گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۴ منتشر شد

گزارش توسعه انسانی 2014 منتشر شد

خبرگزاری تسنیم: سازمان ملل در جدیدترین گزارش از سلسله گزارش های توسعه انسانی، از ادامه روند رو به رشد شاخص های توسعه انسانی در جهان، ادامه رشد نابرابری درآمدی در جهان، و دست و پنجه نرم کردن ۱.۵ میلیارد نفر از جمعیت کشورهای درحال توسعه با فقر خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،‌ «گزارش توسعه انسانی 2014» پنج شنبه توسط برنامه توسعه سازمان ملل منتشر شد.

برنامه توسعه سازمان ملل «ترقی پایدار بشر: کاهش آسیب پذیری ها و افزایش جهش ها» را به عنوان موضوع گزارش توسعه انسانی 2014 انتخاب کرده است.

این نهاد بین المللی به طور معمول در فواصل یک یا دو ساله اقدام به انتشار سلسله گزارش های توسعه انسانی می کند که در طی آن وضعیت شاخص های مربوط به توسعه انسانی در کشورهای مختلف از جمله ایران را مورد بررسی قرار می دهد.

گزارش توسعه انسانی 2014 که خبرگزاری تسنیم به نسخه ای از آن دست یافته است پنج شنبه رسما در مقر سازمان ملل در توکیو با حضور نخست وزیر ژاپن و مدیر برنامه توسعه سازمان ملل منتشر شد.

در این گزارش بر لزوم افزایش حفاظت از دستاورهای جهانی در بخش توسعه انسانی تاکید شده است. بر اساس این گزارش توسعه انسانی با آسیب پذیری هایی مواجه است و اگر به طور نظام‌مند مورد توجه قرار نگیرد پیشرفت های حاصل شده در این بخش پایدار نخواهد بود.

*توسعه انسانی در جهان رو به افزایش دارد

بر اساس این گزارش سطح توسعه انسانی در جهان همچنان در حال افزایش است. این گزارش متوسط نمره جهان در شاخص توسعه انسانی در سال 2013 را 0.702 اعلام کرده است که از نمره تعیین شده برای سال 2012 که 0.700 بوده است اندکی بیشتر است.

در عین حال رشد شاخص های توسعه انسانی در همه مناطق کند شده است. البته کشورهای با توسعه انسانی پایین تر ظاهرا با سرعت بالاتری در حال پیشرفت هستند و این موجب افزایش خوش بینی در مورد کاهش شکاف بین گروه های با توسعه انسانی بالاتر و پایین تر شده است.

برای مثال، زیمبابوه به دلیل افزایش قابل توجه امید به زندگی (1.8 سال از 2012 تا 2013 که تقریبا 4 برای متوسط افزایش امید به زندگی در جهان است) بیشترین پیشرفت را از نظر شاخص توسعه انسانی تجربه کرده است.

در عین حال، رتبه بندی کشورها از نظر شاخص توسعه انسانی کمابیش بدون تغییر باقی مانده است.

به رغم رشد کلی توسعه انسانی، روند رو به جلو در تمام مناطق در بازه زمانی 2008 تا 2013 در مقایسه با بازه زمانی 2000 تا 2008 کند شده است. در کشورهای عربی، منطقه آسیا و اقیانوسیه و آمریکای لاتین و منطقه کارائیب، متوسط نرخ رشد سالانه در شاخص توسعه انسانی در مقایسه این 2 بازه زمانی به حدود نصف کاهش یافته است.

شدیدترین کاهش در شاخص توسعه انسانی امسال در کشورهای جمهوری آفریقای مرکزی، لیبی و سوریه اتفاق افتاده است. در این کشورها، درگیری های داخلی منجر به کاهش درآمد مردم شده است.

بر اساس این گزارش، نابرابری درآمدی در جهان همچنان در حال رشد است و برخورداری از آموزش نیز همچنان نابرابر است. نابرابری کلی در اکثر مناطق اندکی کاهش یافته است که عمدتا ناشی از بهبود وضعیت سلامت در سال های اخیر است. اما نابرابری درآمدی در چندین منطقه و از جمله کشورهای برخوردار از توسعه انسانی بسیار بالا افزایش یافته است.

در گزارش امسال، به رغم ثبت بزرگترین کاهش در نابرابری کلی، منطقه آمریکای لاتین و کارائیب همچنان از بیشترین میزان نابرابری درآمدی در بین مناطق مختلف جهان رنج می برد.

بر اساس این گزارش نابرابری در میزان دسترسی به تحصیل در سطح جهان همچنان بالاست. نسل های قبل تر همچنان با مشکل بی سوادی مواجه هستند، در حالی که جوان تر ها برای رفتن از تحصیلات ابتدایی به تحصیلات متوسطه با دشواری مواجه اند. بالاترین سطح نابرابری تحصیلی در آفریقای جنوبی، کشورهای عربی و آفریقای زیر صحرا مشاهده می شود.

* 1.5 میلیارد نفر از جمعیت کشورهای درحال توسعه فقیرند

بر اساس معیارهای اندازه گیری فقر بر مبنای درآمد، 1.2 میلیارد نفر از مردم جهان با درآمد روزانه 1.25 دلار یا کمتر زندگی می کنند. اما جدیدترین برآوردهای انجام شده از سوی برنامه توسعه سازمان ملل بر مبنای شاخص چند بعدی فقر نشان می دهد که تقریبا 1.5 میلیارد نفر در 91 کشور در حال توسعه گرفتار فقر هستند. هرچند میزان کلی فقر در جهان رو به کاهش است، اما تقریبا 800 میلیون نفر از مردم جهان در خطر گرفتار شدن در فقر قرار دارند.

بر اساس این گزارش، تهدیداتی نظیر بحران های مالی، نوسانات قیمت مواد غذایی، بلایای طبیعی و جنگ ها و درگیری ها به میزان قابل توجهی در کاهش رشد توسعه انسانی موثر بوده است.

در این گزارش تاکید شده است که کاهش فقر و آسیب پذیری مردم نسبت به خطر دچار شدن به فقر باید به موضوع محوری طرح های آینده برنامه توسعه سازمان ملل تبدیل شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه