قرائت جزء و دعای روز بیست و هشتمین و مطالب خواندنی


قرائت جزء و دعای روز بیست و هشتمین و مطالب خواندنی

خبرگزاری تسنیم: قرائت و متن جزء بیست و هشتمین قرآن کریم، دعای روز بیست و هشتمین و سایر ادعیه، جدول اوقات شرعی، قرائت ربّنای استاد مؤذن‌زاده، روزه‌داری در سایر کشورها، دعای سحر، ابوحمزه و ... در مجله «میهمانی خدا» می‌آید.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم،ماه رمضان عبادت خاص این ماه نیز در اذهان تداعی می شود از اینرو ماه رمضان را ماه روزه نیز گفته اند همچنین چون بنا به روایات مصداق صبر در قرآن روزه دانسته شده است ، آن را ماه صبر نیز گفته اند ؛ ماه خدا و ماه میهمانی الهی از دیگر اسامی است که به اعتبارهای مختلف به این ما عزیز داده شده است ؛بهترین و پرفیض ترین عبادت در بهترین ایام و لیالی اوقات ، موجبات رشد و تعالی انسانها و دستیابی به قرب الهی را آسانتر می سازد و از مصادیق نور علی نور محسوب می شود.

 

دعای روز بیست و هشتم ماه مبارک رمضان :  
اَللّهُمَّ وَفِّرْ
خدایا سرشار کن بهره ام را
حَظّى فیهِ مِنَ النَّوافِلِ وَاَکْرِمْنى فیهِ بِاِحْضارِ الْمَساَّئِلِ وَقَرِّبْ فیهِ
در این ماه از انجام مستحبات و نوافل و گرامیم دار به یاد داشتن مسائل و نزدیک گردان در آن
وَسیلَتى اِلَیْکَ مِنْ بَیْنِ الْوَساَّئِلِ یا مَنْ لا یَشْغَلُهُ اِلْحاحُ الْمُلِحّینَ روز
وسیله ام را بسویت از میان سایر وسائل اى که سرگرمش نکند سماجت سماجت کنندگان

 

صوت دعای سحر:

 

متن دعای سحرسحر

سوره مومنون -  آیه 109
رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَیْرُ الرَّاحِمِینَ
پروردگارا ! ما ایمان آوردیم، پس ما را بیامرز و به ما رحم کن که تو بهترین رحم کنندگانى.

سوره کهف -  ایه 10
رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَةً وَهَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا
پروردگارا ! رحمتى از نزد خود به ما عطا کن، و براى ما در کارمان زمینه هدایتى فراهم آور.

سوره بقره -  ایه 250
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ
پروردگارا ! بر ما صبر و شکیبایى فرو ریز، و گام هایمان را استوار ساز، و ما را بر گروه کافران پیروز گردانررر

 

 

متن و صوت «یاعلی و یاعظیم»

یا عَلِىُّ یا عَظیمُ یا غَفُورُ یا رَحیمُ اَنْتَ الرَّبُّ الْعَظیمُ الَّذى لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَىءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ وَ هذا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ


اى والا، اى بزرگ، اى آمرزنده، اى مهربان، تویى پروردگار بزرگ، آن کسی که همانند او نیست و او شنوا و بینا است و این ماهى است که او آنرا بزرگ و گرامى داشته و شرافت و برترى داده بر ماه‌های دیگر


وَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذى فَرَضْتَ صِیامَهُ عَلَىَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذى اَنْزَلْتَ فیهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ وَ جَعَلْتَ فیهِ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ جَعَلْتَها خَیْراً مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ


و این ماه، ماهى است که او روزه گرفتن را بر من واجب کرده و این ماه، ماه رمضان است همان ماهى که قرآن را در آن فرو فرستادى، قرآنى که راهنمایى برای مردم است و حاوی نشانه‌هایی روشن است برای هدایت و تشخیص (و جداسازی میان حق و باطل)


فَیا ذَالْمَنِّ وَ لا یُمَنُّ عَلَیْکَ مُنَّ عَلَىَّ بِفَکاکِ رَقَبَتى مِنَ النّارِ فیمَنْ تَمُنُّ عَلَیْهِ وَ اَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ


و در این ماه شب قدری هست که آن را بهتر و برتر از هزار ماه قرار دادی پس ای صاحب منت بر ما که هیچ کس بر تو منت ندارد، بر من منت بگذار با رهاسازی من از آتش (عذاب) و مرا همراه با آنان که بر آنها این منت را خواهی گذاشت به واسطه‌ی رحمت و بزرگواری‌ات داخل بهشت گردان، اى مهربانترین مهربانان

 

بسم الله الرحمن الرحیم
اَللّهُمَّ اَدْخِلْ عَلى اَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ، اَللّهُمَّ اَغْنِ کُلَّ فَقیرٍ
خدایا بفرست بر خفتگان در گور نشاط و سرور، خدایا دارا کن هر ندارى را

اَللّهُمَّ اَشْبِعْ کُلَّ جایِعٍ، اَللّهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیانٍ
خدایا سیر کن هر گرسنه اى را، خدایا بپوشان هر برهنه را

اَللّهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدینٍ، اَللّهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ
خدایا ادا کن قرض هر قرضدارى را، خدایا بگشا اندوه هر غمزده را

اَللّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَریبٍ، اَللّهُمَّ فُکَّ کُلَّ اَسیرٍ

خدایا به وطن بازگردان هر دور از وطنى را، خدایا آزاد کن هر اسیرى را

اَللّهُمَّ اَصْلِحْ کُلَّ فاسِدٍ مِنْ اُمُورِ الْمُسْلِمینَ، اَللّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَریضٍ
خدایا اصلاح کن هر فسادى را از کار مسلمین، خدایا درمان کن هر بیمارى را

اَللّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنا بِغِناکَ، اَللّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ 


ترتیل جزء بیست و هشتم قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار

دانلود

متن قرآن کریم با صدای قاریان مختلف

جدول اوقات شرعی ماه مبارک رمضان

 

تذکرات اخلاقی مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی در شب بیست و هشتم ماه رمضان را در اینجا بشنوید

آداب و رسوم ماه رمضان و قرآن در فرانسه

بنا به آمار رسمی، فرانسه بیش از شش میلیون مسلمان دارد و نیمی از مسلمانان در این کشور، ملیت فرانسوی دارند.
مسلمانان فرانسه ماه مبارک رمضان را بر اساس بیانیه شورای فرانسوی آیین اسلام آغاز می‌کنند. شروع ماه مبارک رمضان توسط رسانه ها به آگاهی عمومی رسانده می شود. همچنین این اطلاعیه‌ بر سر در ورودی مسجد بزرگ پاریس نصب می گردد.
بر اساس آمارهای منتشر شده در فرانسه، 88 درصد از مسلمانان روزه می‌گیرند که از این تعداد 94درصد از آنها جوانان زیر 30 سال هستند. به نظر می رسد که روزه گرفتن برای عرب های مقیم ، پیش ازآن که یک نوع عمل مذهبی تلقی شود، اجرای نوعی سنت قومی - عربی است.
با شروع ماه مبارک رمضان ، بازارهای عمومی به ویژه مناطق مسلمان‌نشین فرانسه حال و هوای رمضان به خود می‌گیرند. فروش خرما و شیرینی‌های مخصوص در همه جا به چشم می خورد و در بازارهای مسلمانان، نوای قرآن و سرودهای اسلامی و گاه موسیقی عربی نیز بر این شور و شوق می افزاید. ‌درماه‌مبارک‌ رمضان‌ ‌مسلمانان به‌ خوردن‌ کباب‌ به‌ ویژه‌ میکس‌، نوعی‌حلوای‌ عربی‌ از خرما و نخودچی‌، ‌زیاد علاقه نشان‌ می‌دهند و چای نعناع،شوربا و از جمله نوشیدنی‌ها و غذاهایی است که در هر رستوران عربی با تابلوی "حلال" یافت می‌شود.
افطار تنها منحصر به مسلمین روزه‌دار نیست و همه می‌توانند از آن بخورند. می توان رستوران هایی را یافت که هنگام افطار شلوغ هستند.اجرای موسیقی عرفانی در رستوران‌های مسلمانان نیزبهانه‌ای است تا غربی‌ها نیز در شب‌های رمضان برای گوش سپردن به موسیقی و گاه دیدن مراسم سماع فرصتی پیدا کنند.
رمضان کریم (اصطلاحی که اعراب به کار می‌برند ) در مسجد پاریس و سایر مساجد فرانسه، ماه همبستگی است.در این ماه غالب مسلمانان به نماز جماعت می‌روند و به طور معمول با آب، چای، شیرینی، خرما و گاه آش یا شوربا از میهمانان روزه‌دار پذیرایی می‌شود. همچنین در این مساجد با غذای گرم از فقرا و افراد بی‌خانمان نیز پذیرایی می‌شود.
ختم قرآن و نماز "تراویح" از جمله مناسکی است که در ماه رمضان در مساجد برگزار می‌شود. هزینه انفاق و افطار در این ماه به‌صورت مشارکت جمعی تامین می‌شود و سازمان‌های اسلامی نیز که از حامیان و گاه برنامه‌ریزان این مساجد هستند، در تامین چنین هزینه‌هایی پیشگام هستند.
مسجد پاریس در این ماه هر ساله به برگزاری نمایشگاه کتاب همت می‌کند که غالب ناشرین مسلمان و عرب پاریس بزرگ در آن شرکت می‌کنند. بازار کتاب با تخفیف، مهر و جانماز، تسبیح، عطر، نوار و لوح‌های فشرده صوتی تصویری مذهبی وسایر مایحتاج ویژه رمضان نیز در طول این ماه پرطرفدار است. موسسه جهان عرب که یکی از مجهز و مجلل‌ترین مراکز اسلامی فرانسه و زیر نظر دولت این کشور است، نیز در ماه رمضان به طور معمول اقدام به برپایی نمایشگاه می‌کند.
برگزاری همایش‌های مذهبی، تفسیر قرآن، شرح احادیث، اخلاق و تاریخ اسلام از جمله نشست‌هایی است که در این ماه انجمن‌ها و مراکز اسلامی به برگزاری آن مبادرت می‌ورزند.
رادیوهای مسلمانان فرانسه همچون "رادیو شرق" و "رادیو بور" دراین ماه برنامه‌های ویژه برای شنوندگان پخش می‌کنند و با پخش تلاوت قرآن، موعظه و اخبار ویژه این ماه، وظیفه آگاهی رسانی جامعه مسلمان فرانسه را پی می گیرند.
در ماه‌ مبارک‌ رمضان‌ نیز مسلمانان‌ فرانسه‌،علاوه‌ بر برپایی‌ نماز و روزه‌ وجلسات‌ ختم‌ قرآن‌، با ایجاد صندوق‌ کمک ‌های ‌خیریه‌ به ‌جامعه‌ مسلمانان ‌فرانسه‌ کمک‌ می‌کنند وهدایایی نیزبرای‌ کمک ‌به‌ خانواده‌ های‌ مسلمان‌ و گاه‌ حتی‌ خانواده‌های‌ نیازمند غیرمسلمان‌ در این‌ ماه در نظر می گیرند و این‌ سنت‌ مسلمانان‌ فرانسه‌ در میان‌غیرمسلمانان‌ از وجهه‌ خوب‌ و اثرگذاری ‌برخوردار است‌.

همزمان با ماه مبارک رمضان، قرآن‌کریم پرفروشترین کتاب فرانسه با بیش از 5 میلیون جمعیت مسلمان شد.

کتاب مقدس مسلمانان در رتبه هشتم فهرست کتابهای پرفروش قرار دارد.بر این اساس همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان فروش قرآن در کتاب ‌فروشیهای فرانسه افزایش چشمگیری یافته است.

آثار مذهبی از جمله کتابهای مربوط به فواید روز‌داری و ادعیه ماه رمضان و نیز تسبیح و سجاده نیز از وسایل مورد نیاز مسلمانان هستند که با فروش قابل ملاحظه ای مواجه شده اند.

در فرانسه 5 تا 6 میلیون مسلمان زندگی می کنند که این رقم، فرانسه را دارای پرجمعیت‌ترین جمعیت مسلمان در اروپا کرده است.

آداب ویژه ماه مبارک رمضان در استان قزوین

در ماه رمضان مردم یکپارچه براى انجام تکالیف شرعى آماده مى‏شوند و جهت به جا آوردن وظایف خود مراسمى را برگزار مى‏کنند. در گذشته این آداب و رسوم با شوق و ذوق بیشترى به جاى آورده مى‏شده است. اما امروزه با هجوم عوارض فرهنگ بیگانه و تأثیرات ماشینى شدن و تکنولوژى، آداب و مراسم رمضان کم رنگ‏تر و حتى بسیارى از آنها فراموش شده است.

از نیمه دوم ماه شعبان مردم استان قزوین خود را براى ماه مبارک رمضان آماده مى‏کنند. مساجد و حسینیه‏ها را نظافت مى‏کنند، ما یحتاج ماه رمضان را فراهم مى‏نمایند و در روز آخر ماه شعبان مراسم کلوخ اندازان را اجرا مى‏کنند.

در اکثر نقاط ایران، روز آخر ماه شعبان را کلوخ اندازان مى‏گویند. در قزوین در این روز مردم دور هم جمع مى‏شوند و به شادى و شادمانى مى‏پردازند و خود را براى ماه رمضان آماده مى‏کنند. قزوینى‏ها کلوخ اندازان را «گل خندان» مى‏گویند. در این روز اگر فصل تابستان باشد مردم به گردشگاه‏هاى اطراف شهر مى‏روند و اگر زمستان باشد، در خانه‏اى بزرگ خانواده جمع مى‏شوند و در این روز بیشتر مردم، سبزى پلو با ماهى، پلو سفید با زعفران، خورشت آلبالو با مرغ، کاهو سرکه و شیرینى چهار رنگ خانگى یعنى نان نخودى، نان قندى، نان پادرازى و نان برنجى مى‏خورند.

ماه مبارک رمضان با رؤیت هلال این ماه آغاز مى‏شود. در غروب روز آخر ماه شعبان مردم به آسمان خیره شده و از بالاى پشت بامها و جاهاى بلند دیگر شمال غربى آسمان را هدف نگاه خود قرار مى‏دهند و به دنبال گمشده‏اى مى‏گردند.

با رؤیت هلال ماه مبارک رمضان میهمانى خداوند آغاز مى‏گردد. در تاکستان پس از رؤیت ماه به آینه و یا قرآن مى‏نگرند. کسانى هم که در سینه خال داشتند، پس از مشاهده ماه به سینه خود نگاه مى‏کردند. زنانى که بچه ندارند، بچه‏اى خوشرو را با خود به بام مى‏برند و به محض رؤیت ماه به روى او نگاه مى‏کردند و از خدا مى‏خواستند که به آنها بچه‏اى سالم و زیبا عطا نماید.

مردم قزوین در این ماه به میهمانى خدا مى‏شتابند و با روزه گرفتن به جسم و روح خود را از آلودگیها پاک مى‏کنند. در گذشته مردم قزوین معتقد بودند که روزه گرفتن ده روز اول ماه رمضان مشکل است و مثل آن است که از کوهى با بار سنگ بالا مى‏روند. روزه دهه دوم را که آسانتر است به بار کلوخى که از کوه بالا مى‏کشند تشبیه مى‏کنند و روزه دهه سوم را به سر پائینى کوه که راحت و آسان است مثال مى‏زده‏اند.

در روز 21 ماه رمضان که مصادف با شهادت مولى الموحدین، امیرالمؤمنین است. استان قزوین یکپارچه غرق عزا و ماتم است. هیئتهاى عزادارى تشکیل و به راه مى‏افتد و عزاداران در سوگ شهادت مولاى خود به سر و سینه مى‏زنند.

در گذشته در تاکستان صبح روز 21 رمضان، مردم اعم از کوچک و بزرگ، پیر و جوان در کنار تپه‏اى جمع مى‏شدند و علمها و بیرقها را مى‏افراشتند و کجاوه‏اى بر پشت شتر یا اسبى گذاشته و عمامه‏اى روى آن مى‏گذاشتند و به اصطلاح کجاوه امام را درست مى‏کردند و ابن ملجم نیز دست بسته به دنبال کجاوه حرکت مى‏کرد. عزاداران وارد آبادى مى‏شدند تا ظهر در آبادى مى‏گشتند و عزادارى مى‏کردند و زن و مرد هم گریه مى‏کردند و شیون سر مى‏دادند. بعدازظهر نیز در همان تپه مراسم تعزیه شهادت حضرت على علیه‏السلام را بر پا مى‏کردند.

حدیث رمضان : امام صادق علیه السلام
إفطارُکَ فی مَنزِلِ أخیکَ المُسلِمِ أفضَلُ مِن صِیامِکَ سَبعِینَ ضِعفاً.

افطار کردن در منزل برادر مسلمانت، برتر از هفتاد روز روزه تو است.

محاسن ص 411 ، ح 145

 

فضیلت و خواص سوره حدید

 

سوره حدید در مدینه نازل شده و پنجاه و هفتمین سوره قرآن است و دارای 29 آیه می باشد.

در فضیلت این سوره از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم آمده است: هر کس سوره حدید را قرائت کند از کسانی است که به خدا و رسولش ایمان آورده است.

سوره حدید از سوره هایی است که احتمال وجود اسم اعظم درآن وجود دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به برادبن عازب فرمود: اگر می خواهی خداوند را به اسم اعظمش بخوانی، ده آیه اول سوره حدید و آیات آخر سوره حشر را بخوان. 

در سخنی از امام صادق علیه السلام آمده است: هر کس سوره حدید و مجادله را در نمازهای واجب خود بخواند و بر انجام آن مداومت کند، خداوند او را تا زمان مرگش هرگز عذاب نمی کند و نه خودش و نه خانواده اش هیچ گونه بدی، نمی بیند و هیچ فقر و نیاز شدیدی به او نمی رسد. 

آثار و برکات سوره

1) ایمن شدن از عذاب الهی و آزاد شدن از زندان

در تفسیر البرهان درباره خواص و آثار سوره حدید از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آمده است: هر کس سوره حدید را قرائت نماید بر خدا لازم است که او را از عذاب خدا ایمنی بخشد و در بهشت به او نعمت بخشد و هر کس بر قرائت این سوره مداوت کند و زندانی و در غل و زنجیر باشد خداوند راه نجات او را آسان می کند.  
اکرم صلی الله علیه وآله وسلم به برادبن عازب فرمود: اگر می خواهی خداوند را به اسم اعظمش بخوانی، ده آیه اول سوره حدید و آیات آخر سوره حشر را بخوان

2) ایجاد قوت و شجاعت در جنگ

هر کس سوره حدید را بنویسد و با خود همراه داشته باشد اگر در جنگی شرکت کند هیچگونه تیر و چیز فلزی به بدن او وارد نمی شود و در جنگ دارای قوت قلب و پردلی می شود و اگر بر جایی از بدن که آهنی (یا فلزی دیگر) بر آن وارد شده است، خوانده شود در همان ساعت و بدون درد خارج می شود. 

ختم مجرب

وضوی کامل بگیرد و در روز جمعه 7 بار سوره حدید را بخواند و در آخر بگوید:

«اللهم انی اسألک بعزتک یا عزیز و بقدرتک یا قدیر و بحمتک یا حکیم و برحمتک یا رحمن و بمنّک یا منّان أن تحفظنا بالایمان قائماً قائداً راکعاً و ساجداً و نادماً و یقظةً و حیاً و میتاً و علی کل حالِ اعوذ بالله من شرّ نفسی و من کلّ ذی شرّ شیاطین الجنّ و الانس و من شرّ کلّ دابة انت آخذُ بَنا میتها انّ ربی علی صراطٍ مستقیم و صلی الله علی محمد و آله اجمعین.»

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon