گلستان ۷ درصد گندم کشور را تولید می‌کند


گلستان 7 درصد گندم کشور را تولید می‌کند

خبرگزاری تسنیم: در راستای اجرای طرح خودکفایی گندم در کشور که دارای یک برنامه پنج ساله است، گلستان تولید ۷ درصد گندم کشور را برعهده دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، استان گلستان با تولید سالانه یک میلیون تن گندم، سومین استان تولید کننده در کشور است که نقش موثری در تولید این محصول استراتژیک و مهم  دارد.

اگر قرار باشد در تولید این محصول در کشور به مرز خودکفایی برسیم، باید برنامه ریزی مدون و منسجمی وجود داشته باشد تا علاوه بر تولید پایدار این محصول، از نظر انبار و ذخیره سازی و بازرگانی آن هم تدبیر مناسبی اندیشیده شود.

دولت در سال های گذشته خبر از خودکفایی تولید گندم در کشور داده بود که متأسفانه این طرح در سال های بعد آن با مشکلات و چالش های زیادی مواجه شد تا حدی که ایران به یکی از بزرگترین وارد کننده های گندم در جهان تبدیل شد.

اما به نظر می‌رسد دولت کنونی تصمیم جدی تری برای خودکفایی گندم داشته باشد از این رو برای استان ها متناسب با میزان تولید فعلی آنها، سهمی قائل شده و هر استانی نیز برنامه های خود را به وزارت جهادکشاورزی اعلام می کند.

مدیرزراعت جهادکشاورزی استان در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: بنا به درخواست وزارت جهادکشاورزی قرار شده که استان ها برنامه های پیشنهادی خود را برای خودکفایی گندم آماده کنند.

محمدرضا عباسی افزود: در استان این طرح در حال تدوین است که در آینده با بررسی های کارشناسان وزارت چهادکشاورزی این طرح پنج ساله به صورت یک کتابچه آماده می شود.

وی تصریح کرد: اجرای این طرح منوط به تخصیص اعتبار و یارانه هایی است که به بخش تولید داده می شود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان گفت: هم اکنون نزدیک به 350 تا 370 هزار هکتار از 650 هزار هکتار زمین های کشاورزی استان گلستان، به زیر کشت گندم می رود که قرار نیست در راستای این طرح ، سطح زیرکشت را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار تن گندم در استان گلستان تولید می شود، اظهار کرد: واقعیت این است که می خواهیم برای تولید پایدار این محصول مهم برنامه ریزی کنیم هر چند باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که سطح زیرکشت گندم به پایین تر از 270 هزار هکتار نرسد.

عباسی تصریح کرد: تأمین به موقع نهاده های کشاورزی مانند بذور مناسب، سم و کودهای شیمیایی، اختصاص ماشین آلات کشاورزی مدرن، تخصیص اعتبارات آموزشی و بسیاری از مسائل دیگر باید به خوبی در این طرح دیده شود تا قابلیت اجرایی شدن داشته باشد.

کشت ارقام جدید گندم باید در برنامه قرار گیرد

کارشناس مسئول سابق طرح خودکفایی گندم استان گلستان نیز در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: گلستان از نظر سطح زیرکشت و تولید گندم در کشور دارای جایگاه ویژه ای است و نسبت به استان های دیگر سهم بیشتری در کارشناسان ناظر گندم داریم.

شهرزاد مکاری افزود: حدود 7 درصد از سهم خودکفایی گندم کشور بر عهده استان است که برای تثبیت میزان تولید سالانه باید معرفی ارقام جدید با عملکرد بالا را در دستور کار قرار دهیم.

وی عنوان کرد: براساس الگوی کشت، سطح زیرکشت گندم نباید بیشتر از وضع موجود شود حتی ممکن است این سطح کاهش پیدا کند.

مکاری افزود: همه تلاش جهادکشاورزی و در مرکز تحقیقات کشاورزی افزایش بازدهی ارقام جدید است.

مدیرزراعت جهادکشاورزی همچنین گفت:هم اکنون متوسط عملکرد ارقام موجود، 2 هزار و 800 کیلوگرم در هکتار است که براساس برنامه، این عملکرد باید به 3 هزار و 200 کیلوگرم افزایش پیدا کند.

به گفته وی، توسعه اصول زراعی، استفاده از ارقام مناسب برای کشت در منطقه، توسعه کشاورزی حفاظتی، توسعه تناوب زراعی، افزایش سطح زیرکشت گندم آبی و استفاده از روش های نوین آبیاری از برنامه های پیشنهادی استان گلستان در راستای اجرایی شدن طرح خودکفایی گندم است.

عباسی تصریح کرد: اعتبارات موجود برای اجرای این طرح جوابگو نیست و در حال حاضر استان هم برای اعتبارات پیشنهادی نداده فقط قرار است برنامه های توسعه ای به وزارت خانه فرستاده تا پس از بررسی اعتبارات برنامه ها مشخص شود.

وی با اشاره به میانگین سطح زیرکشت این محصول در استان گلستان گفت: میانگین سطح زیرکشت 10 ساله گندم 375  هزار هکتار و میزان تولید نیز نزدیک به 950 هزار تن است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon