«معامله در فیس بوک»، اتاق جنگ اتحادیه دانشجویان اسرائیلی پشت میزهای رایانه‌ها


«معامله در فیس بوک»، اتاق جنگ اتحادیه دانشجویان اسرائیلی پشت میزهای رایانه‌ها

خبرگزاری تسنیم: ظاهرا جنگ در غزه علاوه برمیدان‌های هوایی و زمین‌های سرزمین محاصره شده غزه در اتاق‌های پر از کامپیوتر دانشجویان اسرائیلی نیز در جریان است.

آمار کشته‌های غزه لحظه به لحظه در حال افزایش است. مجامع حقوق‌بشری و سران عرب که تا پیش از این سکوت کرده بودند بعد از عوض شدن کفه مبارزه نظامی و افزوده شدن خسارات برای رژیم‌صهیونیستی به یکباره طرفدار آتش‌بس شده‌اند. آتش‌بسی که کارشناسان معتقدند بیشتر به سود اسرائیل خواهد بود تا غزه. حماس این آتش‌بس را نپذیرفته و می گوید این شیوه قبول آتش‌بس هیچ نتیجه‌ای ندارد و مدتی دیگر مجدداً حملات این رژیم به بهانه دیگری جان بخش دیگری از مردم غزه را خواهد گرفت. برخی شخصیت‌های برجسته سیاسی نابودی کامل اسرائیل را تنها راه نجات غزه می‌دانند.

اما ظاهرا جنگ در غزه علاوه برمیدان‌های هوایی و زمین‌های سرزمین محاصره شده غزه در اتاق‌های پر از کامپیوتر دانشجویان اسرائیلی نیز در جریان است.


در این تصویر، دانشجویان اتاق جنگ دانشگاه هرزلیا، در توجیه حمله اسرائیل بر غزه مشغول ارسال پروپاگاندایی در شبکه اجتماعی فیس بوک هستند.

همچنانکه شمار کشته شدگان بمباران وحشیانه غزه رو به افزایش است، اسرائیل جهت معامله آنلاین قتل عام ها، به دانشجویان روی آورده است.

نسخه عبری وای نت درباره ابتکار عظیمی که توسط اتحادیه دانشجویان اسرائیلی مرکز میان رشته ای هرزلیا، یک دانشگاه خصوصی معتبر، سازماندهی شده است، نوشت؛ "اگر چه آنها هنوز برای خدمت نظامی فرا خوانده نشده اند، ولی تصمیم به مشارکت در مأموریت های غیر نظامی- پروپاگاندای اسرائیل (هاسبارا)- گرفته اند که اهمیتشان کمتر از خدمت در ارتش اسرائیل نیست."

اتاق جنگ هاسبارا

هاسبارا، که در لغت به معنای توجیه است، اصطلاحی برای پروپاگاندای دولت اسرائیل برای مخاطبان خارجی می باشد.

"هدفش ارائه پیامی به مردم خارج از کشور است؛ "اسرائیل حق دفاع از خود را دارد."

بار دیوید، یک دانشجو، و یک از سازماندهندگان "اتاق جنگ" می افزاید؛ "هدف ما روایت واقعیتهای در حال وقوع اسرائیل به مردم خارج از کشور است."
(در گزارش 15 جولای، که آن هم مربوط به این پست است، نیویورک تایمز عنوان کرد که "بار دیوید سابقاً یک سروان نیروهای دفاعی اسرائیل  بوده و در دفتر واحد سخنگوی ارتش خدمت می کرده است.")

از زمان تشدید حملات اسرائیل بر غزه در 7 جولای، حداقل 168 فلسطینی کشته شده اند. (و در 23 جولای، کشته هها به 678 نفر رسیده اند) بر اساس گزارش یونایتد نیشن، 80 درصد از تلفات غیر نظامیان بوده اند.

36 کودک فلسطینی کشته شده و بیش از 1200 نفر زخمی شده اند. هزاران نفر از ترس حملاتی که تا کنون موجبات ویرانی 940 خانه مسکونی و چندین مسجد و مدرسه و اماکن خیریه و مراکز تجاری را فراهم آورده اند، خانه های خود را ترک کرده اند.

ویدئویی که به همراه گزارش وای نت منتشر شده است، ردیف هایی از دانشجویان را نشان می دهد که در سالنی که بر در آن به نوشته شده است "اتاق دفاع" ( معادل انگلیسی اتاق جنگ هاسبارا) با جدیت تمام مشغول کار با کامپیوتر هستند.

اگرچه وای نت رابطه ویژه دولت اسرائیل را با این ابتکار افشا نکرده است، اتحادیه ملی دانشجویان اسرائیلی، که مرکز میان رشته ای هرزیلا وابسته به آن است، پیشینه همکاری با طرحهای پروپاگاندایی وابسته به دولت را در پرونده خود دارد، جایی که دانشجویان به عنوان "چهره زیبای" کشور به کار گرفه می شوند.

"دروغ سازماندهی شده"

سال گذشته، یکی از ابتکارات دولت اسرائیل بر ملا شد که قصد داشت دانشجویان را جهت اشاعه آنلاین پروپاگاندا به خدمت بگیرد.

کارشنتس اسرائیلی دنا شونرا خطاب به انتفاضه الکترونیکی اظهار داشته است که: "تکته اصلی چنین تلاشی این است که آنها درست همانند محاوره های روزانه مردم در اینترنت غیر مستند و غیر رسمی به نظر می رسند."

شونرا افزود: "ولی در واقع اینها، کمپین دروغهای سازماندهی ای هستند که هماهنگ با نکته های تائید شده دولت بوده و  توسط داوطلبان و یا حقوق بگیران فراهم می گردند."
بر اساس وای نت، "اتاق جنگ در روز اول "عملیات لبه محافظ"- یک هفته قبل- توسط اتحادیه دانشجویان مرکز میان رشته ای هرزیلا باز گشایی شد" و هم اکنون بیش از 400 داوطلب مشغول فعالیت در آن هستند که همه از دانشجویان این مرکز هستند.

"اتاق جنگ" مرکز میان رشته ای هرزیلا، عکسی از ویدئوی وای نت، ادامه تلاشهای پروپاگاندایی سابق اسرائیل.

دانشجویانی که به 30 زبان مختلف جهان در این پروپاگاندا فعالیت دارند، گروههای آنلاین از جمله گروه هایی که در فیس بوک صفحه های "ضد اسرائیلی" نامیده می شوند و بخش کامنتهای رسانه های آنلاین را هدف قرار داده اند.

تامِر آمسالِم، دانشجوی سال دوم روانشناسی، یکی از طراحان گرافیکی اتاق جنگ است. وی به وای نت اظهار داشته است؛ " در یکی از گرافیکهایمان، رفتارهایی را که اعضای خانواده های اسماعیل هنیه (رهبر حماس) و ابو مازن (محمود عباس، رهبر تشکیلات خود گردان فلسطین) در اسرائیل با آن مواجه هستند را نشان داده ایم تا ثابت کنیم که ما حتی نسبت به خانواده های رهبران فلسطینی نیز بشر دوستانه عمل می کنیم.

وی افزود: " در گرافیک دیگری، آسیب روانی کودکانی که در اطراف غزه زندگی می کنند را نشان دادیم که از طریق نقاشی های راکت های قسام ابراز شد. مثال دیگر، مجموعه ای از شهرهای جهان که مورد هجوم واقع شده اند، می باشد. به طور مثال، برلین- در زمینه ای از برلینی که مورد هجوم قرار گرفته است، به آلمانی نوشتیم "چه اقداماتی انجام پذیرفت".

آمسالِم نقل شده است که اثر وی در اتاق جنگ، در واقع معادل خدمت یک شهروند غیر نظامی در ارتش رزرو است.

اینبال دوتچ، یک دانشجوی دیگر روانشناسی که 4 سال قبل به اسرائیل نقل مکان کرده است، به کامنتها پاسخ می دهد. تمرکز وی بر عکسهایی است که به اشتباه نسبت داده شده اند- عکسهایی که گاه و بیگاه آنلاین به گردش در می آیند و صحنه هایی را نمایش می دهند که معاصر و یا مربوط به غزه نیستند- کارشناسان پروپاگاندای اسرائیل امیدوارند که از طریق بی اعتبار کردن این تصاویر، درباره تمامی عکسهایی که از وحشی گریهای در جریان غزه منتشر می شود، شک و تردید ایجاد شود.

تمرکز بر فیس بوک 

چنانچه در تصویری از ویدئوی وای نت دیده می شود، دانشجویانی که در حال فعالیت در "اتاق جنگ" هستند، خود را به عنوان شهروند خدمات نظامی تلقی می کنند.

بن یوسف اظهار داشت: "دیروز موفق به نابودی کامل یک صفحه فیس بوک شدیم که ضد اسرائیلی بود و دعوت به کشتار یهودیان کرده بود."

"این صفحه 120000 فالوئر داشت و پس از تلاشهای زیاد ما، فیس بوک آن را غیر فعال کرد."

اگر درست باشد، علی رغم شکایتها، اینکه تحریکات فراگیر اسرائیلیها در فیس بوک - که حامی کشتار مردم فلسطین هستند- به سوی نژاد پرستی و خشونت کنترل می شود،  با انفعال مطلق فیس بوک کاملا مغایرت دارد.

نقش دانشجویان در پروپاگاندای دولت

بار دیوید نقل قول شده است که "اتاق جنگ" ادامه عملیات "ستون ابر" است- حمله نوامبر 2012 اسرائیل به غزه که موجب کشته شدن بیش از 170 نفر، باز هم غیر نظامیان، شد.
در واقع، تلاش جهت استخدام و به کار گرفتن دانشجویان در پروپاگاندای دولت پیشینه ای قابل استناد دارد، چنانچه انتفاضه الکترونیکی گزارش کرده است:

مدیر برنامه "پنهان" رسانه اجتماعی اسرائیل، پستهای ضد ژاپنی فیس بوک را متوقف کرد. (15 آگوست 2013)
دوره های "هاسبارا" در دانشگاههای اسرائیلی، در گزارش تازه ای افشا شد (15 جولای 2013)
 "چهره زیبای" اسرائیل: چگونه اتحادیه ملی دانشجویان اسرائیل، پروپاگاندای کثیف دولت اسرائیل را به انجام می رسانند. (5 ژانویه 2012)
دریافت 2000 دلار دانشجویان اسرائیلی جهت اشاعه پروپاگاندایی در فیس بوک (4 ژانویه 2012)

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران