۳۰ شهریورماه؛ زمان برگزاری همایش حمایت از حقوق مصدومین شیمیایی

30 شهریورماه؛ زمان برگزاری همایش حمایت از حقوق مصدومین شیمیایی

خبرگزاری تسنیم: مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: برای استیفای حق مصدومین شیمیایی همایشی به صورت همزمان در شهرهای تهران، سنندج و سردشت برگزار می‌کنیم.

مریم مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه علی‌رغم تمام کنوانسیون‌های حقوق بشر بین‌المللی در زمان دفاع مقدس، رژیم بعث عراق زنان و کودکان ما را هدف گرفت، گفت: ما برای استیفای حق مصدومین شیمیایی همایشی برگزار می‌کنیم.

وی افزود: هنوز استیفای حقوق مصدومین شیمیایی انجام نشده است و این در حالی است که برخی در دنیا ما را به عنوان حامی تروریسم محکوم می‌کنند. ما قربانیان واقعی تروریست‌ها هستیم. ما خواستار این هستیم که یکی از بندهای قوانین سازمان امنیت، محکوم کردن بمباران‌های شیمیایی باشد.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس سازمان نشر، زمان برگزاری این همایش را همزمان در شهرهای تهران، سنندج و سردشت در تاریخ 30 شهریور اعلام کرد.

بمباران شیمیایی سردشت بمبارانی بود که توسط نیروی هوایی عراق از 7 تیر1366 با استفاده از بمب‌های شیمیایی در چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت (از توابع استان آذربایجان غربی) انجام شد. در این حمله 110 نفر از ساکنان غیرنظامی شهر به شهادت رسیده و 8000 تن دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی به ایران بود که آثار و مشکلات منفی بسیاری به وجود آورد. جمهوری اسلامی ایران، این تهاجم را غیر انسانی اعلام کرد. شهر سردشت اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما است. مجامع جهانی به دلیل نفوذ پشتیبانان صدام حسین، قادر به انجام اقدام قابل توجهی در اینباره نبودند. در فروردین سال 1365 (1986) سرانجام اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به جنایات جنگی آشکار صدام حسین، مصوبه‌ای را در محکومیت به کارگیری سلاح شیمیایی توسط او مطرح کردند که با وتوی آمریکا بی‌اثر شد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران