آینهورن: پیشنهاد ظریف برای سطح غنی‌سازی قابل قبول نیست

آینهورن: پیشنهاد ظریف برای سطح غنی‌سازی قابل قبول نیست

خبرگزاری تسنیم: مذاکره کننده سابق آمریکایی در مصاحبه‌ای گفته است پیشنهاد ایران برای ثابت نگه داشتن سطح فعلی غنی‌سازی برای آمریکا غیرقابل قبول است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، رابرت آینهورن مذاکره کننده سابق آمریکایی و مشاور تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات ایران و گروه 1+5 در مصاحبه با شبکه بی بی سی گفت پیشنهاد محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای نگه داشتن سطح فعلی ابعاد غنی سازی ایران برای آمریکا غیرقابل قبول است.

آینهورن که از محققان اندیشکده بروکینگز است افزود آمریکا چنین سطحی از غنی سازی را نمی پذیرد ولی حاضر است برای تحقیق و توسعه برای ایران امتیازهایی قائل شود.

وی گفت: نیاز مبرم ایران به غنی سازی اورانیوم در آینده نزدیک تامین سوخت برای تعدادی از راکتورهای آزمایشی است اما برای تامین این سوخت نیازی به غنی سازی با ابعاد فعلی نیست. راکتورهای آزمایشی البته برای تامین ایزوتوپ‌های پزشکی و برای تشخیص و معالجه سرطان مهم هستند البته که این نیازی مهم برای ایران است که ایران می‌تواند برای تامین این ایزوتوپ‌ها با جزیی از برنامه هسته‌ای فعلیش دستیابی پیدا کند.

مذاکره کننده سابق آمریکایی گفت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا این را روشن کرده که از تعداد فعلی سانتریفیوژهای فعال به میزان زیادی باید کاسته شود البته نه برای همیشه بلکه برای طول مدت زمان توافق نهایی و در این دوره زمانی نیازی به غنی سازی در سطح گسترده ندارد ایران تنها به ظرفیت محدودی نیاز دارد و بهتر است در طول مدت زمان توافق از این زمان برای آمادگی برای افزایش این ظرفیت برای نیازهای آینده استفاده کند.

وی در خصوص بحث تحقیق و توسعه برنامه هسته‌ای ایران نیز می‌توان به ایران در این زمینه امتیازهایی داد البته تحقیق و توسعه مساله پیچیده‌ای است ولی به نظر من یک برنامه تحقیق و توسعه محدود که در طول مدت زمان توافق زیر نظر باشد ایده خوبی است چون ایران را قادر خواهد ساخت که خودش را در این دوره زمانی برای یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی در آینده آماده کند.

آینهورن در پاسخ به این سوال که چه تعداد سانتریفیوژ ایران برای آمریکا قابل قبول است گفت: برای دوره زمانی توافق که به نظر من باید یک دوره نسبتا طولانی باشد -بین 15 تا 20 سال- برای ایران کافی است که حدود دو هزار سانتریفیوژ از نوع نسل اول داشته باشد یا اگر بخواهد از سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر استفاه کند از تعدادی کمتر ولی فقط چند هزار مثلا دو هزار تا چهار تا با این تعداد ایران می‌تواند در آینده نزدیک نیازهای فوریش را تامین کند. این تعداد می‌تواند ظرفیت غنی سازی کافی برای تامین سوخت راکتورهای آزمایشی در اختیار ایران بگذارد.

وی درباره مدت زمان توافق نهایی نیز گفت: معتقدم دوره زمانی توافق باید دو رقمی باشد.ایران نمی خواهد برای تامین سوخت آینده متکی به نسل فعلی ماشین های سانتریفیوژ باشد. این نسل از سانتریفیوژها در حال حاضر هم کارایی چندانی ندارد. ایران می خواهد بتواند درباره سانتریفیوژهای پیشرفته تر تحقیق کند. میخواهد بتواند سوخت مورد نیازش را خودش تولید کند. ایران نمی تواند این کارها را در کوتاه مدت انجام دهد به زمان نیاز دارد. ایران می تواند یک برنامه معقول هسته ای غیرنظامی را دنبال کند اگر به آنچه که 1+5 می خواهد تن دهد و برای انجام کارهای آینده برنامه ریزی کند.

این کارشناس آمریکایی در پاسخ به این سوال که اگر توافق نشود موضع آمریکا چه خواهد بود و چه گزینه‌هایی وجود دارد پاسخ داد: سه انتخاب وجود دارد. یک انتخاب خرید زمان بیشتری برای مذاکره است از طریق تمدید مدت مذاکره. اما چنین چیزی از لحاظ سیاسی چه در واشنگتن و چه در تهران مشکل خواهد بود.  انتخاب دیگر استفاده از نیروی نظامی است ولی به نظر من در حال حاضر کسی علاقه‌مند به استفاده از نیروی نظامی نیست حداقل نه فعلا. انتخاب سوم سعی برای افزایش تحریم‌هاست. به این امید که تحریم‌ها رهبران ایران را متقاعد کند که موضع نرمش پذیرتری در مذاکرات انتخاب کند و به نظر من احتمال چنین چیزی زیاد است.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان