سقف قرارداها چکه می‌کند


سقف قرارداها چکه می‌کند

خبرگزاری تسنیم: پیش‌تر سازمان لیگ، باشگاه‌های لیگ برتری را موظف کرد برای بازیکنانش سقف قرارداد تعیین کند و رقم پیش‌پا‌افتاده ۳۰۰میلیون‌تومان را برای سقف در نظر گرفتند.

به گزارش گروه "رسانه‌های دیگر" خبرگزاری تسنیم، «سقف بودجه» نه «سقف قرارداد»؛ کار، هرچه که بود نیاز به سقف داشت. پیش‌تر سازمان لیگ، باشگاه‌های لیگ برتری را موظف کرد برای بازیکنانش سقف قرارداد تعیین کند و رقم پیش‌پا‌افتاده 300میلیون‌تومان را برای سقف در نظر گرفتند. با وجود اینکه از همان ابتدا مشخص بود این سقف برای بسیاری از تیم‌ها و بازیکنانش کوتاه‌تر از چیزی است که باید باشد ولی مرغ سازمان لیگ بیش از اندازه، روی یک پایش ایستاد تا راه‌های «میانبر»، سنت تقلب را بیش‌از‌پیش در فوتبال باز کند و هرکس به طریقی به منزل مورد نظر برسد: یکی با بستن قراردادهای صوری و دیگری با ذکر عنوان دادن پاداش‌های کلان. سقف 300میلیونی به یک‌میلیاردتومان رسید تا مهری بر بیهوده‌بودن این سقف، خورده شود.


سقف دوم اما جدیدتر است: «سقف بودجه». این سقف که به‌تازگی و از این فصل بر سر باشگاه‌های فوتبال و بازیکنان آن گسترده شده قانون را کمی شفاف‌تر کرده است؛ اینکه باشگاه‌ها تا جایی مشخص و معین می‌توانند برای خریدن بازیکن ولخرجی کنند. قانون صراحتا اعلام کرده تیم‌های لیگ برتری بیش از 15میلیاردتومان اجازه خرج‌کردن ندارند هرچند برای تیم‌هایی که مجوز صعود به لیگ قهرمانان آسیا را گرفته‌اند این رقم، سه‌میلیاردتومان بیشتر می‌شود و به 18میلیاردتومان می‌رسد.  با ابلاغ این دستور جدید به باشگاه‌ها، حالا مدیران عامل حاضر در لیگ برتر موظفند رقم قرارداد بازیکنان را منتشر کنند تا مشخص شود چه تیم‌هایی سقف را رعایت کرده‌اند.


شگفتی پشت شگفتی


مطابق با انتظار، تیم‌های استقلال و پرسپولیس در زمره اولین تیم‌هایی بودند که رقم قرارداد بازیکنانشان را منتشر و همه را شگفت‌زده کردند؛ شگفت‌زده به این دلیل که «میلیاردرها» به یکباره فهرست خود را با قوانین جدید مطابقت داده‌اند و از آن عدول نکرده‌اند؛ البته به ظاهر! در فهرستی که باشگاه استقلال منتشر کرده فقط چهار بازیکن میلیاردی حضور دارند که آنها هم ملی‌پوشان «آبی‌ها» هستند. یک میلیارد تومان برای بعضی از این چهره‌ها از آنجا عجیب است که خسرو حیدری سال قبل یک‌میلیاردوششصدمیلیون‌تومان با استقلال قرارداد بسته بوده است؛ همین‌طور رقم قراردادهای امیرحسین صادقی و هاشم بیک‌زاده به ترتیب یک‌میلیاردوصدمیلیون و یک‌میلیاردتومان بوده است. اما جالب‌تر و مهم‌تر از همه مبلغ قرارداد آندرانیک تیموریان است؛ بازیکنی که بدون تردید یکی از سه بازیکن برتر لیگ گذشته بود، سال پیش دومیلیاردو350میلیون‌تومان طبق فهرست اعلامی استقلال با این باشگاه قرارداد داشته و کمی باور این موضوع سخت است که این بازیکن برای فصل جدید یک‌میلیاردو350‌میلیون‌تومان به آبی‌پوشان تخفیف داده باشد! بازیکنان ملی‌پوش استقلال در شرایطی بعضا تخفیف نجومی داده‌اند که بعد از جام‌جهانی گفته بودند از استقلال جدا می‌شوند و دلیل آنها هم اختلاف‌نظر مالی با بهرام افشارزاده عنوان شد. اما نکته جالب‌توجه‌تر فهرست باشگاه استقلال است، اینکه در آن خبری از قرارداد کادر فنی نیست؛ امیرقلعه‌نویی که سال پیش یک‌میلیاردو300‌میلیون‌تومان گرفته به‌همراه دیگر اعضای کادر فنی‌اش که تعدادشان قابل‌توجه است کمی بیش از سه‌میلیاردتومان خرج روی دست باشگاه گذاشتند و فعلا رقم قراردادشان منتشر نشده است. با توجه به اینکه در فهرست منتشرشده، استقلالی‌ها تا همین‌جا 14میلیاردتومان خرج کرده‌اند با اعمال رقم قرارداد کادر فنی استقلال، این رقم قطعا بیش از 15میلیاردتومان خواهد شد؛ مگر اینکه اهالی فوتبال دوباره با شگفتی خارق‌العاده‌ای مواجه شوند!


«سرخ‌ها» میلیاردی ندارند!


فهرست پرسپولیس هم کم نکته اعجاب‌آور ندارد؛ در پرسپولیس هیچ بازیکن میلیاردی‌ای وجود ندارد و محسن بنگر، رضا حقیقی و پیام صادقیان با 950میلیون‌تومان، گران‌ترین بازیکنان پرسپولیس هستند؛ اما مهم‌ترین نکته در این فهرست، مبلغ خیره‌کننده قرارداد علی دایی است. او با دومیلیاردوصدمیلیون‌تومان اختلاف فاحشی با گران‌ترین ستاره‌های تیم خود دارد و به نظر می‌رسد واقعی‌ترین رقم این فهرست منتشرشده هم باشد. دایی فصل قبل یک‌میلیاردو750میلیون‌تومان با محمد رویانیان قرارداد بست که در این فصل 350میلیون‌تومان رقم قرارداد خود را افزایش داده است ولی کادر فنی او هرکدام 10میلیون‌تومان مبلغ خود را کم کرده‌اند.  با توجه به تناقض‌های به‌وجود‌آمده، دوباره اذهان عمومی انتشار چنین رقم‌هایی را به دور از واقعیت می‌دانند؛ نگرانی‌ها هم از شیوه‌ای است که دو مدیرعامل سابق سرخابی‌ها آن را به وجود آوردند و به اشکال دیگر مانند دادن ویلا، خانه و خودرو، کسری رقم واقعی با رقم منتشرشده را جبران کرده‌اند.

منبع: شرق
انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon