تشکیل جبهه فرهنگی مهمترین مولفه نگرش امام خامنه‌ای به فرهنگ است

تشکیل جبهه فرهنگی مهمترین مولفه نگرش امام خامنه‌ای به فرهنگ است

خبرگزاری تسنیم: رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: این که مقام معظم رهبری در جلسات معرفتی سال ۵۳، خدا را هم‌جبهه مؤمنان معرفی کرده‌اند، این نشان‌دهنده نگاه جبهه‌ای ایشان حتی قبل از پیروزی انقلاب است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام علی غلامی شب گذشته در سلسله جلسات بازخوانی اندیشه‌های امام خامنه‌ای که در حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای مشهد برگزار می‌شود، اظهار کرد: برای ایمان اسلامی حدی وجود ندارد و انسان می‌تواند براساس ظرفیتش در این مسیر تعالی یابد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی افزود: پس از ایمان آوردن، معارف الهی به همراه عمل به دستورات الهی و بندگی پروردگار، زمینه گسترش و تعمیق ایمان را در انسان به وجود می‌آورد و به تدریج آثار ایمان هم در وجود وی توسعه می‌یابد تا جایی که ملکوت آسمان‌ها و زمین برای انسان قابل درک می‌شود.

غلامی گفت: طبق آیه 75 سوره مبارکه ابراهیم، ملکوت آسمان‌ها و زمین به حضرت ابراهیم نشان داده شد تا به یقین برسد، در اینجا منظور از یقین، فقط یقین علمی نیست بلکه گره خوردن یقین با قلب است اما بدیهی است هرچه علم و معرفت انسان عمیق‌تر شود، به مرتبه بالا‌تری از ایمان دست می‌یابد.

وی در ادامه تبیین اندیشه‌ امام خامنه‌ای در موضوع ایمان خاطرنشان کرد: یقین بر اساس روایات دارای سه مرتبه "علم‌الیقین"، "عین‌الیقین" و "حق‌الیقین" است که دست‌یابی به مرتبه علم‌الیقین برای عموم میسور است اما دسترسی به مراتب بعدی مجاهدت زیادی لازم دارد ئ در مرحله حق‌الیقین کار به جایی می‌رسد که حجاب‌ها از برابر چشم انسان برداشته‌ می‌شود البته در اینجا منظور درک قلبی است نه چشم سر.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی تأکید کرد: به بیان مقام معظم رهبری، ایمان باید محققانه و از روی آگاهی و بصیرت باشد و ایمانی که قبل از آن آگاهی نباشد مدنظر ما نیست و ارزشی ندارد.

غلامی افزود: عبادت وجوه متعددی دارد و صرفاً نماز و روزه و حج و ذکر نیست، یک وجه مهم آن عمل صالح است که اگر اعمال ما به قصد قربت انجام شود، عبادت محسوب می‌شود لذا خداوند در قرآن غالباً ایمان را در کنار عمل صالح  مطرح کرده است.

وی با اشاره به این که قرآن فقط به بیان کلی عمل صالح اکتفا نکرده و برای آن مصادیقی ذکر کرده، اظهار کرد: انفاق از مال به فقیران، سائلان، در راه ماندگان و...، وفای به عهد، جهاد به وسیله مال و جان و... از مصادیق بارز عمل صالح هستند که در قرآن به آنها اشاره شده است که انسان با انجام این اعمال می‌تواند از غفران الهی بهره ببرد و در پی آن وارد بهشت شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی با "خواندن بخشی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" امام خامنه‌ای افزود: مقام معظم رهبری، هدایت، نور، اطمینان و ثمربخش بودن را به عنوان آثار چهارگانه ایمان معرفی می‌کنند و در ترجمه آیه‌ "الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور" می‌فرمایند خداوند سرپرست و هم‌جبهه مؤمنان است و آن‌ها را از ظلمات جهل و غرور و ... می‌رهاند و به نور می‌رساند.

غلامی تأکید کرد: این که مقام معظم رهبری در جلسات معرفتی سال 53، خدا را هم‌جبهه مؤمنان معرفی کرده‌اند، این نشان‌دهنده نگاه جبهه‌ای ایشان حتی قبل از پیروزی انقلاب است و این نگاه ایشان امروز در حوزه مسائل فرهنگی دیده می‌شود که اعتقاد به جبهه فرهنگی دارند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon