شروع دوباره آموزش امدادی سگ‌های خانگی و آخرین خبرها از اعزام امدادگر به غزه

شروع دوباره آموزش امدادی سگ‌های خانگی و آخرین خبرها از اعزام امدادگر به غزه

خبرگزاری تسنیم: معاون عملیات سازمان امداد و نجات با گلایه از نداشتن متولی در حوزه امداد کوهستان در کشور وشروع دوباره آموزش‌های امدادی به سگ‌های خانگی؛آخرین وضعیت اعزام نیروها و کمک‌های بشردوستانه ایران به غزه را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، ناصر چرخ‌ساز معاون عملیات سازمان امداد و نجات در نشست خبری تشریح فعالیت‌های طرح ملی امداد و نجات تابستانه سال 93 اظهار داشت: در مرحله نخست تابستانه از 15 خرداد تا 4 مرداد بیش از 4 هزار و 900 عملیات امدادی صورت پذیرفت که 291 عملیات نیز عملیات‌های امداد هوایی بود که براساس آمارها، 7 درصد در تصادفات جاده‌ای شاهد کاهش عملیات‌های امدادی و همچنین، شاهد کاهش 6.7 درصدی عملیات‌های رهاسازی در تصادفات جاده‌ای بودیم.

وی ادامه داد: ولی با این حال بیشترین  عملیات امدادی در تصادفات جاده‌ای در جاده‌های اصفهان، مازندران و تهران بود که محورهای تهران-قم، ساوه-قم و کرج-چالوس را می‌توان جزو بیشترین عملیات‌ها در محورهای کشور عنوان کرد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات تصریح کرد: درباره عملیات‌های رهاسازی از تصادفات جاده‌ای نیز جاده های زنجان-قزوین، شیراز و زاهدان-بم و همچنین زابل نیز شاهد بیشترین عملیات رهاسازی در تصادفات جاده‌ای بود.

وی درباره عملیات‌های اطفای حریق توسط امدادگران هلال احمر نیز گفت: با وجود آنکه اطفای حریق جزو وظایف قانونی حلال احمر به حساب نمی‌آید، ولی با این حال در برخی از حوادث اطفای حریق به خصوص در اطفای حریق پالایشگاه اصفهان امدادگران هلال احمر حضور موثری داشتند.

چرخ‌ساز درباره عملیات‌های کوهستان امدادگران نیز بیان داشت: برحسب کل عملیات‌های امدادگران در حوادث کوهستان نسبت به سال گذشته شاهد کاهش 17 درصدی حوادث در ارتفاعات بودیم ولی با این حال ارتفاعات و کوه‌های اصفهان، مازندران، آذربایجان شرقی و دربند جزو پرحادثه‌ترین و مهمترین عملیات امدادرسانی در کوهستان‌های کشور به حساب آمده است.

وی درباره امداد ساحلی نیز گفت: در استان‌های اصفهان، مازندران و آذربایجان بیشترین عملیات‌های امداد ساحلی صورت پذیرفته است که بیشتریان این عملیات در شهرستان بابلسر بوده است.ولی امدادگران هلال احمر در حوادث سیل، آب گرفتگی و حتی آلودگی هوا بخصوص در استان سیستان نیز حضور موثری داشتند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه قرار بود امدادگران هلال احمر خدمات رگ گیری در حوادث را انجام دهند اظهار داشت: براساس تفاهم نامه‌ای که با اورژانس کشور منعقد خواهیم کرد مبحث رهاسازی در تصادفات جاده‌ای را به تکنسین‌های اورژانس آموزش خواهیم داد و از آن طرف نیروهای اورژانس نیز آموزش‌های رگ گیری را به امدادگران آموزش خواهند داد.

*دوربین‌های جاده‌ها در اختیار امدادگران

وی  ادامه داد: همینطور براساس تفاهم نامه‌ای که سازمان امداد و نجات با سازمان حمل و نقل جاده‌ای منعقد خواهد کرد می‌توانیم از فضاهای سازمان حمل و نقل جاده‌ای برای امدادگران بهره مند شویم و دوربین‌های تمام جاده‌ها نیز در اختیار امدادگران قرار خواهد گرفت تا راندمان امداد رسانی افزایش یابد.

*تفاوت امداد هوایی هلال احمر با وزارت بهداشت

چرخ‌ساز در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره چگونگی فعالیت‌های امداد هوایی وزارت بهداشت و همچنین هلال احمر گفت: وزارت بهداشت در بحث امداد هوایی مسئول انتقادل مصدوم و بیماران است که طبق برنامه‌ای با همکاری هوانیروز و هلال احمر انجام خواهد شد. ولی بالگردهای هلال احمر مسئول انتقال آسیب دیدگان در حوادث هستند که در کنار پتانسیل‌هایی که در بحث امداد هوایی دارد به وزارت بهداشت کمک خواهد کرد.

وی در بحث مشارکت جوانان در زمینه امداد رسانی در کشور نیز گفت: 90 درصد امدادگران جمعیت هلال احمر از نیروهای جوان هستند که پس از فراگیری آموزش‌های لازم در سازمان جوانان برای امدادرسانی در حوادث کشور در این سازمان به خدمت گرفته می‌شوند.

*آمادگی ارسال نیرو و کمک به غزه

معاون عملیات سازمان امداد و نجات درباره آخرین وضعیت جمع آوری کمک‌های مردمی و ارسال آن برای مردم غزه نیز بیان داشت: کمک‌های مردمی برای غزه همچنان درحال جمع آوری است و آمار دقیق آن را اعلام خواهیم کرد. ولی در مجموع آمادگی ارسال کمک و اعزام نیروهای امدادی برای غزه وجود دارد که پس از هماهنگی صلیب سرخ جهانی و وزارت امور خارجه کشورمان صورت می‌پذیرد.

*امدادکوهستان متولی ندارد

وی در پاسخ به برخی مشکلات در امدادرسانی کوهستان بخصوص در ارتفاعات تهران عنوان کرد: در بحث امداد کوهستان بارها اعلام کردیم که متولی خاصی در کشور وجود ندارد و جمعیت هلال احمر نیز به صورت داوطلبانه به ارائه خدمت می‌پردازد. درباره برخی مشکلات امداد گران در ارتفاعات تهران نیز بخصوص در زمینه فضا و مکان امدادگران باید اعلام کنم، طبق تفاهم نامه‌ای که با مدیریت استان تهران منعقد شده است فضا و مکان این امدادگران را شهرداری تأمین خواهد کرد که بالغ بر 6 پایگاه است و نیروهای امدادی را نیز جمعیت هلال احمر تخصیص خواهد داد.

*آموزش سگهای امدادخانگی شروع می‌شود

چرخ‌ساز در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر سرنوشت آموزش سگهای خانگی برای امدادرسانی در حوادث که مدتی ادامه داشت خاطرنشان کرد: طی جلسه‌ای که با هفته گذشته با استانداری داشتیم قرار برآن شد تا طرح آموزش امدادی سگهای خانگی بار دیگر شروع شود زیرا ما به توان امدادی داوطلبانه بسیار حساب باز می‌کنیم البته این طرح یک طرح جدیدی بود که مشکلات زیادی را دربرداشت ولی پس از اجرای پایلوت در تهران و موفقت آن امیدواریم در دیگر استان‌ها نیز به اجرا درآید.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon