گاردین: حماس از جنگ غزه دست خالی بیرون نخواهد آمد

گاردین: حماس از جنگ غزه دست خالی بیرون نخواهد آمد

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با پرداختن به اهداف مورد نظر اسرائیل و جنبش اسلامی «حماس» از جنگ کنونی در غزه، تأکید کرد حماس از این جنگ دست خالی بیرون نخواهد آمد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «گاردین» در گزارشی به ابعاد و اهدافی که اسرائیل و جنبش اسلامی حماس از جنگ جاری در نوار غزه که خسارات فراوانی به ساکنان آن وارد کرده، اشاره کرد و نوشت با وجود تلاش‌های گسترده دیپلماسی، اما خواسته‌های هر کدام از طرفین درگیر برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه را بسیار سخت و تحقق نیافتنی کرده است.

گاردین افزود: پایان دادن به جنگ کنونی در نوار غزه به دلیل اختلافات سیاسی بین طرف‌های مشارکت کننده در حل این بحران، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. یک طرف، اردوگاه مصر و عربستان سعودی قرار گرفته که برای نزدیکی به تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری تلاش می‌کند و طرف دیگر کشورهای قطر و ترکیه است که روابط بسیار نزدیکی با جنبش اسلامی حماس در نوار غزه دارند.

این روزنامه انگلیسی تصریح کرد حماس نسبت به موضع مصر که به خصومت با جنش «اخوان‌المسلمین» گراییده است، آشکارا اعلام تردید می‌کند و لذا طرح مصر برای برقراری آتش‌بس را که یک هفته بعد از آغاز تهاجم نظامی به نوار غزه ارائه شد، تلاش برای منزوی کردن آن در غزه ارزیابی کرده است بویژه اینکه مصیر پیشنهاد داده است جنبش فتح بر گذرگاه بین‌المللی «رفح» نظارت داشته باشد امری که می‌تواند وحود فتح در غزه را بعد از 7 سال از ترک آن، بازیابی کند.

گاردین در این گزارش، ماموریت «جان کری» وزیر خارجه آمریکا را برای همگرایی بین اردوگاه‌هایی که کلید حل بحران غزه در دستان آنها است، دشوار ارزیابی کرد و تأکید کرد حماس از این جنگ دست خالی بیرون نخواهد آمد، این گروه به لغو محاصره نوار غزه و دست یافتن به پیروزی سیاسی در آزادسازی زندانیان و به چالش کشاندن اسرائیل در عدم توانایی‌اش در تامین امنیت خود و نیز تخریب تونل‌ها در غزه، نیاز دارد.

براساس این گزارش، ارتش اسرائیل برای اثبات توانمندی‌هایش در تامین امنیت شهروندان اسرائیلی و وارد ساختن حداکثر خسارات به گروه‌های مقاومت در نوار غزه تلاش می‌کند اما به نظر می‌رسد آسیب جدی به غیرنظامیان در نوار غزه می‌رسد طوری‌که از زمان آغاز جنگ فعلی غزه تاکنون بیش از 700 فلسطینی کشته و حدود 4000 تن دیگر مجروح شدند.

روزنامه گاردین در پایان گزارش خود تأکید کرد اسرائیل در اندیشه گسترش دامنه تهاجم نظامی خود به نوار غزه است که کنترل بر آن را سخت می‌گرداند.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان