اعتراض جامعه دانشگاهی نروژ به اخراج دانشجویان ایرانی از این کشور به بهانه تحریم

اعتراض جامعه دانشگاهی نروژ به اخراج دانشجویان ایرانی از این کشور به بهانه تحریم

خبرگزاری تسنیم: دانشجویان و اساتید شاخص ترین دانشگاه فنی نروژ از اینکه مجوز اقامت ۱۰ دانشجوی ایرانی در این کشور به بهانه تحریم های بین المللی لغو شده ، ابزار نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بی بی سی، حمیده کفاش، 27 ساله که قرار بود تحصیلات خود در مقطع دکتری را در رشته مهندسی مواد در دانشگاه معتبر علم و فن آوری نروژ ادامه دهد گفت: «زمانی که اولین بار در مورد این قضیه شنیدم، واقعا نمی توانستم آن را باور کنم.»
وی یکی از 10 دانشجوی مقطع فوق لیسانس است که در ماه های اخیر نامه هایی را از مرکز مهاجرت نروژ مبنی بر خروج از این کشور دریافت کرده است.
در این نامه ها خاطرنشان شده است که پلیس و دستگاه امنیتی نروژ به این نتیجه رسیده اند که ادامه تحصیل آنها می تواند منجر به انتقال فن آوری های حساسی به ایران شود که ممکن است در توسعه صنعت هسته ای به این کشور کمک کند.
اما حمیده می گوید، رشته تخصصی وی ارتباطی با صنعت هسته ای ندارد. «من دارم روی پروژه ای کار می کنم که موضوع آن کاهش انتشار دی اکسید کربن در تولید فرو منگنز است...این پروژه ای است که به سود محیط زیست است و هم اکنون در ایران به کار گرفته شده است.»
حمیده و دیگر دانشجویان ایرانی قربانی این تصمیم دولت نروژ، کمپینی را برای لغو این تصمیم تشکیل داده اند.
آنها یک صفحه فیسبوک ایجاد کرده اند، یک نامه اعتراضی مجازی به امضا گذاشته اند و اعتراضاتی را در پردیس های مختلف دانشگاه علم و فن آوری در سراسر نروژ با حضور اساتید و دانشجویان دیگر ترتیب داده اند.
جاستین ماردالن، رئیس دپارتمان  علوم مواد و مهندسی در دانشگاه علم و فن آوری نروژ در این باره گفت: «ما فکر می کنیم که تصمیم اداره مهاجرت بی اساس و اشتباه است.» وی افزود: «موضوع مطالعات دانشجویان من کاهش انتشار دی اکسید کربن و دیگر آلاینده هاست...این یک کار زیست محیطی است و هیچ ارتباطی به سلاح های کشتار جمعی یا انرژی هسته ای یا هر چیزی شبیه آن ندارد.»
سرویس امنیتی پلیس نروژ، از اظهار نظر در مورد این 10 دانشجوی ایرانی خودداری کرده، اما در بیانیه ای که در اوایل ماه ژوئن منتشر کرده تایید نموده است که به ده ها دانشجوی ایرانی که در این سال تحصیلی قصد ادامه تحصیل در نروژ را داشته اند، بر اساس توصیه این نهاد ویزا صادر نشده است.
انتهای پیام/ 122

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه