مسکن بعد از ماه رمضان گران می شود یا ارزان؟


مسکن بعد از ماه رمضان گران می شود یا ارزان؟

خبرگزاری تسنیم: مرداد ماه هم از راه رسید و تنور بازار نقل و انتقالات مسکن همچنان در تابستان داغ است. این در حالی است که قیمت مسکن به‌عنوان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده نرخ اجاره‌بها حدود یکسالی است

 به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم،مرداد ماه هم از راه رسید و تنور بازار نقل و انتقالات مسکن همچنان در تابستان داغ است. این در حالی است که  قیمت مسکن به‌عنوان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده نرخ اجاره‌بها حدود یکسالی است که تغییر چندانی نداشته و این بخش در یک رکود غیر تورمی به سر می‌برد.


به این ترتیب می توان گفت به طور کلی، بازار مسکن در حال حاضر در رکود به سر می برد و این در حالی است که قرار است تا اواسط مرداد ماه برنامه توسعه پروژه‌های عمرانی و ابلاغ بودجه آنها اعلام شود؛ بدین ترتیب با توجه به این‌که بازار مسکن در بطن خود به سمت افزایش پیش می رود اگر نقدینگی به مردم بازگردد بازار جهش قیمت را تجربه خواهد کرد که پیش بینی می‌شود آغاز این روند تا سه ماه آینده اتفاق بیفتد.

بیت الله ستاریان - کارشناس اقتصاد مسکن - درباره رکود به وجود آمده در بازار مسکن در ماه مبارک رمضان گفته: به طور معمول از 10 روز قبل از آغاز ماه رمضان و 10 روز بعد از پایان، آمارها در طول سال‌های اخیر حاکی از آن بوده که توقف معاملات دراین بخش اتفاق می افتد.
وی خاطر نشان کرد: روزه‌دار بودن مردم، افت میزان کارها و کاهش گردش مالی در اقتصاد می‌تواند از دلایل این توقف به شمار بیاید.

ستاریان با بیان این‌که عامل دیگر در زمینه توقف معاملات و رکود در بازار مسکن، مشخص نبودن سیاست‌های دولت است، تصریح کرده:‌ دولت همچنان به طور واضح و مشخص اعلام نکرده که چگونه می خواهد مسیر بازار را تعیین کند و هنوز مشخص نیست و بنا بر سیاست‌های انقباضی عمل می‌کند یا در نظر دارد انبساط و توسعه را در بازار ایجاد کند.

این کارشناس اقتصاد مسکن تاکید کرده: تردید به وجود آمده در بازار به دلیل مشخص نشدن تکلیف سیاست‌ها از سوی دولت است؛ به طوری که پتانسیل رونق و حرکت در بازار وجود دارد ولی از سوی تردید بزرگی که در بازار بوجود آمده رونق کمی کند شده است.

این سخنان در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام آخرین وضعیت بازار مسکن، از کاهش قیمت مسکن در ماه مبارک رمضان خبر داده و گفته: ممکن است در ماه‌های آینده بازار با تحرک بیشتری روبرو شود اما معتقدم که تغییر قیمت‌ها در بخش مسکن، بیش از تورم سالیانه نخواهد بود.

حامد مظاهریان در خصوص وضعیت کنونی بازار مسکن، تاکید کرده: تعداد مبایعه نامه‌ها در ماه جاری نسبت به ماه قبل حدود 25 درصد کاهش یافته که نشاندهنده تاثیر ماه مبارک رمضان بر معاملات بازار مسکن است.

وی با بیان اینکه مردم جابه جایی‌ها را به ماه‌های بعد موکول کرده اند، گفته: پیش بینی می‌شود که در مرداد و شهریور با افزایش مراجعه متقاضیان برای خرید مسکن، کاهش تعداد مبایعه نامه‌ها جبران شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت مسکن هم در یک ماه اخیر با کاهش 1.3 درصدی روبرو بوده است، افزوده: ممکن است در ماه‌های آینده بازار با تحرک بیشتری روبرو شود اما بازهم معتقدم که تغییر قیمت‌ها در بخش مسکن، بیش از تورم سالیانه نخواهد بود.

هر چند که رشد نرخ تورم در ماه های اخیر توسط دولتی ها کنترل شده است اما در هر حال هنوز هم تورم 30 درصدی برای بسیاری از خانوارهای ایرانی چیزی جز فشار اقتصادی به همراه ندارد و با توجه به سخنان کارشناسان حوزه مسکن به زودی باز هم باید شاهد گران تر شدن نرخ مسکنی خواهیم بود که همین امروز هم دستیابی به آن برای بسیاری رویاست.

در هر حال، هر چند این افزایش قیمت ها اندک باشد اما باز هم روی مردم تاثیر گذار است و باید منتظر ماند و دید بالاخره دولتی ها چگونه بازار مسکن را مدیریت خواهند کرد.
منبع:شفاف
انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.
 
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon