مردم برای فرزندآوری باید سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت را لمس کنند

مردم برای فرزندآوری باید سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت را لمس کنند

خبرگزاری تسنیم: رئیس کارگروه پژوهشی انجمن مددکاران ایران گفت: شعار و تبلیغات نمی‌تواند تنها عامل افزایش جمعیت باشد بلکه مردم باید سیاست‌های تشویقی افزایش جمعیت را لمس کنند.

مهدی سروی‌همپا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه اجرایی‌ شدن سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور اظهار داشت: از سال 60 تا 67 انبوهی از جمعیت در ایران ایجاد شد اما همان جمعیت ادامه پیدا نکرد یعنی در سال 67 تا 69 افزایش جمعیت در کشور فروکش کرد و سیاستمداران سیاست کنترل جمعیت را در پیش گرفتند چون توان پاسخ‌گویی به نیازهای جمعیت جوان را نداشتیم.

وی اضافه کرد: تبلیغات "فرزند کم‌تر، زندگی بهتر" در همین وقت اعلام شد که کاملاً هم جا افتاد و مردم هم همراه شدند چون از لحاظ‌های مختلف خانواده در افزایش جمعیت تحت فشار قرار می‌گیرد، آن روز این سیاست اجرا شد اما امروزه می‌بینیم جمعیت به‌سمت کهنسالی می‌رود و چون کاهش جمعیت داشتیم و زاد و ولد کنترل شده است و همان جمعیت نوجوان آن روز امروز در بازار کار است، حال همین می‌خواهد در آینده‌ای نزدیک وارد سالمندی شود.

سروی همپا با بیان این‌که سیاست افزایش جمعیت درست اما روش اجرای آن غلط است، تصریح کرد: یعنی روش اجرای ما روش یک‌دفعه‌ای و ضرب‌الاجلی است که این راهکار نیست و این‌که در بحث افزایش جمعیت اعلام شود که پزشکان جراحی‌کننده را جریمه می‌کنیم و قرص‌ها و ابزارهای ضدبارداری را جمع‌آوری کنیم موجب می‌شود مردم، مخصوصاً زوجین در مقابل این موضوع گارد ‌گیرند.

رئیس کارگروه پژوهشی انجمن مددکاران ایران در ادامه با تشریح این‌که چرا این گارد منفی ایجاد می‌شود، یادآور شد: مردم در رابطه با مسائل فرهنگی سیستم زور و اجبار و یک‌دفعه‌ای عمل‌کردن را نمی‌پذیرند، شما نمی‌توانید یک مسئله فرهنگی و آموزشی را با سیاست اجبار به مردم بقبولانید، البته به‌تازگی برخی موارد تشویقی هم‌آمده است لذا به نظر می‌رسد در وهله اول باید ببینیم کشورهایی مثل آلمان که جمعیت پیر دارند چه‌کار کردند؟

وی با بیان "سؤال من به‌عنوان مددکار اجتماعی این است که سیستم‌های تشویقی ما برای اینکه بخواهند مردم به فرزندآوری روی بیاورند، چیست؟" اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین‌ آیتم‌ها در این حوزه موضوع اقتصادی است، الآن حقوق وزارت کار که برای یک کارگر ساده در نظر گرفته شده است، یک‌چهارم هزینه‌های واقعی زندگی در کلان‌شهری مثل تهران است، همچنین هر فرزندی که به خانواده اضافه می‌شود 25 درصد به هزینه‌های خانواده در دوران کودکی و نوجوانی فرزند اضافه می‌کند، سؤال این است که آیا خانواده‌ای که فرزندی به دنیا می‌آورند این 25 درصد به حقوقشان اضافه می‌شود؟ برای فرزند دوم و سوم چه اتفاقی می‌افتد؟

سروی همپا افزود: از طرف دیگر افزایش جمعیت جوان را تشویق می‌کنیم در حالی که همین جمعیت جوان امروز  چند نفر بیکارند و چند درصد جوان تحصیل‌کرده پشت نوبت برای کار هستند؟ لذا نگرانی‌های کاهش جمعیت در آینده درست است اما نگرانی امروز را اگر برطرف نکنیم مردم به مااعتماد نمی‌کنند، الآن که سیستم تحصیلی کشور را برای همین جمعیت نمی‌توانیم رایگان کنیم آیا می‌توانیم برای آن جمعیتی که تشویق می‌کنیم سیستم رایگان تحصیلی داشته باشیم؟

رئیس کارگروه پژوهشی انجمن مددکاران ایران خاطرنشان کرد: راهکار اصلی برای حل این موضوع اجرای سیاست‌های تشویقی است و مردم باید سیستم تشویقی را لمس کنند، همین الآن برای یارانه فرزند چهارم و پنجم خانواده دفترچه بیمه و یارانه تعلق نمی‌گیرد، چطور می‌شود مردم را برای افزایش فرزندآوری تشویق کرد؟

انتهای پیام/*1

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon