سیاست‌های مالی آمریکا در افغانستان معقولانه نبود؛ میلیاردها دلار هدر رفت

سیاست‌های مالی آمریکا در افغانستان معقولانه نبود؛ میلیاردها دلار هدر رفت

خبرگزاری تسنیم: بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان بر این عقیده است که سیاست‌های مالی آمریکا در افغانستان معقولانه نبوده و همین موضوع باعث هدررفت میلیاردها دلار در این کشور شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بنا بر گزارش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان تا پایان ساری جاری میلادی، آمریکا هزینه‌ای را که در بازسازی افغانستان از سال 2001 کرده است از هزینه کل «طرح مارشال» فراتر می‌رود.

«طرح مارشال» طرحی است که آمریکا به‌منظور جلوگیری از نفوذ قدرت شوروی سابق پس از جنگ جهانی دوم به اروپا ارائه کرد که در آن آمریکا 13 میلیارد دلار طی 4 سال به اتحادیه اروپا کمک کرد.

«جان سپکو»، بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان، گفت: میزان هزینه‌ای که آمریکا از سال 2001 تا پایان سال جاری در افغانستان کرده است از هزینه کل «طرح مارشال» فراتر خواهد رفت.

سپکو از زمانی که به عنوان بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان انتخاب شد با یک تیم 200نفره از افراد نخبه به بررسی ارگان‌های آمریکایی برای شفاف‌سازی پول‌های جابه‌جا شده در این سازمان‌ها پرداخته است که فساد میان مقامات آمریکایی و افغانستانی را کاهش دهد.

بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان در مصاحبه‌ای اعلام کرد: بسیاری از پول‌های هزینه شده در افغانستان معقولانه بوده و بسیاری هم که حدود میلیاردها دلار بوده غیر معقولانه به مصرف رسیده است.

وی افزود:ما مدرسه ساختیم که خراب شد، کلینیک ساختیم که دکتری نیست که از آن استفاده کند، جاده ساختیم که از بین رفته است. ما پول زیادی را هزینه کردیم، بسیار سریع، در کشوری که بسیار کوچک است و چشم‌انداز خیلی روشنی هم ندارد.

سپکو ادامه داد: آمریکا 34.4 میلیون دلار صرف کشت سویا در افغانستان کرده است که بی‌خردی مقامات آمریکایی را نشان می‌دهد اما بازهم ادعا می‌کنند که ما هرچیزی را که برای مردم افغانستان خوب است می‌دانیم.

بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان اظهار داشت: مقامات آمریکایی معتقدند که ایده کشت سویا بسیار عالی بود اما ما با افغان‌ها صحبت نکردیم. آن‌ها هم کشت نکردند، دوست نداشتند، استفاده هم نکردند و در نهایت هم هیچ بازاری هم پیدا نکرد.

وی گفت: هراسی که امروز مطرح است این است که نیروهای بین‌المللی تا پایان سال 2016 از افغانستان خارج می‌شوند و چشم‌اندازی که آمریکا در این کشور پس از آن هزینه کند تیره‌تر می‌شود.

سپکو افزود: 20 میلیارد دلار صرف خط لوله افغانستان و 6 تا 8 میلیارد دلار برای اقدامات پیشگیرانه از وقوع سیل برای آینده افغاستان در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: اگر ما به‌طور ناگهانی بازسازی افغانستان را متوقف کنیم، این کشور را در معرض خطر بزرگی قرار داده‌ایم چرا که دولت این کشور نمی‌تواند تمام هزینه بازسازی کشورش را تأمین کند.

سپکو اظهار داشت: دولت افغانستان نمی‌تواند پول پلیس، ارتش، بیمارستان‌ها، جاده‌ها و حقوق کارمندان خود را تأمین کند، پس پایان دادن ناگهانی کمک‌ها به افغانستان به‌منزله فروپاشی این کشور خواهد بود.

وی گفت: با این وجود دولت آمریکا باید مراقب تعیین بودجه و هزینه‌ها در افغانستان باشد.

به‌گفته بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان، طرح مبارزه با مواد مخدر آمریکا در افغانستان نیز یکی دیگر از بزرگ‌ترین ناکامی‌های آمریکا در این کشور محسوب می‌شود.

سپکو در این زمینه اظهار داشت: از هنگام اشغال افغانستان توسط آمریکا، هکتارها زمین زیر کشت مواد مخدر در افغانستان بیشتر شده، کشت تریاک بالا رفته و همچنین صادرات (قاچاق) آن نیز گسترده‌تر شده است.

انتهای پیام/پ*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان