نام اعضای گروه «اردشیر کامکار» را به خاطر بسپارید

نام اعضای گروه «اردشیر کامکار» را به خاطر بسپارید

خبرگزاری تسنیم: در گروه «اردشیر کامکار» انتخاب خوانندگان و نوازندگان با درایت و آگاهی انجام شده و اجراهای این گروه می‌تواند نوید بخش روزهای خوبی برای موسیقی ایرانی و موسیقی مقامی باشد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گروه «اردشیر کامکار» تازه‌ترین اجرای خود را در تالاروحدت به روی صحنه برد. این گروه شباهت‌های بسیاری با گروه «کامکار‌ها» دارد اما از این گروه مجزا است. نخستین شباهت از نام «کامکار» آغاز می‌شود که در این گروه جدید، چند نام «کامکار» دیده می‌شود؛ نیریز کامکار نوازنده تار و سیاوش کامکار نوازنده سنتور.

اردشیر کامکار نوازنده کمانچه و یکی از اعضای اصلی گروه «کامکار‌ها»، با گرد هم آوردن برخی از جوانان با استعداد موسیقی، گروه خود را تشکیل داده است. گروه اجراهای خود را از اردیبهشت سال جاری آغاز کرده‌اند. گروه اردشیر کامکار پس از چند اجرا در شهرستان‌ها، اکنون به تالار وحدت رسیده است.

در اجرای تالار وحدت، گروه «اردشیر کامکار» همچون گروه «کامکار‌ها» اجرای خود را به دو بخش موسیقی ایرانی و موسیقی مقامی اختصاص داد. در بخش نخست آوازهای ایرانی را وحید تاج می‌خواند و در بخش موسیقی مناطق زاگرس نشین، خوانندگی گروه را حشمت اله رجب‌زاده بر عهده دارد.

بخش نخست این کنسرت با تصنیف «زهی عشق» بر روی شعری از مولانا آغاز شد. سپس تکنوازی سنتور و باز هم تصنیف «جان عاشق» که شعرش از سروده‌های مولانا بود. کمانچه و آواز، قطعه «دیار متروک» و تصنیف «باز آمدم» با شهر مولانا در ادامه اجرا شد. تکنوازی عود و تصنیف «دل دیوانه» با شعری از جبار امیری قطعه‌های پایانی بخش نخست این کنسرت بودند.

آهنگسازی تصنیف‌های بخش نخست را اردشیر کامکار انجام داده بود. نگاهی به تصنیف‌های بخش نخست نشان از علاقه اردشیر کامکار به اشعار مولانا دارد. از میان چهار تصنیفی که در این بخش اجرا شد، سه تصنیف براساس سروده‌های مولانا بود.

چهره‌ای تازه در سنتور؛ مضراب‌های او را به خاطر بسپارید

شباهت دیگری که بین گروه «اردشیر کامکار» و «کامکار‌ها» وجود دارد، تکنوازی اعضای گروه در بخش‌های مختلف است.

سال‌ها پیش در یکی از کنسرت‌های گروه «کامکار‌ها» که خوانندگی آن را شهرام ناظری بر عهده داشت، یکی از بخش‌های تکنوازی به جوانی اختصاص داشت که سنتور می‌نواخت. این جوان بعد‌ها به عنوان پدیده‌ای در سنتورنوازی ایران شناخته شد. او کسی نبود مگر اردوان کامکار.

حال پس از گذشت چندین سال در کنسرت «اردشیر کامکار» جوانی تکنوازی سنتور می‌کند که نامش سیاوش کامکار است. تکنوازی او در این کنسرت نشان از ورود پدیده‌ای تازه در سنتورنوازی به موسیقی ایرانی دارد.

دیگر نوازنده‌های جوان این گروه نیز فرصت لازم برای تکنوازی را داشتند. اردشیر کامکار این فرصت را به همه این نوازندگان جوان داده بود تا هنر خود را علاوه بر گروه نوازی‌ها، در تکنوازی‌ها نیز ارائه کنند.

اردشیر کامکار پیش از اجرای این کنسرت گفته بود که هدفش از تشکیل این گروه دادن فرصت به جوان هاست. کامکار بر روی صحنه نیز اثبات کرد که جوانان با استعدادی را دور هم جمع کرده و از همه مهم‌تر فرصت لازم را به هر کدام از آن‌ها برای ارائه هنرشان می‌دهد.

حشمت‌اله رجب‌زاده؛ این نام را به خاطر بسپارید

اردشیر کامکار برای دو بخش این کنسرت خواننده‌هایی جوان را انتخاب کرده بود. بخش نخست وحید تاج و بخش دوم حشمت اله رجب‌زاده.

انتخاب رجب‌زاده نشان از شناخت اردشیر کامکار در زمینه استعدادهای موسیقی مناطق زاگرس نشین دارد. رجب‌زاده خواننده‌ای با استعداد است که تاکنون به قدر استعداد و توانایی‌هایش شناخته نشده است. بسیاری از حاضران در تالار وحدت که برای دیدن کنسرت گروه «اردشیر کامکار» آمده بودند، از بخش دوم این کنسرت و صدای رجب‌زاده استقبال زیادی کردند.

رجب‌زاده در این اجرا قطعه‌هایی را به زبان کردی و لکی و با گویش‌های لری و بختیاری خواند.

مقام عزیز بیگی (عزیز بگی)، قدم خیر (لری)، سیت بیارم، چهارنوازی تار، رباب و آواز بختیاری، آسمون ابری (بختیاری)، دایه گیان (کردی) و امشو باران دباره (کردی) با تنظیم‌هایی از اردشیر کامکار قطعه‌های بخش دوم این کنسرت بودند.

در این بخش آوازهای رجب‌زاده قابل توجه بود. او نخستین آواز را در مقام عزیز بیگی و با همراهی کمانچه اردشیر کامکار خواند. در بخش دیگری از این کنسرت چهارنوازی تار و رباب با آوازی بختیاری همراه شد. سه نوازنده تار و یک نوازنده رباب قطعه‌ای را نواختند که در نوع خود منحصر به فرد و جذاب بود. این قطعه با آواز رجب‌زاده همراه بود.

شاید یکی از مهم‌ترین نقاط قوت گروه «اردشیر کامکار» نسبت به گروه «کامکار‌ها» خواننده‌هایش بود. متاسفانه گروه کامکار در سال‌های گذشته با خواننده‌های مطرح همکاری نداشته و خواننده‌ی جوان خاصی را نیز در کنار خود ندیده است. اما در گروه «اردشیر کامکار» انتخاب خواننده با درایت و آگهی انجام شده و اجراهای این گروه می‌تواند روزهای خوبی را برای موسیقی ایرانی و به خصوص موسیقی مقامی مناطق زاگرس نشین در پی داشته باشد.

وحید تاج خواننده‌‌ای جوان است که در موسیقی ایرانی روزهای خوبی در انتظارش است. همچنین حشمت‌اله رجب‌زاده خواننده‌ای است که اگر به جایگاه واقعی خود در هنر ایران برسد؛ نامش در میان خواننده‌های موسیقی کشورمان خواهد درخشید. بهتر است علاقه‌مندان به موسیقی از همین امروز نام حشمت‌اله رجب‌زاده را به خاطر بسپارند، چرا که در آینده از این خواننده بیشتر خواهند شنید.

کنسرت گروه «اردشیر کامکار» مهمانان ویژه‌ای داشت. علی مرادخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدن این کنسرت آمده بود و در میان دو بخش اجرا نیز به پشت صحنه رفت و با اعضای گروه دیدار کرد.

همچنین هوشنگ، پشنگ، بیژن و اردوان کامکار نیز به نظاره اجرای گروه برادر خود نشستند. علی اکبر شکارچی و داوود گنجه‌ای نیز به دیدن این کنسرت آمده بودند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران