لزوم بازنگری در سیاست‌های فرهنگی کشور

لزوم بازنگری در سیاست‌های فرهنگی کشور

خبرگزاری تسنیم: منوچهر محمدی گفت: ایران بعد از انقلاب ۵۷، اندیشه‌ها، آرمان‌ها و افق‌هایی را در سطح منطقه و جهان مطرح کرد که مردم سالاری دینی نمونه‌ای از آن‌ها است. از این رو ایران برای اجرای آن‌ها نیز باید هزینه‌هایی بپردازد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی «هفت» در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان میزبان سعید سهیلی و اندیشه فولادوند، دو نفر از عوامل فیلم در حال اکران «کلاشینکف» و منوچهر محمدی، پرویز شیخ طادی و محمد خزائی بود که به بررسی نقش سینما در بیان مظلومیت‌های مسلمانان پرداختند.

گبرلو در برنامه این هفته «هفت» با اشاره به جمعه پایانی ماه رمضان و روز جهانی قدس و فجایع و اتفاقات اخیر در غزه گفت: این روز‌ها‌‌ همان طور که مردم ایران ظلم و بی‌عدالتی علیه وحشی‌گری را فریاد می‌زنند، هنرمندان ایرانی هم در صحنه آمدند و پیوند خودشون را با هویت و عقیده این سرزمین به نمایش گذاردند چرا که سینمای ایران همیشه با مردم بوده است. سینما و سینماگر ایرانی نزد مردم جایگاه والایی دارند.

وی افزود: هنرمند ایرانی فرزند همین ملت است و به همین خاطر است که همیشه پیوند سینماگر ایرانی با باورهای این ملت بهترین نتایج را برای سینمای نجیب ایران رقم زده است.

گبرلو گفت: امیدواریم روزی زبان مشترکی به نام سینما به فریاد این ملت بدل شود و دنیا بتواند بغض‌های ملتی که از رویا، آرمان، عدالت و اصالت سخن می‌گوید را فریاد کند. برای رسیدن به این هدف باید کمک کرد تا سینمای ما ابتدا بتواند با قدرت تاثیرگذاری حداکثری بر مردم جامعه خود جای هر رسانه مهاجم دیگری را بگیرد.

سردبیر برنامه «هفت» اضافه کرد: سینمای ایران می‌تواند با ارزش گذاری بر باورهای عمومی مردم بیش از پیش به درون خانواده‌های ایرانی نفوذ کند و به جای سرک کشیدن در سفارشات فرهنگی دیگران، به ریشه‌ها و باورهای خود رجوع کند تا پرده نقره‌ای به واسطه‌ای برای‌‌ رها شدن نسل‌های مختلف از خود بیگانگی و رسیدن به این نگاه آرمانی تبدیل شود.

«از هفت تا هفت»یکی از بخش‌های برنامه «هفت» شب گذشته بود که مطابق روال برنامه‌های پیشین این مجله تصویری به رویداد‌های سینمایی ایران در طول هفته‌ای که گذشت پرداخت و از اقدام بنیاد فارابی برای اکران فیلم‌های خاطره انگیز کودکان در سینماهای ایران تا اکران چند فیلم‌ ایرانی در جشنواره‌های مختلف خارجی خبر داد.

بخش گفتگوی برنامه «هفت» به فیلم در حال اکران «کلاشینکف» اختصاص داشت که با حضور سعید سهیلی، کارگردان، نویسنده و تهیه کننده این اثر و اندیشه فولادوند بازیگر این فیلم برگزار شد.

سهیلی: فیلم خوب زیاد داریم اما به درد سینما نمی‌خورند

سعید سهیلی در این گفت‎وگو پیش از هر سخنی، صحبت خود را با نفرین و اظهار تاسف برای عاملان فجایع خونین غزه و دعا برای رهایی مردم مظلوم و بازگشت آرامش به غزه آغاز کرد و در ادامه در توضیح عدالت خواهی و نمود آن در فیلم‌های خود گفت: به دلایل مختلفی فیلم سازی را ادامه می‌دهم. دو نمونه از این دلایل را می‌توان در شاد کردن مردم و بیان عدالت خلاصه کرد. دو فیلم اخیر من «گشت ارشاد» و «کلاشینکف» هم دارای هسته و هم پوسته است. هر دو آن‌ها هسته‌های تلخی دارند. اما آنچه که مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند و بدان می‌خندند پوسته آن است. مردم به این پوسته و شاد بودن احتیاج دارند.

وی همچنین گفت: ما می‌توانیم طنز تلخ نشان دهیم اما موظفیم که مردم را عصبانی نکنیم. حتی کسانی که فیلم کمدی می‌سازند نیز دغدغه مردم را دارند. اگرچه که در این میان فیلمسازانی وجود دارند که شهرت و پول برایشان در اولویت باشد اما اکثریت فیلمسازان ما دردشان، درد مردم است.

کارگردان فیلم «گشت ارشاد» خاطرنشان کرد: خیلی از فیلم‌های حال حاضر، فیلم‌های خوبی هستند اما سینمایی نیستند و برای ذات، استاندارد و مدیوم سینما مناسب نیستند. سینما قهرمان، ضد قهرمان، خوب، بد، زشت، اوج و حضیض، گره و پایان و از همه مهم‌تر قصه می‌خواهد. اما بسیاری از فیلم‌های موجود تنها فیلم‌های خوبی هستند که می‌توان آنها را در خانه دید و این موضوع نیز سبب می‌شود از سینما دور شویم.

سهیلی گفت: زیبا فیلم ساختن و اینکه برای دل خود فیلم بسازیم ایرادی ندارد اما زمانی که فیلمی روی پرده سینما به اکران در می‌آید مردم خیلی چیز‌ها را از آن طلب می‌کنند. مردم هم حرف خوب می‌خواهند و هم اینکه حرف‌ها خوب گفته شود.

وی در ادامه درخصوص اینکه آیا فیلم «کلاشینکف» توانسته به مواردی که ذکر می‌شود عمل کند گفت: «کلاشینکف» به خوبی با بیننده ارتباط برقرار می‌کند؛ به گونه‌ای که مخاطب در جایی از ضد قهرمان می‌ترسد و در جایی دیگر با قهرمان همراه می‌شود. با همه این موارد به این نتیجه می‌رسیم که می‌تواند تماشاگر را به سالن بکشاند و در سالن نگه دارد و از سالن سینما بدرقه کند.

این کارگردان سینما در ادامه در بیان مشکلاتی که در سر راه فیلم قبلی خود، «گشت ارشاد» وجود داشت، گفت: کسانی که سنگ در جلوی راه این فیلم انداختند یک هدف بیشتر نداشتند و آن ساخت فیلم خنثی و یا ادامه ندادن من در مسیر فیلمسازی بود که برای برآورده نشدن هدف آن‌ها شروع به ساخت فیلم «کلاشینکف» کردم.

سهیلی در پایان درپاسخ به این نکته که اگرچه مخاطبان با فیلم‌های وی ارتباط برقرار کرده‌اند اما درجشنواره‌ها صاحب جوایز چندی نشده است، گفت: به نظر می‌رسد که سلیقه‌هایمان با بخش داوری هماهنگ نیست. من به عنوان یک فیلمساز به سمت مردم غش می‌کنم اما گفته‌های منتقدان نیز برای فیلم‌های بعدی یک کارگردان بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر حال در سینما با توجه به اینکه که معمولا خود سرمایه گذار و تهیه کننده کار‌هایم بوده‌ام، سعی کرده‌ام کم فروشی نکنم و برای فیلمنامه وقت می‌گذارم. تعدد لوکیشن از اهمیت زیادی برای من برخوردار است.

فولادوند: روایت بی‌عدالتی طبقه فرودست در «کلاشینکف»

اندیشه فولادوند از دیگرمهمانان بخش گفت‌وگو شب گذشته «هفت» بود که در توضیح همکاری خود با فیلم «کلاشینکف» گفت: این فیلم و فیلمنامه آن برای من خیلی راضی کننده بود. اگرچه هنگامی که فیلمنامه این اثر به دستم رسید در تدارک سفر بودم و گمان کردم که سومین همکاری با سعید سهیلی را از دست می‌دهم اما پس از سفر ماجرا ادامه پیدا کرد و توانستم به گروه بپیوندم.

وی در خصوص ساخت فیلم‌هایی چون «کلاشینکف» گفت: در ساخت فیلم‌ها اینکه حقیقت و واقعیت را با چه نگاهی توصیف کنیم، مهم است. اسلحه در ذات خود طعم شیرینی ندارد اما در این فیلم در دست طبقه اجتماعی خاصی است که نه قدرت دارد و نه نفوذ اجتماعی؛ این موضوع روایتگر بی‌عدالتی‌های بی‌شماری است که در طبقه فرودست دیده می‌شود.

فولادوند درباره علل ارتباط برقرار کردن مردم با اثر یک فیلمساز گفت: به صرف اینکه یک هنرمند سینما درد اجتماعی دارد، مردم با فیلمش ارتباط برقرار نمی‌کنند. قوانین فیلمسازی هم در این میان از اهمیت برخوردار است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک اثر اجتماعی در جوامعی شبیه ایران به برنامه‌های زیادی بستگی دارد. چرا ما در سینماهای خود به ساخت فیلم‌های کوچک، کم هزینه و مسئله‌پرداز که تعریف دیگری از بدون قصه است گرایش پیدا کرده‌ایم؟ این نیز دلایل مختلفی دارد که ریشه در مسائل اقتصادی مربوط به 9 سال قبل است. اگرچه که می‌توان گفت مشکل اقتصادی بی‌تاثیر نیست و سلیقه را در طول زمان شکل می‌دهد اما یک نوع مد هنری بعد از موفقیت چند فیلم ایرانی در سطح جهان، شکل گرفت که نوع خاصی از مسئله سازی را در ایران مد کرد و بیشترین نمونه‌های آن را در جشنواره گذشته فجر دیدیم.

محمدی: باید در سیاست‌های فرهنگی کشور بازنگری کرد

اما میزگرد شب گذشته «هفت» به عنوان آخرین بخش این برنامه به نقش سینما در بیان مظلومیت مسلمانان و خلق آثاری در نمایش آن اختصاص داشت که با حضور منوچهر محمدی، تهیه کننده، پرویز شیخ طادی، کارگردان سینما و محمد خزائی، دبیر جشنواره مقاومت و تهیه کننده برگزار شد.

منوچهر محمدی در این میزگرد با بیان اینکه موضوع بحث خوبی مطرح شده است که کمک می‌کند تا بازنگری در سیاست‌های فرهنگی کشور داشته باشیم گفت:  ایران بعد از انقلاب 57، اندیشه‌ها، آرمان‌ها و افق‌هایی را در سطح منطقه و جهان مطرح کرد که مردم سالاری دینی نمونه‌ای از آن‌ها است. از این رو ایران برای اجرای آن‌ها نیز باید هزینه‌هایی بپردازد.

وی ادامه داد: همپای بخش نظامی در ایران، تعریفی برای استراتژی فرهنگی وجود دارد؛ با این عنوان که کشور ایران در منطقه مزیت نسبی فرهنگی و تمدنی دارد؛ بدین معنا که وقتی پیشینه تاریخی اصیلی داریم و سینمایی که در حد و اندازه کنونی در ایران به فعالیت می‌پردازد. پس با این تفاسیر بحث درباره مسئله فلسطین فرا‌تر می‌رود بر این محور که آیا فکر کرده‌ایم در برنامه ریزی کلان در منطقه خود از شبه جزیره هند مخاطب داشته باشیم؟

شیخ‌طادی: دچار سرگردانی فرهنگی در کشورهستیم

پرویز شیخ طادی از دیگر مهمانان میزگرد «هفت»، در بیان نقطه نظرات خود پیرامون بحث مطرح شده گفت: رفتار آمریکا به گونه‌ای شده است که در هر گوشه و کناری پایگاهی برقرار می‌سازد بدون آنکه مرزهای آن مشخص باشد. مسئله‌ای که در دو تا سه دهه اخیر با آن مواجه بوده‌ایم حرکت‌های چریکی بوده است. در عرصه فرهنگی نیز سرگردانی وجود دارد که هنرمندان در این سرگردانی و دیپلماسی فرهنگی نمی‌توانند کاری را انجام دهند چون ابزار‌های تصمیم گیری در دست آن‌ها نیست.

خزائی: وقوع سونامی اسلامی در دنیا

محمد خزائی نیز در ادامه گفت: باید پیش از هر چیز به این مسئله پرداخته شود که چرا یکسره فیلم‌هایی علیه اسلام ساخته می‌شود و موجی از اسلام ستیزی رخ داده است. باید توجه داشت که بعد از 1990 و پایان جنگ سرد برنامه ریزی‌ها در جهت تولید فیلم علیه اسلام بود، چرا که معتقد بودند سونامی اسلامی در حال رخ دادن است. بنابراین اگر ما نگاهی بیندازیم می‌بینیم که بمباران اطلاعاتی که در عرصه سینما در حال روی دادن است بیشتر در حال تاثیر گذاری است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران