طرح سازمان ملل هم نتوانست روند بازشماری آرای انتخابات افغانستان را پیش ببرد

طرح سازمان ملل هم نتوانست روند بازشماری آرای انتخابات افغانستان را پیش ببرد

خبرگزاری تسنیم: روند بازشماری آرای انتخابات افغانستان در حالی برای سومین بار متوقف شد که طرح ۱۶ ماده‌ای سازمان ملل برای پیشبرد این روند نیز نتوانست مانع از این توقف‌های پی‌درپی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از صدای آمریکا، روند بررسی و بازنگری آرای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانتسان به خاطر اختلاف میان دوتیم انتخاباتی بر نحوه ابطال آرا، در دهمین روز خود برای سومین بار متوقف شد.

«احمد یوسف نورستانی» رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفت: کمیسیون، روند بررسی و بازنگری آرای انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را به دلیل بوجود آمدن اختلاف برسر نحوه ابطال آرا میان تیم‌های انتخاباتی متوقف کرد و ادامه رسیدگی را به بعد از عید فطر موکول نمود.

وی افزود: این مدت برای دو تیم انتخاباتی فرصتی خواهد بود تا درباره نحوه رسیدگی به توافق برسند و کمیسیون بتواند مجددا روند بررسی و بازشماری آرا انتخاباتی را آغاز کند.

نورستانی گفت: تعداد ناظرین بین‌المللی تا بعد از عید فطر افرایش می‌یابد و کمیسیون انتخابات آماده است تا جهت رسیدگی بر روند بررسی و بازشماری، تعداد نفرات حاضر در هر شیفت را به 120 تن افزایش دهد.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت: در حال حاضر 67 درصد از صندوق‌های آرا از 21 ولایت به این کمیسیون رسیده است.

«فضل الرحمان اوریا» سخنگوی تیم عبدالله عبدالله گفت: آقای احمدزی از16 ماده این دستورالعمل تنها دو ماده آن را قبول ندارند.

وی افزود: مطابق با ماده 12 این دستورالعمل آرایی که نشانه‌های مشابه دارند و بیشتر از 10 نشانه در آن موجود است  باید آن آرا باطل گردد و همچنین ماده 16 این دستورالعمل که تفاوت آرا بین دور اول و دوم است که به طور مثال در یک محل در دور اول رای کمتر ریخته شده اما در دور دوم رای بیشتر ریخته شده باید باطل گردد اما تیم آقای احمدزی آن را نمی‌پذیرد.

اوریا گفت:در بخش دیگر توافق کرده بودیم در مواردی که اختلاف نظر به وجودمی‌آید قضاوت آخر را ملل متحد انجام دهد اما تیم آقای احمدزی آن را نیز نمی‌پذیرد."

وی اعلام کرد: توافق صورت گرفته بود تا افرادی که در دفاتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات در تقلب و تخطی آشکار دست داشتنند،در روند بازشماری آرا حضور نداشته باشند اما اکنون کمیسیون آن‌ها را به کابل دعوت کرده و عملا این افراد روند بازشماری آرا  را پیش می‌برند.

اوریا ابراز امیدواری کرد تا این موارد اختلاف هر چه زودتر حل شده و روند دوباره آغاز گردد.

اما «محمد داود سلطان زوی» از تیم اشرف‌غنی احمدزی این ادعاها را رد کرده و گفت: مشکل از سوی تیم عبدالله عبدالله است و بهانه‌گیری می‌نمایند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان