اولین دیدار مالکی با جبوری/ تشکیل کمیته مشترک برای تصویب قوانین معطل مانده

اولین دیدار مالکی با جبوری/ تشکیل کمیته مشترک برای تصویب قوانین معطل مانده

خبرگزاری تسنیم: نوری المالکی نخست وزیر عراق با سلیم الجبوری برای اولین بار پس از تصدی پست ریاست پارلمان با وی دیدار کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه السومریه، نوری المالکی نخست وزیر عراق در داخل پارلمان با سلیم الجبوری رئیس مجلس دیدار کرد.

به گفته منابع عراقی اوضاع سیاسی و امنیتی کنونی و تسریع در تصویب قوانین محور دیدار نوری المالکی با سلیم الجبوری بوده است.این اولین دیدار نخست وزیری عراق با رئیس مجلس این کشور پس از تصدی پست ریاست پارلمان از سوی سلیم الجبوری است.

سلیم الجبوری در نشست خبری مشترک با نوری المالکی گفت: نوری المالکی برای عرض تبریک در مجلس حاضر شده است و درباره ضرورت تصویب قوانین معطل مانده از دوره سابق توافق شد.
وی افزود: در این نشست همچنین درباره همکاری میان قوه مقننه و مجریه و کنار گذاشتن اختلافات سابق و نیز بازداشت ریاض العضاض رئیس شورای استان بغداد رایزنی شد.‎

از سوی دیگر نوری المالکی نخست وزیر عراق اعلام کرد: در نشستی که با الجبوری داشتیم درباره تشکیل کمیته مشترک میان قوه مقننه و مجریه برای تصویب قوانین تصویب نشده دوره قبل که پارلمان قبلی به سبب مشکلات سیاسی نتوانست آنها را تصویب کند توافق شد.ماموریت مجلس کنونی تصویب بودجه است زیرا برای کمک به آوارگان این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است.‎

از سوی دیگر امین بکر نماینده عضو تشکل التغییر گفت: سرنوشت نخست وزیر و کابینه جدید در درجه اول به قانون اساسی که مدت زمان مشخص برای مامور کردن نخست وزیر از سوی رئیس جمهوری برای تشکیل دولت جدید بستگی دارد.هر نامزدی که برای پست نخست وزیری معرفی می شود اگر حقوق طیف های عراقی را به رسمیت نشناسد و درباره حل بحران کنونی از طریق راهکارهای توافقی تعهد ندهد، شانسی نخواد داشت.

وی افزود: شخصی که برای پست نخست وزیری معرفی می شود باید مقبول پارلمان واقع شود زیرا اگر رای کافی به دست نیاورد شکست خواهد خورد. رئیس جمهوری باید فردی را مامور تشکیل کابینه کند که از مقبولیت همه گروه های سیاسی برخوردار باشد.

بکر بیان کرد: ائتلاف همپیمانی به عنوان بزرگترین فراکسیون در داخل پارلمان عراق مسئول معرفی نامزد نخست وزیری است و فردی که مامور تشکیل کابینه می شود 30 روز برای معرفی کابینه فرصت دارد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت