روز جهانی قدس پایداری مردم فلسطین را دوچندان می‌کند/ اسرائیل به شروط مقاومت تن خواهد داد

روز جهانی قدس پایداری مردم فلسطین را دوچندان می‌کند/ اسرائیل به شروط مقاومت تن خواهد داد

خبرگزاری تسنیم: کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: روز جهانی قدس پایداری مردم فلسطین به ویژه در نوار غزه را دوچندان می‌کند.

"محمد ایرانی" در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در ارتباط با برگزاری روز جهانی قدس گفت: به اعتقاد بنده هر سال روز قدس در مقایسه با سال گذشته بهتر برگزار می شود. این یک روند طبیعی است. به هر حال، فضایی که هم اکنون بر ایران حاکم است، همین فضا نیز در منطقه و در سطح بین الملل نیز حاکم است چراکه زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی و خشونتی که علیه مردم بی دفاع فلسطین اعمال می کند، برای تمام مردم آزاده دنیا روز به روز آشکارتر شده لذا فضای مخالفت با این رژیم و اقدامات آن هر روز بیش از روز گذشته است.

حضور مردم در تظاهرات روز قدس گسترده خواهد بود

سفیر سابق ایران در اردن با اشاره به تجاوز همه جانبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه گفت: امسال یک شرایط استثنایی بر فضای فلسطین و منطقه حاکم است. اکنون فضای بسیار خوبی برای مردمی ایجاد شده که توانایی حضور در صحنه فلسطین ندارند. روز جهانی قدس فرصت خوبی را در اختیار آنان قرار می دهد تا در کنار مردم فلسطین قرار گیرند و با آنان ابراز همدردی کنند و اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی را مورد اعتراض قرار دهند و آنها را به چالش بکشند. روز قدس فرصتی را بوجود می آورد که مردم در صحنه حضور پیدا کنند . شما می دانید که کشتاری که نظامیان رژیم صهیونیستی طی چند ماه اخیر از فلسطینیان انجام داده فوق تصور است. بنابراین، طبیعی است که در ایران و هم در سایر کشورهایی که مسائل فلسطین برایشان اهمیت دارد، مردم حضور گسترده ای در روز قدس داشته باشند.

تاثیرات روانی حضور مردم در راهپیمایی روز قدس

این کارشناس مسائل خاورمیانه درپاسخ به این سئوال " چقدر برگزاری روزجهانی قدس می تواند از جنایت های تل آویو علیه ملت فلسطین جلوگیری کند؟" گفت: مشارکت مردم درعرصه حمایت از مردم فلسطین و مخالفت با رژیم صهیونیستی بیش از هرچیزی اثر مستقیم روانی برحجم معادلات دارد. دو امر می تواند به فلسطینیان کمک کند تا از شرایط بهتری برخوردار باشند. یکی استمرار عملیات مقاومت است و توانایی که فلسطینی ها در شرایط کنونی از خود نشان داده اند، حتما می توانند شرایط خود را به تل آویو تحمیل کنند و شرایط  مناسبی را برای زمان آتش بس با رژیم صهیونیستی فراهم سازند و موضوع دوم ، حضورمیلیونی مردم مسلمان در اقصی نقاط دنیا  در حمایت از فلسطین است. در حقیقت روز جهانی قدس که همزمان با تجاوزات  رژیم صهیوینستی  به نوار غزه  به نظر می رسد پایداری مردم فلسطین به ویژه در نوار غزه را دوچندان بکند و آثار روانی بسیار خوبی را به بار بیاورد مبنی بر اینکه حداقل بخش بزرگی از جهان اسلام حامی آنان است و این دل گرمی را پیدا کنند که مقاومت خود را در مقابل  رژیم صهیونیستی ادامه بدهند. وقتی که این دو به هم گره می خورد. یعنی در کارهای میدانی در صحنه و افزایش توانایی مقاومت در کنار حضور مردم مسلمان منطقه و جهان. اینها به نظر می آید شرایط را از هر لحاظی برای مردم فلسطین بهتر خواهد کرد.

دست کشیدن تل آویو از شروط خود

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به رایزنی سیاستمداران برای پایان دادن به تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه گفت: بنده معتقدم که به نتیجه رسیدن راهکار سیاسی منوط به نتایج صحنه میدانی است. این موضوع خیلی با اهمیت است. به نظر می رسد تا زمانی که مقاومت توانایی ادامه دادن به عملیات خود و ایستادگی در برابر تجاوزات نظامیان صهیونیستی را داشته باشد و بتواند معادله وحشت علیه اسرائیلی ها را همچنان حفظ کنند، بطور قطع و یقین تل آویو از شروط خود درخصوص پایان دادن به جنگ غزه کوتاه خواهد آمد و شروط مقاومت را خواهد پذیرفت. البته مشکلی که در این زمینه وجود دارد عدم حمایت بخش هایی از جهان عرب از مقاومت است که به نظر می رسید باید در چنین شرایطی از مقاومت حمایت می کردند.

فرصت طلبی صهیونیست‌ها

وی تاکید کرد: امروز فرصت طلبی رژیم صهیونیستی از وضعیت کشورهای اسلامی و عربی به ویژه بعد از تحولات سوریه و عراق، مصر شرایطی را بوجود آورده که رژیم صهیونیستی از این شرایط سوء استفاده کرده است. در واقع، فضای تروریستی که در کشورهای اسلامی توسط برخی گروه ها نظیر القاعده و داعش ایجاد شده فرصت طلایی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده این درحالی است که بعد از مدت ها سکوت، جهان عرب به فکر تشکیل جلسه ای افتاد تا مسئله فلسطین را مورد بررسی قرار دهد. متاسفانه این ابرازها را تل آویو در اختیار گرفته و در حال اعمال فشار است. از طرف دیگر مصر هم می تواند نقش اساسی داشته باشد. به نظر می رسد امروز قاهره نقش واقعی خود را هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ بازنگذاشتن گذرگاه رفح انجام نمی دهد. به هرحال، صهیونست ها از این فرصت ها دارند استفاده می کنند. به همین دلیل، معتقدم چنانچه مقاومت فلسطینیان در نوار غزه  ادامه پیدا کند، اسرائیلی ها به رغم تمام وضعیتی که من تشریح کردم، ناگزیزند به خواسته مقاومت تن بدهند.

تکرار تجربه جنگ 22 روزه

ایرانی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی براینکه" قدرت تحمل تل آویو دربرابر معادله وحشتی که مقاومت فلسطینی علیه اسرائیل ایجاد کرده چقد است؟" گفت: یک قاعده جنگی بین نظامیان رژیم صهیونیستی حاکم است. براساس، توصیه های بنیانگذاران این رژیم، همواره اسرائیل باید جنگ را با دو ویژگی، یکی سرعت و دیگری حجم آتش شروع کند، درفاصله کوتاهی به اهداف خود برسد و سپس عقب نشینی کند. در تمام جنگ های که بین اسرائیل با فلسطینیان یا کشورهای عربی انجام داده این قاعده رعایت شده است. یعنی جنگ را با یک حجم زیادی از آتش شروع کرده و خواسته دریک مدت کوتاهی نتیجه بگیرد، وقتی که به نتیجه نمی رسد، به تدریج نشانه های عقب نشینی و شکست  آشکار می شود. شما می توانید این موضوع را درجنگ 33 روزه لبنان و نبرد 22 روزه فلسطین مشاهده کنید. از اواسط این جنگ ها مشاهده شد که نظامیان صهیونیستی از تحرک افتاده بودند و از غربی ها می خواستند یک  راه حلی برای بیرون رفت از این جنگ پیدا کنند. امروز هم به نظرم تکرار این ماجرا دور نیست شما شاهد هستید که بتدریج فشارهای بین المللی و مردمی از اقصی نقاط جهان به تل آویو وارد می شود. به نظرم فضا روز به روز برای رژیم صهیونیستی سخت تر خواهد شد.

تقویت وضعیت مقاومت

وی تصریح کرد: بنده معتقدم اشتباهی  که این بار رژیم صهیوینستی درجنگ غزه مرتکب آن شد، حجم این همه کشتاراست. این کشتار معادله را به ضرر این رژیم تمام خواهد کرد. یعنی افزایش خشونت و کشتار نه تنها آینده مقاومت را تضمین می کند بلکه آن را بالنده تر و قدرتمند تر خواهد ساخت. این نکته ای است که اسرائیلی ها از آن غافلند. آنان تصور می کنند چنانچه مرتکب کشتار بیشتری بشوند وضعیت مقاومت به خطر خواهد افتاد ولی تجربه نشان داده است بعداز جنگ 33 روزه وضعیت مقاومت روز به روز بهتر شده است..

همسویی ملت ها بهترین راهکار

ایرانی درپایان خواستار هماهنگی و همسوی ملت های اسلامی شد و تاکید کرد، ان شاء الله روز قدس نمایشی از هماهنگی و همسویی با ملت فلسطین باشد ولی به نظر می آید در شرایط کنونی بهترین راهکار سیاسی برای کمک به مقاومت اسلامی این است که ملت های اسلامی به نوعی اختلافات حاشیه ای خود را کنار بگذارند و همگی در کنار مسئله فلسطین قرار بگیرند و با این اقدام موثرترین کمک را به فلسطین خواهند کرد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان