نماز جمعه سبب ایجاد روحیه وحدت در بین مردم می‌شود


نماز جمعه سبب ایجاد روحیه وحدت در بین مردم می‌شود

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه دهلران گفت: امروز شاهد آن هستیم که نماز جمعه از جایگاه ویژه و مهمی در بین مردم ایران اسلامی برخوردار است به طوری که مردم شرکت در نمازجمعه را سبب تقویت روحیه وحدت و برادری و بخشش گناهان می دانند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ازدهلران، اهمیت نمازجمعه در نزد پیامبرمکرم اسلام (ص) چنان بوده که در روایات آمده است ایشان روز دوشنبه به مدینه وارد شدند و روز جمعه نخستین نمازجمعه را به پاداشته و اقامه کردند.

این که نخستین نماز جمعه از سوی پیامبر(ص) درهمان نخستین روزهای تاسیس نخستین دولت اسلامی برگزارشد، اهمیت این موضوع را به ما می رساند و به ما این موضوع را نشان می دهد که نمازجمعه پیوند نزدیک وعمیقی با امور سیاسی و حاکمیت در اسلام دارد و شاید به جرات بتوان گفت که برگزاری نماز جمعه تجلی محکمی ازحاکمیت اسلام بوده است.

در کشور ما ایران نیزاین فریضه دینی مسبوق به سابقه است به طوری که در دوره حکومت صفویان که می توان گفت نخستین حکومت مستقل و منظم شیعی بوده است این سنت از رونق ظاهری خوبی برخوردار بوده است و اگربه دنبال دلایل این موضوع باشیم شاید به توجه جدی عالم بزرگوارمرحوم محقق کرکی به نمازجمعه برسیم.

اما متاسفانه بعد از صفویان نماز جمعه به فراموشی سپرده شد و در دوران پهلوی حتی به مقابله با آن نیز برخاستند.

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی اما این سنت دیرینه پیامبر(ص) دوباره رونق وشکوه خودرا پیداکرد به طوریکه به جرات شاید بتوان گفت در هیچ مقطع زمانی ازچنین شکوهی برخوردارنبوده است.

احیاگرواقعی این سنت حضرت امام خمینی (ره) بود که در آغازین ایام تثبیت نظام جمهوری اسلامی در5 مرداد سال 1358 به آیت اله طالقانی (ره) دستور اقامه نمازجمعه را صادرکردند.

به همین منظور گفت وگویی را با حجت الاسلام سید محسن موسوی ترتیب دادیم.

تسنیم: نظر امام خمینی(ره) در باره نماز جماعت چیست؟

حجت الاسلام موسوی: نمازجمعه یکی از بزرگ ترین پدیده های اسلامی و یکی از مهم ترین ره آوردهای انقلاب اسلامی ما است، اگر این انقلاب اسلامی جز این نماز جمعه به ما چیز دیگری نداده بود، برای ملت ما و مسلمین کافی بود.

در خطبه نمازجمعه، مقدرات مملکت باید بیان شود، مسایل سیاسی مملکت جریان باید پیدا کند، مسایل اجتماعی در مملکت باید جریان پیدا کند، گرفتاری ها و اختلافات مسلمان ها در آن خطبه ها باید حل شود و رفع شود، نمازجمعه عبادت است، لیکن عبادتی که مدغم در سیاست است، سیاست مدغم در عبادت است.

نمازجمعه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی امروز درهمه نقاط کشور برگزارمی شود و وجود امام جمعه در همه شهرستان های کشور نشان از اهمیت این فریضه حسنه در بین مردم خداجوی ایران اسلامی دارد.

تسنیم: در شهرستان دهلران وضعیت نماز جمعه به چه صورت است:

حجت الاسلام موسوی: شهرستان دهلران از جمله شهرستان هایی است که نمازجمعه در آن از رونق زیادی برخوردار است و خیل عظیم مومن و مشتاق در روز جمعه به میعادگاه نمازجمعه گسیل می شوند تا در کناریکدیگر هم وحدت خود را در برابر دشمنان اسلام به نمایش بگذارند وهم اوج بندگی وعبودیت خود را در برابرخالق یکتا نمایان سازند.

ازسال 1373 یعنی تنها چندسال بعد از برگشت مردم شهرستان دهلران از آوارگی ناشی از جنگ تحمیلی به شهر دهلران نماز جمعه رونق وصفای وصف ناپذیری دراین شهر به خود می بیند.

حضور مردم این شهرستان در نمازجمعه نمونه و سرآمد هستند و نمازجمعه این شهرستان به گواه ستاد اقامه نماز کشور یکی از پر رونق ترین نماز جمعه ها است.

تسنیم: نظر شما درباره برگزاری نخستین نماز جمعه در کشور چیست؟

حجت الاسلام موسوی: برگزاری نخستین نماز جمعه ایران به فرمان امام خمینی(ره) از مهمترین برکات انقلاب اسلامی است و باید قدردان این نعمت والای الهی باشیم و اهمیت آن را برای جامعه به ویژه جوانان بیش از پیش تبیین کنیم.

درحالی که دردوران ستم شاهی مانع از برپایی نمازجمعه می شدند اما به یمن نظام مقدس جمهوری اسلامی این فریضه دینی والهی احیاشد و امروز شاهد آن هستیم که نماز جمعه از جایگاه ویژه و مهمی در بین مردم ایران اسلامی برخوردار است به طوری که مردم شرکت در نمازجمعه را سبب تقویت روحیه وحدت و برادری و بخشش گناهان می دانند.

نمازجمعه درهمه صحنه های انقلاب نقش آفرین بوده است زمانی درجنگ تحمیلی نقش خودرا به محل پشتیبانی جنگ و محل جمع آوری کمک به جبهه ها ایفا می کرد و امروز نیز پشتیبان نظام وولایت وعامل مهمی دربصیرت افزایی به مردم است.

نمازجمعه یکی از مظاهر وشئونات حکومت اسلامی است و در باب اهمیت آن همین بس که درقران نیز سوره ای به نام "جمعه" نازل شده است.

این پایگاه مستحکم در برهه های مختلفی برکات خود را نشان داده است.

یکی از کارکردهای نمازجمعه جایگاه مناسب بودن آن برای ارتباط مردم با مسئولان است و نماز جمعه بستر و ظرفیت بسیار خوبی است که مسئولان می توانند از آن برای بیان عملکرد، برنامه ها و خدمات نظام و دولت به مردم استفاده کنند.

خوشبختانه مردم متدین و ولایت مدار این شهرستان همیشه شرکت باشکوهی در نمازجمعه دارند به طوری که نماز جمعه دهلران در سطح کشور از ابعاد مختلف مطرح است و این نشان از وحدت، برادری، بصیرت، ولایتمداری و دین و معنویت است.

با توجه به حضور با شکوه مردم این شهرستان در نماز جمعه متاسفانه مکان کنونی اقامه نماز جوابگوی خیل عظیم مشتاقان در این آیین نیست ومردم این شهرستان سال های سال است درخواست احداث مصلای نمازجمعه را دارند که متاسفانه هنوز اقدام خوبی در این ویژه صورت نگرفته که از همه مسئولان می خواهیم باتوجه به اهمیت ونقش این فریضه در همه شئونات دینی وحاکمیتی نسبت به احداث مصلای نماز جمعه شهرستان دهلران اقدام عملیاتی انجام و بروکراسی های اداری و دست و پاگیر را کنارگذاشته و به این موضوع شتاب بیشتری ببخشند.

گفت وگو از روح الله کرمی

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon