غفلت مجدد در تئاتر؛‌ نمایشی که در آن مردها روسری دارند


غفلت مجدد در تئاتر؛‌ نمایشی که در آن مردها روسری دارند

خبرگزاری تسنیم: در نمایش «دل سگ» کاری از محمد یعقوبی بازیگران مرد از روسری و مقنعه استفاده کردند و در بخشی‌هایی از این اثر بازیگر شاریکوف طعنه‌هایی را به موضوع حجاب می‌زند.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، محمد یعقوبی نویسنده کارگردان تئاتر که این روزها بعد از اتمام اجرای نمایش «خشکسالی و دروغ» در فرهنگسرای نیاوران، «هیولا خوانی» در تئاتر شهر به صحنه برد.

سرپرست گروه تئاتر «این روزها» اقتباسی از رمان «دل سگ» بولکاگف روسی با شکل و شمایلی جدید در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه برده است به طوری که بازیگران مرد این نمایش از روسری و مقنعه استفاده کرده‌اند و در بخشی‌هایی از این اثر بازیگر نقش شاریکوف طعنه‌هایی را به رعایت کردن حجاب می‌‌زند!

یعقوبی پیش از این نیز به شکل دیگری طی مصاحبه‌ای در مورد اظهار نظر کرده بود. او گفته بود اساسآ مسئله حجاب مسئله مهمی است. به نظرم مهم‌ترین رفتار اقتدارگرایانه این نظام در آغاز حکومتش اجبار زنان به حجاب بود. اگر زن‌های ما زیر بار این حجاب اجباری نمی‌رفتند اگر مردان زنان را در آن زمان حمایت می‌کردند بخش عمده‌ای از این شرایط خفقان و سرکوب اتفاق نمی‌افتاد. زنان و مردان به این اجبار تن دادند و اجبارهای دیگر یکی بعد از دیگری شروع شد. همان‌طور که گفتم کار به جایی کشیده شد که به چهاردیواری آدم‌ها هم حمله کردند. یادم هست زمانی کسی حق نداشت در اتومبیل شخصی خود ترانه گوش بدهد. اتومبیل‌ها را بازرسی می‌کردند که نوار ترانه پیدا کنند. دوران نفرت‌انگیزی بود. همان‌طور که حالا دیگر کاری به نوارهای ترانه‌ی داشبورد اتومبیل شما ندارند، حتی به رنگ لباس‌تان چندان کاری ندارند به نظرم زمانی خواهد رسید که در همین نظام البته اگر برقرار بماند زن‌ها موفق می‌شوند که حجاب اجباری را کنار بگذارند.

جای تعجب دارد که مسئله حجاب در این نمایش مورد تمسخر قرار گرفته است و این امر از چشم شورای نظارت و ارزشیابی مرکز هنرهای نمایشی مغفول مانده است. گویا نیاز است تا بار دیگر دستگاه‌ قضا نظارت جدی‌ بر امور نظارتی تئاتر انجام دهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon