعه استان شناسایی و راهکارهای لازم برای رفع آنان اتخاذ شود.

برزنجه عطری فقر فرهنگ سرمایه‌گذاری را از موانع اصلی توسعه و سرمایه‌گذاری در استان کردستان عنوان کرد و گفت: برای برطرف شدن این مانع باید توسعه فرهنگ تولید و تجارت و ارزش نهادن به کار و تولید در جامعه از طریق رسانه‌های جمعی نهادینه شود.

وی، مطالعه و بررسی شاخص‌های فضای کسب و کار استان، برخورد شایسته نهادها و سازمان‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری، ایجاد شرکت‌های خصوصی مدیریت خدمات سرمایه‌گذاری بازار پولی و ملی را از راهکارهای مناسب برای مانع فقر فرهنگ سرمایه‌گذاری استان دانست.

رئیس اتاق تعاون کردستان، اجرایی نکردن برنامه استراتژیک توسعه سرمایه‌گذاری را از دیگر موانع توسعه استان برشمرد و اظهار کرد: باید در این راستا رشته‌های دانشگاهی مرتبط با کارآفرینی و کاربردی تقویت و دانش‌آموختگان دانشگاهی و اساتید مرتبط با فرهنگ سرمایه‌گذاری شناسایی شوند.

وی تسریع در تکمیل و تدوین نقشه راه توسعه سرمایه‌گذاری را از راهکارهای اصلی برنامه استراتژیک توسعه استان عنوان کرد و گفت: این کار نیازمند کارهای مطالعاتی و اهتمام تمام دستگاه‌های اجرایی در اجرای سند چشم انداز 20 ساله استان است.

برزنجه عطری به عدم حمایت کافی از سرمایه‌گذاران به عنوان مانع دیگر توسعه و سرمایه‌گذاری استان اشاره و تصریح کرد: اجرایی کردن بیمه داخلی و بین‌المللی برای پوشش ریسک و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری و ایجاد ثبات در سیاست‌ها از راهکارهای اساسی این مانع است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon