تاکید آیت‌الله مصباح‌یزدی بر اهمیت یاد خدا


تاکید آیت‌الله مصباح‌یزدی بر اهمیت یاد خدا

خبرگزاری تسنیم: آیت الله مصباح یزدی گفت: خداوند از ما خواسته است که سعی کنیم با تمرین و ممارست به جایی برسیم که هر کاری که انجام می دهیم، در ته دل به یاد خداوند هم باشیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه چهارشنبه در درس اخلاق ماه رمضان که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به ویژگی‌های اهل آخرت اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های اهل آخرت این است که دعای آن‌ها بالا می‌رود و مستجاب می‌شود، البته این اتفاق عجیبی نیست که خداوند به حرف کسانی که او را دوست دارند، گوش بدهد، وقتی که اهل آخرت دعا می کنند، فرشتگان از دعای آنها خوشحال می شوند.

وی تصریح کرد: خداوند همانند مادری که دوست دارد صدای فرزندش را بشنود، دوست دارد که صدای بنده اش را بشنود، البته این چنین عبارت هایی برای تقریب ذهن است و گرنه هیچ کس مانند خداوند نیست، خداوند چون عنایت دارد، برای بندگانش به زبانی سخن می گوید که آنها بفهمند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به غضب خداوند گفت: بنده ای که در مقابل خداوند گناه می کند و شکر نعمت های او را به جا نمی آورد، خداوند را به غضب درمی آورد، عذاب های الهی که بر برخی از اقوام گذشته نازل شد، گونه ای از غضب  های خداوند است، البته غضب انسان از روی عصبانیت است، اما غضب خداوند مثل انسان نیست.

آیت الله مصباح یزدی خداوند را محتاج بندگان ندانست وافزود: خداوند کمال مطلق است و هر چقدر که به دیگران عنایت کند، باز هم از ملک خداوند چیزی کم نمی شود، ولی انسان هم باید ظرفیت لازم را برای عنایت های خداوند به او داشته باشد، خداوند به انسان نیاز ندارد، اما انسان را چون که آثار کمال خود او است، دوست دارد، انسان گوشه ای از شعاع وجودی خداوند است.

وی تصریح کرد: خداوند برای بازگشت گناهکاران به سوی خود انتظار می کشد، خداوند بیشتر از کسی که در بیابانی وسیله نقلیه و آذوقه را از دست داده باشد و در حال مرگ باشد و نجات پیدا کند، دوست دارد که انسان توبه کند و به سوی او باز گردد، خوشحالی خداوند از توبه ماورای تفکرات ما است، البته اگر هم با وجود تمام این موارد هم انسانی گناه کند و به سوی خداوند باز نگردد، خداوند را به غضب می رساند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به خلق خداوند بیان کرد: خداوند دنیا را خلق نکرد، چون که تنها بود، خداوند چون خدای واحد است، همیشه تنها است، بلکه خداوند از روی لطف این دنیا را ایجاد کرد، خداوند دنیا را خلق کرد، چون در میان انسان ها کسانی هستند که لحظه ای یاد خداوند غافل نمی شوند.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به تجلی خداوند گفت: اگر خداوند در بهشت بر انسان ها تجلی پیدا کند، آنها از هوش می روند و دیگر از روی لذت ناشی از تجلی خداوند به نعمت های بهشتی توجه نمی کنند، خداوند در دنیا زمانی که بر روی کوهی تجلی پیدا کرد، ان کوه منهدم شد.

آیت الله مصباح یزدی خداوند را عالم به ظرفیت انسان دانست و افزود: خداوند از ما خواسته است که سعی کنیم با تمرین و ممارست به جایی برسیم که هر کاری که انجام می دهیم، در ته دل به یاد خداوند هم باشیم، انسان با تمرین می تواند همیشه یک رابطه ای را با خداوند داشته باشد، انسان در حد پایین تر باید سعی کند که همیشه ذکر خداوند را بگوید.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon