کارشناسان حقوق بشر خواستار حمایت از اقلیت‌های مذهبی عراق در برابر داعش شدند

کارشناسان حقوق بشر خواستار حمایت از اقلیت‌های مذهبی عراق در برابر داعش شدند

خبرگزاری تسنیم: کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به آسیب پذیری اقلیت‌های مذهبی در عراق، درباره وقوع یک بحران انسانی در عراق هشدار دادند و اعلام کردند که تاثیر درگیری‌ها در این کشور بر اقلیت‌های مذهبی ویران کننده خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، دو تن از کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل امروز جمعه با تاکید بر اینکه اقلیت های مذهبی و قومی عراق در حال تحمل فشار جنگ در این کشور هستند، اعلام کردند اگر اقدامات حفاظتی از این گروه ها فورا اتخاذ نشود، تاثیر این جنگ روی گروه های اقلیت عراق «ویران کننده و غیرقابل بازگشت» خواهد بود.

«ریتا ایزساک» گزارشکر ویژه سازمان ملل در امور اقلیت ها، ضمن ابراز نگرانی عمیق درباره امنیت جسمی گروه های اقلیت در عراق از جمله مسیحیان، شیعیان، کردهای شبک، ترکمن ها و سایر اقلیت های این کشور که به دلیل سوابق مذهبی و قومیتی اشان تحت آزار قرار می گیرند، اعلام کرد که این اقلیت ها در چندین منطقه از بخش های شمالی عراق، مستقیما توسط گروه های مسلحی که مرتکب نقض های فاحش حقوق بشر شده اند، تهدید می شوند.

بر این اساس، گروه تروریستی داعش و بسیاری از گروه های مسلح وابسته به آن کنترل چندین شهر و منطقه در شمال عراق را در طول هفته های اخیر به دست گرفته اند و به ارتکاب نقض های فاحش حقوق بشری متهم هستند که برخی از این نقض ها برابر با جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است از جمله هدف گرفتن و کشتار غیرنظامیان و غارت اموال و تخریب مکان های مذهبی.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل امروز گفتند که بر اساس گزارش های منتشر شده، غیرنظامیانی که در مناطق تحت کنترل داعش قرار دارند، بدون در نظر گرفتن زمینه های مذهبی اشان، یا باید تفسیر تعصبی داعش از قانون شریعت را بپذیرند و یا با مرگ روبرو خواهند شد.

کارشناسان سازمان ملل همچنین نگرانی خود را درباره نقض فزاینده حقوق بشر اقلیت های موصل و سایر مناطق عراق از جمله نینوا و منطقه سینجار این کشور اعلام کردند؛ ایزساک در این باره گفت که اطلاعات معتبر نشان می دهد که اقلیت های مذهبی هدف گرفته شده اند و اعضای آنها توسط گروه های افراط گرا، ربوده و کشته می شوند و یا اموال آنها مصادره می شود.

این کارشناس حقوق بشر سازمان ملل گفت که به اعضای گروه اقلیت های موصل اولتیماتوم داده شده است که تا تاریخ 19 جولای مالیات خود را بپردازند و شهر را ترک کنند و در غیر این صورت اعدام خواهند شد؛ در این بین، برخی گزارش های معتبر حاکی از آن است که برخی افراد کردهای شباک و یزیدی که از پذیرش این دستور ممانعت کرده اند، دادگاهی شده و قرار است اعدام شوند.

علاوه بر این، «چالوکا بیانی» گزارشگر ویژه حقوق آوارگان داخلی سازمان ملل نیز تاکید کرد که درگیری های جاری در عراق حدود 1.2 میلیون نفر را آواره کرده است که اکثریت آنها را اعضای اقلیت ها تشکیل می دهند.

بیانی اعلام کرد که این آوارگی عظیم در حال تبدیل شدن به یک بحران انسانی است و تاریخ نشان داده است که جوامع اقلیت ها در برابر آوارگی، آسیب پذیرتر هستند و بنابراین، حفاظت ویژه از این گروه ها و سایر آوارگان داخلی عراق در شرایط فعلی حیاتی است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل تاکید کردند که داعش و گروه‌های مسلح وابسته به آن باید کاملا از قوانین انسان دوستانه بین المللی پیروی از غیرنظامیان تحت کنترل خود حفاظت کنند.

این دو کارشناس همچنین از مسئولان ارتکاب جرایم ضد بشری خواستند تا پاسخگو باشند و از دولت عراق و جامعه بین الملل نیز درخواست کردند تا نهایت تلاش خود را برای حفاظت از غیرنظامیان و اقلیت های آسیب پذیر عراق عملی کنند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان