تدریس ۴۹ رشته در مراکز فنی و حرفه‌ای لارستان در ۳ ماهه نخست امسال‌


تدریس 49 رشته در مراکز فنی و حرفه‌ای لارستان در 3 ماهه نخست امسال‌

خبرگزاری تسنیم: رئیس مرکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای لارستان گفت: به دلیل آنکه با توجه به زمان، نیاز و فصول در سه ماهه اول سال ۹۳، تعداد ۳۶ رشته برای برادران و ۱۳ رشته مختلف مخصوص خواهران در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان تدریس می‌شود.

قدرت یادگاری فرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در لارستان، با گرامیداشت 6 مردادماه روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، وابسته به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به طور کلی این سازمان متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی کوتاه مدت است.

وی افزود: کار اصلی سازمان فنی و حرفه‌ای، تربیت نیروهای کار ماهر و نیمه ماهر و همچنین تأمین نیروهای مورد نیاز در بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات به شکل رایگان، در مدت زمان کوتاه، برای اقشار مختلف جامعه و براساس استانداردهای بین المللی است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان با اشاره به اینکه آموزش‌های این سازمان همه اقشار جامعه را دربرمی‌گیرد، تصریح کرد: همه افراد جامعه و به ویژه افراد بیکار یا افراد جویای کار که فاقد مهارت هستند، از مخاطبان اصلی ما محسوب می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای با فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای آموزش افراد جامعه در رشته‌های مختلف و از سویی اختیاری بودن انتخاب رشته‌ها با توجه به علاقه کارآموزان، سعی در توانمندسازی افراد جامعه دارد.

یادگاری فرد با تأکید بر این موضوع که تمام آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به طور رایگان و بدون دریافت هیچ گونه هزینه‌ای ارائه می‌شود، عنوان کرد: دلیل انتخاب چنین رویکردی از سوی سازمان این است که اغلب متقاضیان دریافت آموزش‌های مهارتی، افراد بیکار و جوینده کار هستند و به همین سبب سازمان در صدد است تا بستر و زمینه لازم را برای افراد کارآموز  فراهم کند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان گفت: این مرکز از سال 1373 کار خود را در لارستان شروع و در سال 1379 کارگاه‌های فنی برادران تجهیز شده است و هم اکنون این مرکز برای خواهران و برادران آموزش‌های لازم را ارائه می‌کند.

وی افزود: علاوه بر برگزاری کلاس‌های ثابت در محل مرکز برای مردم بومی لارستان، با اعطای خوابگاه به غیربومیان نیز خدمات داده می‌شود و هم‌چنین مرکز آموزشی فنی و حرفه‌ای لارستان، کلاس‌های سیار خود را در پادگان‌های نظامی، زندان‌ها با هدف اشتغال پس از فراغت، مراکز دانشگاهی با عنوان مکمل دروس دانشجویان در بُعد عملی و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد تحت نظارت فنی و حرفه‌ای و غیره برپا می‌شود.

یادگاری فرد در تشریح نحوه چگونگی فعالیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در لارستان، خاطر نشان کرد: این کار با هدف خصوصی سازی، اشتغالزایی و ترویج آموزش رشته‌های مختلف صورت می‌گیرد و برای تمام افراد حقیقی و حقوقی واجد شرایط مجوزهای لازم صادر می‌شود.

وی با اعلام آمادگی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان برای تأسیس آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد تأکید کرد: افرادی که در رشته‌هایی خاص از جمله رشته‌های مرتبط با فعالیت‌های کشاورزی و صنعتی متخصص هستند می‌توانند به مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان رجوع و مجوز لازم را کسب کنند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان با تأکید بر نقش موثر این سازمان در کارآفرینی عنوان کرد: قطعاً هر فردی که درصدد راه‌اندازی کاری برای خود باشد، می‌بایست مهارت کافی در آن شغل داشته باشد و فرد مجبور است تا برای داشتن یک کار پایدار آموزش‌های لازم را ببیند.

وی افزود: با ارزیابی‌های صورت گرفته، تعداد زیادی از کارآموزان توانسته‌اند علاوه بر راه‌اندازی کارگاه‌ها و ایجاد اشتغال برای خود، برای تعداد دیگری از افراد ایجاد شغل کنند.

یادگاری فرد، نقطه قوت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را عملی بودن این آموزش‌ها دانست و خاطر نشان کرد: در طول دوره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای 30 درصد به طور تئوری و 70 درصد به شکل عملی با افراد کار می‌شود و در حقیقت، آموزش‌های عملی پایه مهارت آموزی و کسب تجربه است.

وی با اشاره به کمبود فضای کافی برای برگزاری کلاس‌های فنی و حرفه‌ای برای خواهران تصریح کرد: هرچند در حال حاضر در برخی رشته‌ها کلاس‌های آموزشی برای خواهران در مرکز فنی و حرفه‌ای لارستان دائر است، اما به دلیل آنکه مرکز آموزش خواهران در بخشی از مرکز آموزش برادران فعالیت می‌کند، فضا و امکاناتی که وجود دارد، کافی و مناسب نیست.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان با تأکید بر استقبال خوب خواهران از کلاس‌های آموزش‌های دائر شده، افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته، در سفر استانی دولت دهم به استان فارس، ساخت ساختمان فنی و حرفه‌ای واحد خواهران مصوب و زمین مورد نیاز تأمین شد ولی متآسفانه در چند سال اخیر به لحاظ آنکه اولویت با طرح‌های نیمه تمام بوده است، بودجه‌ای به این طرح اختصاص داده نشده و این پروژه همچنان عملیاتی نشده است.

وی درباره تعداد رشته‌های موجود در این مرکز برای آموزش به علاقه‌مندان گفت: به دلیل آنکه با توجه به زمان، نیاز و فصول تعداد و نوع رشته‌های آموزشی متفاوت است می‌توان گفت که در سه ماهه اول سال 93، تعداد 36 رشته برای برادران و 13 رشته مختلف مخصوص خواهران در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان تدریس می‌شود.

یادگاری فرد با بیان اینکه درحال حاضر 36 آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در سطح شهرستان‌های لارستان و گراش فعال هستند، اضافه کرد: در این آموزشگاه‌ها در سه ماهه اول سال 93، 80 دوره آموزشی در 12 رشته گوناگون برای 556 نفر از خواهران و برادران برگزار شده است.

وی با اشاره به آماری درباره تعداد کل آموزش‌دیدگان در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای شهرستان‌های لارستان و گراش در سال 92 گفت: در این سال تعداد 2 هزار و 881 نفر موفق به گذران دوره‌های آموزشی شدند.

یادگاری‌فرد در زمینه حوزه خدمات رسانی مرکز فنی و حرفه‌ای لارستان خاطر نشان کرد: کارآموزانی از شهرستان‌های همجوار خنج، گراش، مهر، لامرد، داراب، زرین دشت و حتی از شهرستان‌های استان هرمزگان مثل بندرلنگه، بندر خمیر، بستک و غیره برای آموزش و تعیین صلاحیت حرفه‌ای در آزمون به این مرکز مراجعه می‌کنند.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای لارستان افزود: افرادی که با موفقیت یک دوره آموزشی را بگذرانند برای آنها گواهینامه مهارت صادر می‌شود که از سال 1392 این گواهینامه‌ها به شکل الکترونیکی و جیبی صادر شده و حاوی تصویر و مشخصات افراد است.

یادگاری‌فرد تصریح کرد: افرادی که حائز به دریافت کارت الکترونیکی فنی و حرفه‌ای می‌شوند، اگر پس از آن تا 20 دوره آموزشی را بگذرانند، اطلاعات فرد در آن ذخیره می‌شود و سازمان‌ها برای استعلام می‌توانند از آن بهره ببرند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات برای افراد آموزش دیده در مراکز فنی و حرفه‌ای، تصریح کرد: بسته به نوع، میزان و تعداد افرادی که از قِبل آن طرح می‌توانند مشغول به کار شوند، مبالغی تخصیص داده می‌شود و ما توانستیم در سال 92 مبلغ 243 میلیون ریال به افراد متقاضی وام 50 میلیون ریالی واگذار کنیم.

انتهای پیام/ آ

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon