بیش از ۱۰ هزار کشاورز اردبیلی زیر پوشش بیمه هستند


بیش از 10 هزار کشاورز اردبیلی زیر پوشش بیمه هستند

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل تأمین اجتماعی اردبیل گفت: بیش از ۱۰ هزار نفر از کشاورزان زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند به طوری که ۸ هزار و ۵۰۰ بیمه شده کشاورزی در سال ۹۲ به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، احد پنبه ای متولد 1344 در محله ملاهادی اردبیل با مدرک مدیریت دولتی بیش از 28 سال است که در سنگر خدمتگذاری مردم در پست های مختلف در تأمین اجتماعی استان اردبیل فعالیت می کند.

معاونت پنبه ای را به مدت 4.5 سال در دهه اول سال 80 شاهد بودیم که بعد از عهده داری معاون اداره کل تأمین اجتماعی به عنوان رئیس شعبه 1 مشغول فعالیت بود و بالاخره همای سعادت در اواخر سال 91 بر سرش نشست و مدیر کلی تامین اجتماعی را بعد از سال ها کسب تجربه و آموختن در سنگرهای مختلف خدمت رسانی به مردم در نهاد تامین اجتماعی مسئولیت سنگینی را برعهده گرفت تا به قول خودش امنیت و آرامش روحی و روانی هموطنان فراهم آورد.

با این مدیر کل کوشا اما کم حاشیه که اغلب چراغ خاموش حرکت کرده و از فعالیت هایش نیز انعکاس خبری و تبلیغی بیرون نمی آید در نمایندگی خبرگزاری تسنیم دفتر اردبیل به گفت و گو نشستیم.

تسنیم: سخن ابتدایی

پنبه ای: باید عرض کنم که سال 92 مسئولیت جدیدم را در تأمین اجتماعی آغاز کردم و در ابتدا قول دادم در این سال شهرهایی که دارای شعبه تأمین اجتماعی نیستند تا حد امکان در صدد ایجاد شعبه برای این مناطق باشم.

با توجه به محرومیت منطقه اصلاندوز و مرزی بودن این شهر و فاصله 40 تا 50 کیلومتری با پارس آباد به عنوان مرکز شهرستان که رفت و آمد را برای بیمه شدگان ما سخت کرده بود در دفاع جانانه ای که در سازمان تأمین اجتماعی داشتیم مجوز راه اندازی شعبه اصلاندوز را دریافت کردیم و با دایر کردن این شعبه تا ارائه خدمات به بیمه شدگان این منطقه به سهولت انجام شود.

تسنیم: شنیده می شود در سرعین نیز مشابه این کار انجام شده است، دلیل خاصی داشت؟

پنبه ای: بله دومین شعبه تأمین اجتماعی را در سال گذشته در سرعین دایر کردیم که در این شهرستان نیز ما اغلب در فصل گردشگری با مشکلاتی در ارائه خدمات به بیمه شدگان تامین اجتماعی رو به رو بودیم و اغلب گردشگران برای تعویض دفترچه و ارائه خدمات بیمه ای به اردبیل مراجعه می کردند که با موافقت سازمان و با توجه به شرایط گردشگر پذیری سرعین این شعبه را نیز فعال کردیم.

تسنیم: در سایر شهرستان ها نیز چنین رویکردی را دنبال می کنید؟

پنبه ای: در سال 92 به تناسب افزایش بیمه شدگان، در نمین و گرمی نیز مجوز  راه اندازی درمانگاه را دریافت کرده به طوری که در نمین از بین 3 مورد زمین پیشنهاد شده برای احداث درمانگاه تأمین اجتماعی، کارشناسان امر در حال نهایی کردن یکی از زمین های مرغوب و مناسب هستند تا با صدور مجوز انجام شده و امکانات و تجهیزات خریداری شده بتواندرمانگاه ها را به زودی افتتاح کنیم.

 

تسنیم: در مورد افزایش و ارتقای شعبات چه کارهایی را انجام داده اید؟

پنبه ای: در شهرستان خلخال که شعبه در حد تیپ4 بود با ارتقای خدمات و افرایش تعداد بیمه شدگان، تأمین اجتماعی خلخال به تیپ 3 و شعبه 2 اردبیل که جایگاه تیپ 3 قرار داشت به تیپ2 ارتقلا داده شده و همه این ارتقا ها با توجه به تعداد بیمه شدگان بوده است.

تسنیم: آقای پنبه ای در مورد بیمه کشاورزی نیز اقدامات خاصی انجام داده اید؟

پنبه ای: ما به تمامی تعهداتی که در سال 92 به مردم داده بودیم عمل کردیم به طوری که با افرایش 12 درصدی بیمه شدگان روبه رو شدیم.

شاخص ترین و مهمترین خدماتی که ارائه شد خدمات به جامعه پرتلاش و مولد کشاورزی استان بود که جا دارد در این جا از تلاش ها و پیگیری های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل قدردانی کنم که بر گسترش بیمه کشاورزی تأکید داشتند.

در سال 91 ما در این حوزه زیر 100 نفر بیمه شده داشتیم ولی در حال حاضر بیش از 10 هزار نفر از کشاورزان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند به طوری که 8 هزار و 500 بیمه شده کشاورزی در سال 92  به ثبت رسید.

تسنیم: نحوه بیمه شدن آن ها را بیان می کنید؟

پنبه ای: با توجه به این که ما دو قطب مهم توسعه در استان یعنی کشاورزی و گردشگری داریم پوشش بیمه ای فعالان هر دو بخش در کارایی آن ها بسیار مهم است و دولت با حمایت هایی که از کشاورزان انجام می دهد افراد واجد شرایط از طریق خانه کشاورز معرفی شده و بعد از تأیید بازرس ها، کدی به آن ها تعلق می گیرد تا به بهره گیری از مبالغ کمک دولتی بتواند تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار گیرند.

تسنیم: بالاخره تکلیف دفترچه های تأمین اجتماعی و صدور کارت هوشمند به کجا رسید؟

پنبه ای: برنامه ای که در حال حاضر در درست اقدام داریم و همکاران ما تلاش می کنند تا مقدمات و بستر آن را فراهم کنند مربوط به تغیر دفترچه درمانی بیمه شدگان از حالت سنتی و فعلی به شکل هوشمند است که با این اقدام هم از تعداد مراجعان کاسته می شود و هم اعتبار بیمه ای طولانی تر شده و به شکل مکانیزه بعد از شناسایی هویت ها مراجعان می توانند از خدمات متنوع تأمین اجتماعی استفاده کنند که البته بعد از فراهم شدن زیر ساخت ها، مجوز این کار صادر شده و تا پاییز امسال صدور کارت هوشمند بیمه ای آغاز می شود.

تسنیم: شما گلایه های سازندگان ساختمان را از نرخ بالای بیمه بالای ساختمانی شنیده اید؟

پنبه ای: بله ما نیز برخی گلایه ها و ناراحتی سازندگان ساختمان را در این زمینه کم و بیش شنیده ایم ولی باید عرض کنم که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی از اول تیر ماه تا آخر سال 92 در این زمینه معافیت هایی اعمال شد ولی مجداً از سال 93 حق بیمه ساختمانی که قانونی و مصوب مجلس است همچنان پا برجاست ولی ما آمادگی داریم یک سوم این مبلغ را به صورت نقدی و مابقی را تقسیط کنیم کاهش یا افزایش این رقم در حیطه اختیارات ما نیست و ما تنها مجری هستیم.

تسنیم: آقای پنبه ای در سال جاری نیز کارهای شاخصی انجام داده اید؟

پنبه ای: امسال نیز 2 کار اساسی را در اولویت پیگیری و اجرا قرار داده ایم که راه اندازی شعبه اقماری در نیر برای سهولت خدمات بیمه ای به هموطنان در این شهرستان انجام شده به طوری که در این شعبه در وقت اداری کارمندی را به کار گرفتیم تا نسبت به ارائه خدمات بیمه ای به اهالی نیر اقدام کرده در این زمینه رضایت مندی مردم فراهم آمده و از مراجعت آن ها به اردبیل کاسته شود.

البته در شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل نیز شعبه اقماری راه اندازی کردیم تا با به عنوان قطب صنعت صنعتگران و کارآفرینان ما در ارائه خدمات مجبور به مراجعه به نمین و اردبیل نشده و در آن شعبه خدمات بیمه ای نظیر صدور دفترچه ها و دریافت لیست بیمه ای واحدهای تولیدی و صنعتی انجام می شود.

تسنیم: شما تدبیری برای کاستن از صف های طولانی شعبات بیمه انجام داده اید؟

پنبه ای: یکی از قول های بنده در سال 93 به حداقل رساندن و حتی پایان دادن به صف های طولانی گذشته در جلوی شعبات بیمه است که قول می دهم تا پایان شهریور ماه هیچ صفی را در جلو شعبات ما نبینید و آماده هستم به صورت سر زده با حضور خبرنگاران از شعبات بازدید کرده و در این زمینه از نزدیک به وعده داده شده و عملیاتی شدن آن ارائه گزارش کنم.

البته در این زمینه از کارآفرینان و صاحبان مشاغل انتظار می رود لیستشان را به صورت اینترنتی و غیر حضوری اعلام کنند و کارفرمایان بدون مراجعه به شعبات با وارد کردن کد می توانند مشخصات و وجه پرداختی را انجام دهند که البته تا کنون 19 هزار مورد در این زمینه اجرایی شده است.

تسنیم: تأمین اجتماعی اردبیل چه میزان جمعیت را تحت پوشش دارد؟

پنبه ای: تامین اجتماعی استان اردبیل 160 هزار بیمه شده اصلی دارد که با احتساب افراد تحت پوشش و تبعی این رقم به 560 هزار بیمه شده تأمین اجتماعی می رسد که 43 درصد جمعیت استان اردبیل را شامل می شود و در کنار آن 23 هزار نفر مستمری بگیر داریم و 900 نفر نیز در استان اردبیل از مزایای مشاغل سخت و زیان آور استفاده می کنند.

تأمین اجتماعی استان اردبیل برای اولین بار در سال 92 جایگاه خود را از تیپ 3 به تیپ 2 ارتقا داد که این ارتقا در سایه کسب مجوز برای راه اندازی 2 شعبه در سطح استان اردبیل بوده است.

تسنیم: کارگاه های شناسایی شده پرداخت کننده بیمه به چه تعداد هستند؟

پنبه ای: 52هزار کارگاه در استان اردبیل شناسایی شده است که البته برخی از آن ها فصلی و موقتی فعالیت می کنند ولی از این بین 23 هزار کارگاه فعال داریم که تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بوده و بازرسی ها از این کارگاه ها انجام می شود.

تسنیم: رقم بدهی ادارات و کارخانه ها به بیمه چقدر است؟

پنبه ای: ما به کسی بدهکار نیستیم و در وصول مطالباتمان بر اصل تعامل معتقدیم و آمادگی داریم تا برای وصول مطالباتمان بدهی های نهادها، ادارات، سازمان ها و کارخانه ها را اقساط بندی کرده تا با پرداخت آن مشمول جریمه نشوند که البته در هفته تأمین اجتماعی از 5 کارگاه نمونه در تعامل با تامین اجتماعی تجلیل شد.

تسنیم: آقای پنبه ای مشکل بیمه خبرنگاران به کجا رسید؟

پنبه ای: خبرنگاری نیز جزو مشاغلی است که از مزایای کمک دولتی بهره مندند اما به دلیل عدم پرداخت سهم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و عدم پرداخت مبالغ کمک دولتی در این زمینه برخی اختلالات بوجود آمد ولی ما در استان اردبیل در ارائه خدمات به تعهدات خودمان پایبندیم و انتظار داریم فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به این تعهدات خود عمل کند.

تسنیم: شما از استخدامی های اخیر تأمین اجتماعی مطلع هستید؟

پنبه ای: بله قرار است  مرداد ماه آزمون سراسری برای استخدام در تأمین اجتماعی برگزار شود که ما سهمیه شاهد، بهزیسیتی و نهادهای حمایتی را معرفی کرده ایم و پذیرفته شدگان در این آزمون که ثبت نام در روز های آینده در سایت اطلاع رسانی و نحوه ثبت نام و شرکت در آزمون اعلام می شود.

تسنیم: ماجرای ماده 80  و تخفیف به کارآفرینان چیست؟

پنبه ای: در حمایت از اشتغال کارآفرینی مولد بر اساس ماده 80 هر کس که بتواند اشتغال پایدار ایجاد کرده و به افزایش سطح اشتغال مولد کمک کند مورد حمایت جدی قرار می گیرد به طوری که از 12 درصد تخفیف و کمک دولتی بهره مند می شود که این موضوع را به کلیه کارفرمایان و کارآفرینان اعلام کرده ایم تا زمینه مولد را در واحد های تولیدی و صنعتی خود فراهم کنند.

تسنیم: از شنیدن کلمه بیمه چه حسی به شما دست می دهد؟

پنبه ای: امینت و آرامش روحی و روانی، چرا که بیمه را پشتوانه قوی میدانم تا فرد با آرامش کامل بتواند رو به جلو حرکت کند و در تمام دنیا بیمه یک اصل مهم است که از آن به عنوان پشتوانه حیات یاد می شود.

تسنیم: روحیه کاری تان چگونه است؟

پنبه ای: سعی می کنم زودتر از همه کارکنان به اداره بیایم و آخرین نفری هستم که از اداره خارج می شوم در عین حال اعتقادی به چهارشنبه یا روز ملاقات خاص ندارم و همواره در اتاق  به روی مراجعان و بیمه شدگان باز است.

تسنیم: شاخص سازمان تأمین اجتماعی در دوره جدید فعالیت چه می تواند باشد؟

پنبه ای: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر دوران آرامش همراه با انجام کارهای مفید بیمه ای را در اولویت قرار داده و سعی بر این است بیمه شدگان، مستمری بگیران و کارفرمایان با رضایت از این مجموعه بیرون بروند.

تسنیم: آقای پنبه ای تعاملتان با نمایندگان چطور است؟

پنبه ای: تعاملمان با نمایندگان خوب است و به دلیل این که پرچم ما سفید است ارائه خدمات ما نیز بدون غل و غش سیاسی و نگرش های جناحی انجام می شود و تا زمانی که در مسئولیتم حاضر هستم سعی می کنم تا در سنگر خدمت صادقانه حاضر باشم.

تسنیم: از حوزه عمرانی نگفتید، پروژه اجرایی در دستور کار دارید؟

پنبه ای: بله ساختمان شعبه 1 اردبیل و مدیریت درمان به عنوان 2 پروژه عمرانی و مجتمع رفاهی-تفریحی سرعین در اولویت اجرا و عملیاتی شدن است که با به ثمر نشستن آن ارائه خدمات به بیمه شدگان ارتقا می یابد.

تسنیم: بیمه بسیجیان صحت دارد؟

پنبه ای: اعضای فعال بسیج با پرداخت حق بیمه ای خود بدون کمک دولتی با معرفی نامه از بسیج مقاومت در شهرستان های تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار می گیرند.

تسنیم: و فعالیت کار گزاری هایتان؟

پنبه ای: بله یکی از این کارگزاری ها در حال حاضر فعال است و به زودی دومین کارگزاری نیز راه اندازی می شود تا در این کارگزاری خدمات تأمین اجتماعی به بیمه شدگان روان تر انجام شود.

تسنیم: سخن پایانی تان با مخاطبان تسنیم؟

پنبه ای: از تلاش رسانه ها به ویژه خبرگزاری تسنیم که در انعکاس اخبار و رویدادهای متعدد استان به ویژه حوزه تأمین اجتماعی صادقانه ورود پیدا کرده اند قدردانی می کنم و امیدواریم در سایه تعامل با اصحاب رسانه خدمات بیمه تأمین اجتماعی به شکل فراگیر انعکاس پیدا کند.

در حاشیه این بازدید به صورت زنده و با هدف اطلاع از رضایتمندی جامعه فعال تولیدی و صنعتی در شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل تماسی را با یکی از مسئولان این شهرک ، بهزاد کهنی برقرار کردیم که در این تماس ابراز رضایت از خدمات شعبه اقماری تأمین اجتماعی در شهرک صنعتی شماره 2 اردبیل که در فاصله بین شهرهای اردبیل و نمین قرار دارد برای سهولت ارائه خدمات از زبان صنعتگران اعلام رضایتنمدی کامل مورد تأکید و توجه قرار گرفت.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon