تلاش گروه بریکس برای ایجاد سیستم مالی جدید به جای نظام برتون وودز

تلاش گروه بریکس برای ایجاد سیستم مالی جدید به جای نظام برتون وودز

خبرگزاری تسنیم: پایگاه خبری تایم طی گزارشی نوشت: در نشست اخیر کشورهای دارای اقتصاد در حال ظهور گام های بیشتری به سمت جایگزینی یک سیستم مالی جدید با سیستم مالی جهانی تحت سیطره آمریکا و غرب برداشته شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری تایم، در نشست اخیر کشورهای دارای اقتصاد در حال ظهور گام های بیشتری به سمت جایگزینی یک سیستم مالی جدید با سیستم مالی جهانی تحت سیطره آمریکا و غرب برداشته شد.

معمولا زمانی که گروه کشورهای بریکس برای برگزاری نشست سالانه خود گردهم جمع می شوند، (همانگونه که در هفته گذشته جمع شدند) سر و صدای زیادی در مورد تغییر شیوه کار اقتصاد جهانی به راه می اندازند.

گروه بریکس (متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حال افزایش قدرت اقتصادی سیاسی خود هستند، اما ناگزیرند در سیستم مالی جهانی ای فعالیت کنند که تحت مدیریت غرب و آمریکا قرار دارد. آنها باید فعالیت های تجاری خود را با دلاری که ارزش آن در نوسان است انجام دهند و اقتصاد خود را در معرض تلاطمات ناشی از تغییر سیاست های واشنگتن قرار دهند.

غرب مدیریت خود بر اقتصاد جهانی را با استفاده از نهادهایی همچون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اعمال می کند.

با توجه به این واقعیت، 5 کشور عضو بریکس در اجلاس امسالشان که در روزهای 14 تا 16 جولای برگزار شد، 2 ابتکار اصلی را با هدف افزایش توان تاثیرگذاری خود در سیستم مالی بین المللی اعلام کردند. آنها بانک توسعه جدید را که مقر آن در شانگهای چین قرار دارد تاسیس کردند که پروژه های توسعه ای در کشورهای با اقتصاد نوظهور را تامین مالی خواهد کرد. این بانک به عنوان بدیلی برای بانک جهانی عمل خواهد کرد.

بریکس همچنین یک موافقتنامه ذخایر وابسته ایجاد کرده است که متشکل از مجموعه ای از موافقتنامه های ارزی است که می تواند به این کشورها در هنگام مواجهه با عدم توازن مالی با بقیه کشورهای جهان کمک کند. این همان کاری است که امروزه صندوق بین المللی پول انجام می دهد.

هدف بریکس در حقیقت ایجاد نهادها و فرآیندهایی است که بتوانند به تدریج جایگزین نهادهای پولی و مالی تحت مدیریت آمریکا و اروپا شوند. کارلوس کایسدو، تحلیلگر مسائل اقتصادی در موسسه آی اچ اس در این باره گفت، بانک توسعه جدید «این پتانسیل را دارد که نقش بانک های توسعه چند ملیتی را ایفا کند و ابزاری در اختیار گروه بریکس قرار دهد تا موازنه ای در مقابل نفوذ غربی ها در مالیه بین المللی ایجاد نمایند.»

انتهای پیام/ 101

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه