نقش بورس کالا در خروج غیرتورمی از رکود

نقش بورس کالا در خروج غیرتورمی از رکود

خبرگزاری تسنیم: نقش بورس کالای ایران در خروج غیرتورمی کشور از رکود، در بسته اجرایی دولت اعلام شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در این بسته اجرایی با اشاره به اینکه بازار سرمایه می تواند نقش مهم و بی بدیلی را در تامین مالی فعالیت های بنگاه های اقتصادی و بودجه دولت ایفا کند، آورده شده است که  سیاست قطعی دولت، تقویت این نهاد به منظور نقش آفرینی مؤثرتر در روند توسعه اقتصاد ملّی است.
همچنین در این بسته آمده است در شرایط کنونی اقتصاد ایران که بسیاری از بنگاه های اقتصادی و دولت در تنگنای شدید مالی به سر می برند و تامین مالی غیرتورمی بنگاه ها و بودجه دولت برای ایجاد تحرک در اقتصاد و خروج غیرتورمی از رکود یکی از نیازهای مهم اقتصاد کشور است، نقش و اهمیت بازار سرمایه بیش از پیش برجسته و نمایان می شود.
از این رو دولت در چارچوب سیاست های خروج از رکود اقتصادی در سال 93، مجموعه سیاست هایی برای تنظیم و توسعه بورسهای کالایی تهیه کرده است. مجموعه سیاست های دولت برای توسعه بورس های کالایی با رویکرد تحقق اهداف های افزایش نقش تامین مالی مبتنی بر کالا، کمک به تامین مالی بنگاههای اقتصادی از طریق اوراق بهادار، تنوع دادن به ابزارها و نهادهای تامین مالی به منظور پوشش دادن کلیۀ نیازهای سرمایهگذاران و شرکت های سرمایه پذیر و تقویت نقش بازار اولیه در تشکیل سرمایه طراحی شده اند.
این گزارش حاکی است که در بخش سیاست های بسته اجرایی دولت برای خروج غیر تورمی کشور از رکود، به استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش املاک و مستغلات بانک ها و مؤسسات دولتی اشاره شده است.
فعال سازی ظرفیت ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی در اجرای طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی کالاهای کشاورزیاز دیگر سیاست های اجرایی دولت است که از طریق بورس کالای ایران امکان پذیر است.همچنین بر تقویت بورسهای کالایی و حمایت از مکانیزم عرضه و تقاضا برای کشف قیمت ها در مورد کالاهای پذیرفته شده تاکید شده است.
علاوه بر این، آورده شده که  نقش دستگاه های دولتی متولی در تنظیم بازار کالاها از تعیین کنندۀ سقف قیمت ها به پایش کننده بازار و اخذ تصمیمات و سیاست های مناسب جهت حفظ بازار در شرایط رقابتی تغییر کند؛ با این سیاست کشف قیمت شفاف، منطقی و منصفانه از طریق  بورس کالای ایران صورت خواهد گرفت.
گفتنی است، بورس کالا در ماه‌های گذشته اقداماتی جهت تامین مالی تولیدکنندگان و رونق بازار معاملات کالایی از طریق انتشار اوراق بهادار مبتنی بر کالا  انجام داده است که دولت نیز در بسته اجرای اش بیش از پیش بر این ظرفیت تاکید داشته و خواستار تقویت تعمیق بازار کالاهای پذیرفته شده در بورس کالایی از طریق معاملات سلف موازی و گواهی سپرده کالایی شده است.تقویت و تعمیق بازارگردانی اوراق بهادار نیز از دیگر سیاست هایی است که اجرایی شدنش از طریق بورس کالای ایران امکان پذیر است.
این گزارش می‌افزاید: در این بسته اجرایی بر  نقش بورس کالای ایران در حذف تشریفات مربوط به مزایده و مناقصه توسط دستگاههای اجرایی تاکید شده است.
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه